Hvilken væske i vandkølesystem?

Vandkøling d.  10. juni. 2006, skrevet af Ølle
Vist: 1507 gange.

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2006 17:40:05
Svar/Indlæg:
112/56
Hej.
Jeg har lige installeret vandkøling med almindelig vand (fra vandhanen).

Jeg har hørt noget med at man skal putte kølevæske i, andre siger noget andet

Lige ledes har jeg et spørgsmål mere.
Hvor vigtigt er kølepasta inden man sætter køleprofilen på cpu? :e

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
10-06-2006 17:49:42
Svar/Indlæg:
1536/33

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
10-06-2006 17:50:34
Svar/Indlæg:
5679/460
kølevæske er godt f.eks en blanding som hedder ca. 80/20 (80% vand 20% kølevæske)

og der er SKAL kølepasta på en cpu så det er MEGET vigtig

Lars

Superbruger
Tilføjet:
10-06-2006 17:54:05
Svar/Indlæg:
1633/76
Lad mig starte fra starten af:

Du skal ikke bruge postevand!!!

Du skal bruge demineraliseret vand (kan fåes alle steder, supermarkeder, apoteker, tankstationer, værksteder, thansen osv) til meget små penge. Til det skal du så bruge nogle tilsætningsstoffer så du kan holde alger og skidt ude, samt forhindre korrosion. Nogle foretrækker en masse kølevæske, andre bruger et miks af Ren Pool (matas) og andre milde kemikalier. Jeg kan stærkt anbefale at du smutter omkring www.h2okoeling.dk og tjekker deres opskrift ud.
Det er nemlig 100% garanteret at du får problemer med dit system når du kører med postevand.

Del 2:
Kølepasta er ret vigtigt, da det udligner de mikroscopiske ridser som er i overfladen på cpu og køleprofilen. Så på med kølepasta, dog kun i et supertyndt lag (så du næsten kan se igennem det).

Håber det hjalp.

flimmer

Overclocker
Tilføjet:
10-06-2006 19:53:01
Svar/Indlæg:
6/0
Okay jeg har kørt med postevand i mere et 1 år, og har ikke haft problemer med at det, men der er noget jeg bruger så der ikke kommer alger ( Klorin ) men det er nok kun mig der bruger det??

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2006 20:25:00
Svar/Indlæg:
112/56
Jeg har nu prøvet følgende:

UDEN KØLEPASTA:
Postevand - 35 grader
80% demineraliseret og 20% kølevæske - 38 grader
Demineraliseret vand og 2-3 dråber afspændingsmiddel - 34 grader

Jeg får ikke kølepasta før i morgen :l
Hvor meget mere tror i den vil falde pga af kølepasta?

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2006 20:41:31
Svar/Indlæg:
112/56
RETTELSE!
Efter længere tid hvor computeren har stået tændt er temperaturen med
demineraliseret vand og 2-3 dråber afspændingsmiddel - 37 grader.

Igen...er det fordi der skal kølepasta på?

Lars

Superbruger
Tilføjet:
10-06-2006 21:16:27
Svar/Indlæg:
1633/76
Klorin er ikke helt vildt godt for gummipakninger og o-ringe. Har du noget til at beskytte mod korrosion?

Uanset hvordan du vender og drejer den, så skal der kølepasta på, så hold det udenfor dine forventninger og beregninger.
Rent vand giver de bedste temperaturer da de forskellige tilsætningsstoffer ikke har ligeså god varmeledningsevne. Desværre kan man ikke køre med rent vand da der altid vil blive problemer med alger.
Dit afspændingsmiddel hjælper mod korrosion, men gør ikke noget for at stoppe alger. Så put lidt Ren Pool i :)

Forresten, så skal nogle kølepasta bruge lidt tid til at falde ordenligt på plads, så forvent der går et par dage (måske en uge) før du har dine endelige temperaturer.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2006 21:35:51
Svar/Indlæg:
4112/53
Klorin er det stik modsatte af anti korrosivt middel! Klorin har den "egenskab", at det ionificerer vandet, og dermed ligefrem fremskynder korrosion mellem Kobber og Alu.
OK Det her den fordel, at det dræber alle bakterier, men samme egenskab har kølervæsken, bare med den fordel, at det samtidigt har anti korrosive egenskaber.

Afspændingsmiddel har intet med anti korrosive egenskaber at gørre, kun at forebygge/modvirke luftbobler i systemet.

Jeg selv kører med 80/20 blanding af dem. vand og kølervæske, med en spiseskefuld afspændingsvæske pr. liter blanding.

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2006 22:26:55
Svar/Indlæg:
112/56
7# Jeg får kølepasta i morgen og så tror jeg også lige jeg vil rense hele system for at få alt væk hvis der skulle være noget.
Har jo købt det brugt så mon ikke der sidder noget og gemmer sig.

8#
Jeg synes bare væsken virker så tyk når det er 80 vand/20 kølevæske.

Men giver lige feedback når jeg får kølepasta på og systemet er renset i morgen.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
10-06-2006 22:55:09
Svar/Indlæg:
4112/53
Du kan jo se hvad je gkører med af temperaturer, med min 80/20 blanding.
Det er jo ganske fine temperaturer, taget i betragtining at jeg OC'er en 2.8 til 4.2. :e

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
11-06-2006 01:23:10
Svar/Indlæg:
6624/113
P4 3,2 @ 4,75 her på vand. Jeg kører med en MEGET præcis blanding af demineraliseret vand og en træskolængde ml kølervæske... Altså.. et skvæt og så lidt vand oveni og så et lille skvæt...

