#3 Det er så lige nøjagtigt det vi gerne så, Office 2007 med support for åbne dokument standarter, men det får den ikke.
Office 2007 får .docx osv. de er nu lavet er XML, og det er så cirka det, de er en smule hurtigere at arbejde med.
Dog er det også i teorien nemmere for andre at lave programmer med support for .docx, men det kræver lige at man får licens hos MS.
MS's .dox bliver heller aldrig en standart, da .odf allerede er blevet godkendt, og det er yderst sjældent at der blevet lavet mere end en standart inden for et område. MS har dog størrelsen til at tvinge det i gennem, men da de kræver licenser for at man kan lave sine egne programmer til formatet, er det jo rent faktisk kun i teorien at det er en åben standart.
.odf som er den godkendte standart bliver ikke understøttet i Office, det har MS selv sagt, dog har Open Document Foundation lavet et plugin til Office som gemmer i .odf.
Nu har jeg godt nok Office 2007 betaen til at ligge, men har ikke lige fået smidt den på min test station.
Dog er den efter hvad jeg har hørt fra de tidlige beta'er blevet noget mere bøvlet at bruge, hvilket også er mit indtryk af Vista.
I øvrigt er der mange eksperter der mener at mange firma'er aldrig når videre end Windows XP da denne fint klarer deres krav.
Og når så MS fjerner support på XP, så vil mange af disse firmaer gå andre veje.
Og med hvad Linux regner med at sende os inden for det næste år, så skal det nok blive spændene.
Linux har kun ganske få problemer tilbage:
Manglende drivere, men det er faktisk kun specielt/ikke særligt udbredt hardware der har problemer.
DRM - dette er et af Linux's største problemer, men det er dog ikke noget der skal indføres på Linux, men derimod skulle firmaer overveje om de vil betale i dyre domme for MS standarter, i sær hvis de nu ikke kører med DRM alligevel. Ja DR det var så lige en lille en til jer, hvad med OGG vorbis og OGG Theora, de koster jo ikke noget at bruge, alle kan spille dem i fuld kvalitet. Dog skal vi alle installere codec's, men det er jo også bedre end at i opfordrer Linux brugere til at bryde loven.
Og så selvfølgeligt programmerne, det er dog ikke voldsomt svært at lave Linux versioner af alle de stor programmer, det er jo bare et spørgsmål at at stoppe med at bruge OS specifikke funktioner (eller lave compiler checks) og så skal der laves en ny bruger flade eller to.
Og med hensyn til spil, så skal man nok stoppe med at bruge DirectX.
Men vil MS være en af de store i fremtiden, så skal de også se at komme med på de åbne standarter, hvis først folk i stor stil begynder at skifte uden MS så kunne de få store problemer med at komme ind på markedet igen.
Men der kunne siges meget mere i den sag... og det skal der nok også blive :00
Men Bill du må sku nyde dit otium, at jeg så ikke mener at dit firma på noget tidspunkt har opfundet den dybetallerken, er så en anden historie, men du er sku en god businessman.
Ps. dette indlæg er skrevet i Windows, tror sku Tux savner mig :p
[edit] Damn det blev langt...