Overclocking af Pentium-D 930

Om siden d.  12. juni. 2006, skrevet af kvdk
Vist: 904 gange.

kvdk

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2006 23:24:32
Svar/Indlæg:
10/2
Hej,

Jeg har lige selv bygget min computer, og vil derfor høre jer, om i kan hjælpe mig med nogle fif til, hvordan jeg kan få det optimale ud af min computer. Samt hvordan jeg kan teste om den yder det den skal?

Mit system:

Pentium D930 3Ghz
2GB kingston ram
7900 GTE GFX
8I945p Pro M/B fra GigaByte
Tagan 430W strømforsyning

Nogle der kan give mig nogle råd til, hvor meget jeg kan tillade mig at OC dette system. Har kun standard/boxed kølere i mit system.

Alle råd og ideer er værdsat... 🙂 Også mht til andet end OC! :D

kvdk

Overclocker
Tilføjet:
12-06-2006 23:43:55
Svar/Indlæg:
10/2
Det er ikke kun CPU jeg forestiller mig at OC, men også Ram og Gpu... Er helt ny på OC fronten, så al hjælp og ideer er værdsat! 🙂

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2006 00:06:52
Svar/Indlæg:
828/108
Hej

Jeg har selv den CPU og er glad for den. Jeg er også nybegynder i OC men fandt alligevel nogle rimelige tilstande.
Du kan få en idé om det her: http://pcgeek.dvdh.dk

Jeg har så senere fundet mig tilfreds med et clock på 3.6GHz som jeg synes er at foretrække ift. al software og hardware...

Du kan nå langt med go' luftkøling, jeg har en Arctic Freezer 7 nu, som køler langt bedre end in-a-box løsningen. Du kunne måske med fordel skifte din PSU til noget større... Selvom det er mere end rigeligt til dit system vil jeg nu alligevel foreslå alt over 500Watt i en high end PSU, har flere bekendtskaber hvor det har givet utrolig indvirkning på hele systemet.

Dine Ram er jo umiddelbart fine, men jeg ved ikke hvor clock venlige de er, der skal ses på timings med mere, er det dual channel PC2-5XXX ?

Grafikkortet kan du let lave et OC der holder på... CoolBits, og til mit Asus EN7800GTX fulgte Asus SmartDoctor som havde mere 'pilleri'...

Men spørg hellere mere konkret, måske jeg kan hjælpe lidt.

ashes

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2006 00:07:31
Svar/Indlæg:
14079/622
Jamen du kan OverClocke, så langt systemet er stabilt ;)
Det er svært at sige hvor meget..
Jeg vil tro at du kan nå en 6-700Mhz over stock med boxkøleren. 7900gt overclocker vidst ikke vildt godt på standard voltage, så der skal du nok regne med 10-20% på core, måske mere på ram.

Men dette er rent hypotetisk, da jeg hverken har personlige erfaringer med Intels CPUer eller 7900gt. :)

Rent basalt, handler CPU-overclocking om at hæve FrontSideBussen, i de fleste tilfælde. For den spæde OC'er, er den vigtigste ting at huske: Multiplier * FSB = Clockfrekvens.
I takt med at du hæver FSBen stille og roligt, opstår der flaskehalse. Logisk nok, skal CPUen have mere spænding, i takt med den skal løbe hurtigere. Når den ikke får nok "juice", taber den pusten og bliver ustabil. Det samme gælder for andre hardwarekomponenter som chipsettet, GPU'en(Grafikchippen), rammene(både på grafikkort og bundkort) - u name it.
Derudover ryger PCI- og PCI-Express bussens frekvens automatisk med op når du hæver FSBen - det må de helst ikke, så de skal låses til deres originale frekvenser.
Du skal også huske, at pr default kører FSB'en og rammene samme hastighed. Altså er det en god ide, at sætte ramdivider på, så rammene fx. kun kører 2/3 af FSB'en. Dermed har du elemineret én falskehals til at starte med.

Altså skal du smutte ind i din BIOS (ofte vha et tryk på Delete under opstart), hvor du kan hæve FSB, låse PCI/PCI-E, sætte ramdivider osv.

Hvis dine engelskkundskaber er i orden, så prøv at læse nogle guides rundtomkring. Fx denne her: http://www.xbitlabs.com/articl...

Det er nemlig en rigtig god idé, at have en masse baggrundsviden, inden man springer ud i det. Når du har læst lidt rundt omkring, spørger du bare løs - jeg har sikkert glemt at fortælle en hel masse.. sådan er det jo at blive "gammel" :00 ;)

OverClock af Grafikkort er simplere.. Der hæver du én af frekvenserne(fx kerne først), stille og roligt indtil den fejler, hvorefter du sætter den lidt ned igen. Det samme med ram.
Til at tjekke for artifacts(grafikfejl), kan du downloade AtiTool beta, og køre artifactscan :) (det SKAL være beta - ellers fungerer det ikke til Geforce)

Held og lykke med "projektet". Og velkommen til Hardware-Test, forresten! :)

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2006 16:06:08
Svar/Indlæg:
14079/622
By the way, selv i disse tider med throttling og overheatprotection, så husk at holde øje med temperaturerne :)

kvdk

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2006 17:31:12
Svar/Indlæg:
10/2
Hey, har læst lidt af det du foreslog... Men har ikke begivet mig helt igang endnu, skal lige have overstået eksamen så der er bedre tid! :)

Men har lige et spørgsmål,

Når jeg sidder og spiller mm, og så går ind i BIOS og tjekker cpu temp, er den 57 grader, selvom den ikke er OC, er det varmt for en processor der er ikke er overclocked eller?

Og kender du et sted hvor man kan dowloade et gratis program til at holde øje med sin cpu temp?

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2006 18:30:11
Svar/Indlæg:
1341/56

program til overvågning http://www.almico.com/speedfan...

kvdk

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2006 20:10:28
Svar/Indlæg:
10/2
Hej nu skirver jeg lige igen! 🙂

Har taget nogle screenshots af min BIOS, der hvor jeg skal over clocke, er der nogle der kan fortælle mig hvad jeg evt. kan indstille de forskellige ting til, og hvad det gør! 🙂

Tak for hjælpen indtil videre! 🙂

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2006 20:30:28
Svar/Indlæg:
3972/242
hvis det er en asus board du har?så kan du se temps af cpu med prøbe eller den oc software du har.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-06-2006 21:06:48
Svar/Indlæg:
14079/622
->#5

Det er ikke så meget igen for en Pentium CPU, men hvis du vil overclocke mere end et par hundrede MHz, får du nok brug for bedre køling :)

"FSB'en" jeg omtalte tidligere, er den der hedder "CPU Host frequency" i din BIOS. "Memory Frequency" er hvor hurtigt ramme skal køre, altså "Ramdivideren".
De der hedder Voltage- og Overvoltagecontrol, er spændingen til de forskellige komponenter.

Som sagt skal du hæve FSB et par mhz (start evt med 10, og gå langsomt op), se om den kan starte op, hæve FSB lidt mere osv :)

~ashes~

Elitebruger
Tilføjet:
13-06-2006 22:15:42
Svar/Indlæg:
828/108
Igen foreslår jeg en Arctic Freezer 7... Ekstremt go til prisen.