Det virker! :P

Lars

Superbruger
Tilføjet:
11-06-2006 01:25:00
Svar/Indlæg:
1633/76
Det kunne være skægt at se hvad der givet de bedste temperaturer:

Vand-kølervæske miks

eller

"H2okoeling.dk -bryg"

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2006 17:12:40
Svar/Indlæg:
4112/53
#12 Sikkert, men det der er fordelen ved kølervæsken, er at du så kun behøver at have/købe én ting, imod de 4-6 ting Magix anbefaler at tilsætte.

sshenriksen

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 20:40:54
Svar/Indlæg:
20/18
Hvis i ser i artiklen på H2Okøling ser i det med mundskyl. Jeg har et passivt vandkølingssæt fra Zalman og der bruger jeg faktisk ikke andet en destilleret vand med en stor sjat mundskyl i. Dette har kørt i 1½ år uden at blive skiftet. Dog lidt opfyldning engang imellem. Det er stadigvæk fint rent. og ingen problemer med korrosion.

Held og lykke med det rigtige valg. :)

Sune

abefyren

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2006 23:36:08
Svar/Indlæg:
67/17
det der med mundskyld er ikke meningen at du skal køre med... det er meningen det skal bruges til at rense systemet igennem med inden du fylæder demineraliseret vand plus tilsætninger... men ok hvis du har kørt med det i 1½år

dusted

Superbruger
Tilføjet:
21-07-2006 01:41:27
Svar/Indlæg:
109/37
Jeg bruger Valvoline Pro Cool, koster ca 50 kr/ltr.
Det har en pæn blå farve, er ikke giftigt, fordamper langsommere end vand (ligemeget i et lukket system)
Har samme konsistens som vand (derved belaster det ikke pumpen mere end vadn), kan opløses (skylles ud) med vand.
Det farver ikke slanger/resvoir.
Det har samme køle egenskaber som vand.
Kan købes ved mc værksteder og sikkert også almindelige værksteder..

Bedst af alt:
Det understøtter ikke liv, alger kan ikke leve i det, og det bliver ikke "slidt op" så du behøver ikke skifte det.

flimmer

Overclocker
Tilføjet:
08-11-2006 01:54:57
Svar/Indlæg:
6/0
korrosion er der kun meget lidt af.
gummipakninger og o-ringe bruger jeg kun industrivare samt grundfos cirkulationspumpe, så hele systemet kan klare klorin

speed

Elitebruger
Tilføjet:
08-11-2006 09:44:43
Svar/Indlæg:
786/83

Det er sq noget af en installation, du har der. :o

Det ville jeg aldrig få lov til af fruen derhjemme. :e

oo00oo

Ang. væske til systemet - hvad med dette her?
http://vcore.dk/shop/productin...

Er der nogen, som har prøvet dette?

/Henrik

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2006 10:43:16
Svar/Indlæg:
4018/217
#16 Det du nævner der leder det strøm?

Har lige købt noget der ikke leder strøm for 300kr/l

jrl

Superbruger
Tilføjet:
10-11-2006 11:17:46
Svar/Indlæg:
212/61
#19 hvis du endnu ikke har hældt det lort på dit system, så overvej det igen, jeg oplevede at det kostede mig MINDST 5-6 grader på CPU'en og desuden er det noget klistret stads at arbejde med.

Samt svært at fjerne fra systemet igen, ikke en gang en kraftig blanding af sæbe kan tage det !!

nAlen

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2006 14:26:27
Svar/Indlæg:
687/9
Jeg kører, lissom Sajmon, på demineraliseret vand og en mundfuld kølervæske....

Det bare noget der dur :)

allan_84

Elitebruger
Tilføjet:
18-11-2006 17:07:10
Svar/Indlæg:
765/82
jeg vil også sige kølervæske og demineraliseret vand, eller jeg kan egentlig ikke se hvorfor man ikke kan bruge poste vand og kølevæske.
da alle de egenskaber som kølevæske har jo gør det lidt ligemeget om det er demineralliseret vand eller postevand.

der kan jo ikk leve noget i kølevæske (alger og andre ting), og det er korrisionsbeskyttende og angriber ikke gummi eller pakniniger. og det har jo mange andre additiver til at beskytte med osv.

plus at alt efter hva mærke kølervæske man vælger så kan man jo få lige den farve man vil have: grøn, blå, lyserød, rød, lilla...

et andet plus er jo at mange kølevæsker har den egenskab at hvis der kommer en utæthed et sted så størkner farven der hvor utætheden er så man meget nemt for øje på det..

så det eneste man egenlig kan diskutere er jo bare blandingsforholdet af vand:kølervæske..

Wise

Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2006 11:16:18
Svar/Indlæg:
1604/60
Lige som #21 i blanding, og det virker :)

#22 fordi der er kalk i alm poste vand, og det sætter sig som et meget tyndt lag på kølefladerne, og dermed isolere det...
Ikke optimalt i et kølesystem ;)

Jeg har desuden prøvet de forskellige typer "water wetter" eller hvad de nu hedder, og det har aldrig virket på mine maskiner, et af produkterne havde endda så meget sulfo i at mit system skummede over :( men hvis det endelig skal være, så brug to dråber "Froggy" eller "Ultra" eller hvad du nu har stående i køkkenet :)