Enlighten me... (flere ? om HTPC)

Media Center d.  18. juni. 2006, skrevet af foo
Vist: 476 gange.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
18-06-2006 21:40:34
Svar/Indlæg:
1685/240
Hej folkens...

Da jeg har fået fingrerne i en lidt ældre Shuttle SB77G5 baseret på Canterwood chipsættet fra Intel (875p) tænkte jeg at jeg måske ville prøve og bygge mig en lille HTPC - nu er mit problem så bare at jeg ikke helt kan bestemme mig for om det skal være en HTPC, eller om jeg skal bygge mig en lille filserver til mit hjemmenetværk...

Min tvivl går så på om det overhovedet er så skide smart med en HTPC overhovedet, kan jeg bruge mit gamle Phillips TV, hvad med optagning, og styring af sagerne, opstartstider og ikke mindst lyd - gider ikke gå ud og købe mig et surroundsæt lige PT (har ikke penge til det) så hvad er mulighederne der, og som det sidste spørgsmål - hvad skal man satse på af TVtuner og GFX???

Ja det var en hel del, og kan i bare hjælpe mig med lidt af det, så ville det være skide godt... :e

MvH

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2006 09:47:50
Svar/Indlæg:
3214/18
Et Radeon X1300 kort vil IMO være et godt valg til sådan en maskine. Kortet skal ikke afvikle noget krævende 3D så længe du ikke spiller. Samtidig fås de mindre modeller ofte passivt kølet, så det giver mulighed for en støjsvag maskine, hvilket IMO er noget af det vigtigste for en HTPC.

Kortet red_martians har til test her kunne være en mulighed:
http://www.hardware-test.dk/te...

Af TV-tuner ville jeg kigge efter et med ATIs Theater 550 Pro-chip (hvis det skal være en analog). Den er de fleste chips overlegen på mange områder og er også nogenlunde rimelig i pris.

Ang. din filserver. Hvorfor ikke bare bruge den selvsamme PC til denne opgave? En filserver står i min verden næsten altid tændt - og så har du allerede udelukket dit spørgsmål ang. opstartstider.

Mht. dit optagelse og styring af sagerne, så findes der mange forskellige løsningsmuligheder. Der er jo Windows MCE men tilgengæld flere alternativer indenfor Linux-verdenen. Rent HW-kompabilitetsmæssigt tror jeg at WinMCE vil være at foretrække i denne sammenhæng.

foo

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2006 12:08:52
Svar/Indlæg:
1685/240
problemet er også lidt at der ikke er PCI-X i den lille maskine, så jeg er nød til at gå lidt ned i gemmerne og finde et AGP graffikkort - jeg havde selv kigget lidt på et 6200 eller 6600 kort fra nVIDIA, da de som sagt ikke skal vise noget krævende graffik...

Det jeg også tænkte på med hensyn til GFX var TV-OUT... Er det at foretrække at køre ud gennem graffikkortet, eller benytte en evt udgang på et tuner kort?

foo

Elitebruger
Tilføjet:
19-06-2006 17:40:56
Svar/Indlæg:
1685/240
Kom i tanke om mit gamle Radeon 9600PRO jeg har liggende, som jeg skiftede ud for et stykke tid siden - det må da være ideelt til formålet ikke???

er en Celeron tilstrækkelig i et MediaCenter??

Anonym2020102112223

Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2006 20:10:33
Svar/Indlæg:
125/39
Jeg ville satse på et GF6200, jeg har kun gode erfaringer med MSI's 6200 TC kort til brug i HTPC. Derudover kan du benytte Nvidia's Purevideo DVD decoder software, det kan du ikke med ATI kort.
(Hvis du ikke vidste det, er dvd decoder software påkrævet for at kunne vise et billede).

Digitalt TV er pt. ret så underudviklet, og du kan kun tage DR1, DR2 og TV2 via DVB-T, så analog er den eneste fornuftige vej at gå i øjeblikket. Jeg bruger selv et Hauppauge PVR150MCE kort til formålet, og det leverer bedre billede end den tuner der sidder i mit Samsung LCD tv.

Du skriver at du ikke vil ofre en masse penge på lyd og hifi. Jeg går udfra du ikke har LCD tv siden du siger "Gamle Philips tv", så da dit tv sikkert ikke har minijack stik er det ikke en mulighed.
Da jeg havde et Philips CRT tilkoblet, brugte jeg tv'ets højtalere via et s-video/jack -> scart kabel. Altså et kabel med S-video og minijack tilslutning i den ene ende (til htpc) og så scart til fjernsynet.

Det gav en udemærket kvalitet, det bliver ikke bedre med et 50Hz CRT tv. Navigation og brug i MCE2005 var perfekt, dog var brug af internet explorer uden for MCE2005 sløret på lang afstand.

Brug uden for MCE2005 kræver for det meste LCD tv, da det ellers kan blive lidt sløret.

Du skriver senere at du har fundet et Radeon 9600 pro: jeg går udfra det er aktiv kølet? Så hellere anskaf dig et 6200TC som tidligere nævnt, da det er passivt kølet.
Hvis du dog beslutter dig for at spare de håndører og bruge det ATI kort, skal det lige nævnes at ATI understøtter VGA -> Scart kabler (hvilket nvidia ikke gør).