AMD Sempron 2800+ og OverClocking ?

Overclocking d.  12. juni. 2006, skrevet af darkplayer
Vist: 425 gange.

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2006 14:43:38
Svar/Indlæg:
1123/442
Hej, jeg har lige fået nyt bund kort med en AMD Sempron 2800+, men da jeg ikke er tilfredes med hastigheden, havde jeg tænkt på at overlocke eller hvad det nu hedder, men først ville jeg lige vide hvad i herinde fra mente.

Og så har lige nogle spørgesmål:

1. Kommer min computer til at tage skade af at overlocke??

2. Vil den blive FOR ophedet, og ende med at brænde sammen?

på forhånd tak!

[Overskrift rettet af Emillos - brug en mere sigende overskrift næste gang. Og velkommen til HWT :)]

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
12-06-2006 14:51:53
Svar/Indlæg:
5678/460
1. kommer an på hvor meget du vil OC

2. kommer an på hvad køling du har

sko

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2006 14:52:29
Svar/Indlæg:
1954/464
# 0...først og fremmest velkommen til..

for det andet, så skal du nok bruge en lidt mere sigende overskrift næste gang...

svar på dine spørgsmål:

1. Nej din computer tager ikke skade hvis du gør det rigtigt. ;)

2. Ja, den kan blive overophedet og brænde sammen, hvis du gør det forkert.

Derfor søg her på forum omkring overclocking. Det er der mange der har spurgt om.

Udfyld din profil, så bliver det lidt nemmere at give dig specifik vejledning.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2006 15:06:09
Svar/Indlæg:
6052/189
Inden du begynder at overclocke, er det virkelig en god ide at bruge noget tid på at sidde og læse herinde.

Du skal have styr på udtryk, navne osv ( hardware-mæssigt.. ikke kun "overclocking"-mæssigt ).

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2006 15:44:36
Svar/Indlæg:
3065/208
Der findes oc tools som fx, clockgen, som du kan bruge til at overclocke fsb'en med, men rammene ryger ligeså meget med op som fsb'en, og som regel vil fsb'en være med til mere end de fleste ram.

clockgen: http://www.cpuid.com/cpuz.php

Cpu-z kan fortælle snart nok om dit system, som du kan skrive ind i dit indlæg her, så det er nemmere at hjælpe dig.

cpu-z: http://www.cpuid.com/clockgen....

Synes du skal starte med at poste her i tråden hvad cpu-z siger om dit hardware, før du bare skruer op for den ene knap i clockgen, men generelt er 5MHz af gangen en udmærket og nogenlunde failsafe-metode at finde ud af hvad hvor højt dit system vil oc'e.

Som nævnt er rammene ofte den vigtigste faktor der er med til at afgøre hvor meget du kan oc'e, og hvis den pludseligt ikke vil højere op, er der ofte stadig et par muligheder: mere strøm, løsere ramtimings og/eller bedre køling som kan gavne dit oc.

Du skal også have fat i et tool (et program) der kan overvåge temperaturerne på cpu'en og dit mainboard, ved at aflæse fra den sensorstyrings-chip som sidder på mainboardet. Hvis der følger et overvågnings-/oc-tool program med mainboardet er det sikkert på den medfølgende cd, og der vil stå i manualen hvordan det anvendes, ellers må du ind forbi www.lavalys.com og download deres Everest Home (free) Edition, der kan aflæse endnu flere systemoplysninger end cpu-z. Et andet program er MotherboardMonitor, som kan downloades her: http://www.majorgeeks.com/down...

Sidst, eller først ! skal du have fat i en generel oc-guide, du enten kan udskrive eller læse i, og så tage det stille og roligt, mens du "efter guiden" følger de trin der er.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
12-06-2006 15:47:43
Svar/Indlæg:
3065/208

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
14-06-2006 15:52:40
Svar/Indlæg:
1123/442
hmm har lige downloadet clockgen, men ville lige vide...Jeg har som sagt en sempron 2800+ men hvor meget burde jeg forhøje processors hastighed??? Mit bundkort er et såkaldt K8Upgrade-NF3....?

På forhånd tak!

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2006 15:16:53
Svar/Indlæg:
1123/442
er der slet ikke nogle der har mulighed for at svare??

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2006 15:24:47
Svar/Indlæg:
3214/18
#6+7 Så meget som muligt. ;)

Det kommer an på så meget. Sørg for at holde den indenfor en rimelig max temperatur som f.eks. 60C. Hold samtidig også vcore på et rimeligt niveau som f.eks. under 1.7V (tror iøvrigt slet ikke bundkortet kan levere så meget).

darkplayer

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2006 15:43:09
Svar/Indlæg:
1123/442
skal dog lige siges... bruger standard køler, så er det okay at overclocke med en standard køler, eller bare overclocke så meget, som køleren kan holde til??

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2006 15:48:00
Svar/Indlæg:
2872/90
En standard køler kan godt bruges til at overclocke lidt med.. men temps. ryger hurtig op så overclocket bliver hurtig begrænset..

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
16-06-2006 15:51:29
Svar/Indlæg:
3214/18
#9 Køleren kan skam sagtens klare flere hundrede grader. Læs nu hvad folk skriver: Hent et overvågningsprogram og hold de forskellige parametre indenfor rimelighedens grænser! ;)