nu har jeg ikke umiddelbart kendskab til Abit Guru, men der er granteret en gennemgang af det i manualen...
når du begynder at pille ved clockfrekvensen, så er det CPU'en hastighed du ændrer på.
til at starte med, skal du vide at den værste fjende du har i OC-sammenhænge, er temperaturen, men så længe den kan holde sig på omkring de 50 du ligger på nu, er det fint nok, men husk endelig at teste den hver gang du laver nogle ændringer..!
derefter er det en god ide at vide hvor CLEAR CMOS jumperen sidder, ved hjælp af den kan man nulstille BIOS, og derved nulstille alle ændinger man evt har lavet.
så skal du også vide, at alle eventuelle skader sket efter OC, bliver IKKE dækket af dine 2års reklamations ret.
og der er en betydelig riciko ved at overclocke, men så længe man tager stille og roligt kan man holde den riciko på et minimum!
generelt set kan ALT gå galt, da det er CPU'en og dine RAM det hovedsagligt går ud over, så er det dem der først vil begynde at brokke sig, de kan blive ustabile og i værste tilfælde (ved overvolt eller ligende) brænde helt af...
bundkortet har også mulighed for at brænde af, dette sker normalt hvis CPU eller Ram brænder af, eller igen hvis der bliver ændret på Voltene, hvilket kan skabe nogle ret heftige "brandsår" på dit hardware.
man kan også være uheldig at din PSU ikke kan følge med til det voksende strømforbrug, hvilket kan resultere i ustabillitet, eller deciderede blackouts.
og hvis det går helt galt, og din PSU brænder af, så kan der samtidig ske kortslutninger i alt andet hardware i din computer(men så skal man også være MEGET uheldig)...
tror det var det mest grundlæggende man skal vide om hvad man kaster sig ud i!
jeg ville gerne linke til diverse test, guides osv. men alle jeg har brugt og kender, er fra Socket A's Storhedstid, og dengang foregik Overclocking slet ikke på samme måde som idag...!
men når man så går i gang med at overclocke, så er det godt at kende formlen "MultiP x FSB = MHZ"...
dette betyder, at hvis du har en FSB(FSB'en angives også i MHZ, og er den hastighed NB, RAM og CPU snakker sammen med), på fks. 200, og din multiplier er på 16, så vil regne stykket se således ud: 16 x 200 = 3200MHZ.
og jeg tror umiddelbart at det er sådan din computer kører nu(sig endelig til hvis det ikke passer)!
så kan man tage den derfra, du har nu to varriabler, MultiP og FSB, normalt når du bruger programmer som ABIT GURU, så er det FSB'en du ændrer på, hvilket vil sige, at du kan ændre FSB'en fra 200 -> 205, hvilket ændrer hele stykket til
16 x 205 = 3280MHZ, altså en CPU forøgelse på 80MHZ! ikke meget, men en start...
syntes du skulle starte ud med det, og så bare smid en PM hvis der var mere!