Nybegynder spørgsmål

Overclocking d.  17. juni. 2006, skrevet af Shmotz
Vist: 450 gange.

Shmotz

Overclocker
Tilføjet:
17-06-2006 17:26:08
Svar/Indlæg:
2/1
Hejsan.
Jeg vil til at forsøge mig med at overclocke mit system med et program jeg fik med mit bundkort, Abit OC Guru. Problemet er at jeg ikke kender det store til hvor mange volt jeg kan sætte til mine enheder. Og hvilken effekt jeg vil få ved at sætte clock frekvenser og cpu ratio op, altså om der eventuelt er en risiko ved det.
Som sagt, nybegynder spørgsmål, men jeg ville være glad om der var nogen der kunne forklare en smule, eller smide et link til en artikel elelr lignende.
/Shmotz
nb, specs står i profil

Sound-Blaster

Overclocker
Tilføjet:
17-06-2006 17:54:41
Svar/Indlæg:
50/26
Du må for guds skyld ikke begynde at røre ved volt'ne... det kan meget hurtigt gå galt, især hviss man ikke er så meget inde i det....

men nu kender jeg ikke lige det program du bruger :I

mikael999

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2006 18:04:14
Svar/Indlæg:
1445/231

I starten af dit overclock behøves du ikke rode med volts. Jeg så en guide et sted i overclocking. Der er også lavet en guide her på siden, men kan ikke lige finde den ;)

Shmotz

Overclocker
Tilføjet:
17-06-2006 18:15:56
Svar/Indlæg:
2/1
0# ja, det var det jeg tænkte :)
Men er der en risiko ved at sætte clock frekvenser op?

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2006 18:18:35
Svar/Indlæg:
4230/89
nu har jeg ikke umiddelbart kendskab til Abit Guru, men der er granteret en gennemgang af det i manualen...

når du begynder at pille ved clockfrekvensen, så er det CPU'en hastighed du ændrer på.
til at starte med, skal du vide at den værste fjende du har i OC-sammenhænge, er temperaturen, men så længe den kan holde sig på omkring de 50 du ligger på nu, er det fint nok, men husk endelig at teste den hver gang du laver nogle ændringer..!

derefter er det en god ide at vide hvor CLEAR CMOS jumperen sidder, ved hjælp af den kan man nulstille BIOS, og derved nulstille alle ændinger man evt har lavet.

så skal du også vide, at alle eventuelle skader sket efter OC, bliver IKKE dækket af dine 2års reklamations ret.
og der er en betydelig riciko ved at overclocke, men så længe man tager stille og roligt kan man holde den riciko på et minimum!
generelt set kan ALT gå galt, da det er CPU'en og dine RAM det hovedsagligt går ud over, så er det dem der først vil begynde at brokke sig, de kan blive ustabile og i værste tilfælde (ved overvolt eller ligende) brænde helt af...
bundkortet har også mulighed for at brænde af, dette sker normalt hvis CPU eller Ram brænder af, eller igen hvis der bliver ændret på Voltene, hvilket kan skabe nogle ret heftige "brandsår" på dit hardware.
man kan også være uheldig at din PSU ikke kan følge med til det voksende strømforbrug, hvilket kan resultere i ustabillitet, eller deciderede blackouts.
og hvis det går helt galt, og din PSU brænder af, så kan der samtidig ske kortslutninger i alt andet hardware i din computer(men så skal man også være MEGET uheldig)...

tror det var det mest grundlæggende man skal vide om hvad man kaster sig ud i!
jeg ville gerne linke til diverse test, guides osv. men alle jeg har brugt og kender, er fra Socket A's Storhedstid, og dengang foregik Overclocking slet ikke på samme måde som idag...!

men når man så går i gang med at overclocke, så er det godt at kende formlen "MultiP x FSB = MHZ"...
dette betyder, at hvis du har en FSB(FSB'en angives også i MHZ, og er den hastighed NB, RAM og CPU snakker sammen med), på fks. 200, og din multiplier er på 16, så vil regne stykket se således ud: 16 x 200 = 3200MHZ.
og jeg tror umiddelbart at det er sådan din computer kører nu(sig endelig til hvis det ikke passer)!

så kan man tage den derfra, du har nu to varriabler, MultiP og FSB, normalt når du bruger programmer som ABIT GURU, så er det FSB'en du ændrer på, hvilket vil sige, at du kan ændre FSB'en fra 200 -> 205, hvilket ændrer hele stykket til
16 x 205 = 3280MHZ, altså en CPU forøgelse på 80MHZ! ikke meget, men en start...

syntes du skulle starte ud med det, og så bare smid en PM hvis der var mere!

Shmotz

Overclocker
Tilføjet:
17-06-2006 18:48:19
Svar/Indlæg:
2/1
Tusinde tak, jo det er precis sådan det ser ud :)
Fandt min cpu's max volt, og lader den pænt være der så, og leger lidt videre med fsb'en!
Ja, det med volt var jeg klar over medførte en vis risiko, Abit OC guru havde nogle presets som jeg skulle prøve, hvor "Turbo" viste sig at have for høj Vcore værdi, så måtte ind og nulstille der.

Noget andet jeg er i tvivl om er PCI clock og PCIE clock. Jeg forestiller mig det er gfx der er tale om? OC guru tillader mig at ændre i dette, men ikke at se hvilken effekt det har, udover temperatur på kortet (pmw?)

Igen, tak for hjælpen!

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2006 19:54:35
Svar/Indlæg:
2958/84
#4 et rigtig godt indgangs stykke du der fik skrævet, smugt

Kunsten som jeg så har forstået det er at finde foholdet i mellem myltiP og FSB.

se:

1) 9 x 335 = 3015 MHZ
2) 11,5 x 279 = 3208,5 MHZ
3) 16 x 200 = 3200 MHZ

Hvorfor nu det her, jo hvis mb ikke kan følge med [1)] må man sænke FSB og så hæve myltiP til [2) / 3)].
(DETTE ER ER KUN EKSEMPLER OG ER FIKTIVE TAL, for at give et eksempel).

det kan også være ad et mb, cpu og ram kan køre stabilt med alle 3 indstillinger [1),2) og 3)] men at 1) preformer bedre end 2) og 3) fordi at FSB kan randed hurtigere en myltiP og så kan man vende hele mulivitten om, hvis det er SFB der ikke kan følge med, så skruger man ned for den og op for myltiP, der i ligger hele tryllekunsten :e

PS: tag ikke udgangspunkt i eksemplerne 1 & 2 det er ret høje FSB tal, men hold øje med dine temp's. (ret mig der hvor jeg måtte tage fejl)

thorkilry

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2006 20:21:33
Svar/Indlæg:
147/3
Dum overskrift.
Mener også man skal låse pci/agp.
men læs lidt her.
http://forums.extremeoverclock...

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
17-06-2006 20:29:40
Svar/Indlæg:
4230/89
det du kan ændre i ABIT GURU, (PCI & PCIe frekvens) bør du helst ikke pille for meget ved, det ændre frekvensen mellem dit PCIe - NB. hvilket ikke er det du skal ændre hvis du vil clocke dit Gfx.
Din PCIe frekvens burde stå på 100Mhz, og gerne blive stående der...

nu da du bruger et ATI X800XL, så ville det jo være oplagt hvis du brugte ATI Tools til at clocke dit Gfx med, det er ganske simpelt at finde rundt i, og kan samtidig scanne dit kort for fejlberegninger, så den automatisk kan finde ud af hvilken frekvens dit kort maks kan køre med....
så vidt jeg ved, kører dit X800XL med frekvenserne 400/980Mhz, altså 400Mhz på kernen, og 980Mhz på rammene.
disse frekvenser kan du så ændre gennem fks ATI Tools.

hvis du står og mangler resultater, så er 3Dmark og Sandra de mest brugte "måle metoder", så man kører de forskellige test på sin stock computer, overclocker lidt, og kører testene igen... derefter kan man se hvor meget du egentlig har fået ud af det...!

thorkilry

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2006 20:31:26
Svar/Indlæg:
147/3

thorkilry

Superbruger
Tilføjet:
17-06-2006 21:48:05
Svar/Indlæg:
147/3
Pci/ pci-e 33/100. den skal jo låses, så den ikke ryger med op når fsb hæves.
Du skal nok i bios, for at låse den.
Jeg kan ikke låse den med mit uguru.
Jeg finder det her på mit bundkort.