Forskel på processorer

Bundkort / CPU d.  20. juni. 2006, skrevet af Noltus
Vist: 296 gange.

Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2006 06:57:03
Svar/Indlæg:
2211/331
Hej
Hvad er forskellen på celeron d,pentium4 og celeron m,jeg skal have en ny til brug henover sommeren,er der stor performance (spil,dvd,graffik) forskel og er der andet

voldsvalle

Superbruger
Tilføjet:
20-06-2006 07:41:25
Svar/Indlæg:
440/46
Celeron er en Pentium 4, som ikke bestod kvalitetstesten med hensyn til level 2 cache og clockhastighed. Så deaktiverer de noget af cachen og clocker den lavere. Så kan den prakkes på de arme sjæle, som ikke ved bedre.

Sådan var det i hvert fald tidligere, og jeg kan ikke forestille mig, at Intel har ændret politik.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
20-06-2006 07:46:50
Svar/Indlæg:
7881/1165
Der er en del forskel, da intel (der laver de processorer) gør hvad de kan for at celeronen er væsentlig mere sølle end deres topudgave pentium4.
De sjove er at de stammer fra samme produktion, og at celeron er en slags 2.sortering. Dvs. pentium4 der muligvis har haft en fejl eller flere under produktionen. Finder intel sådan en, gennemgår den en proces hvor den får deaktiveret cache (en meget hurtig ram der ligger i chippen) Derefter slår de HT fra (en metode så processoren kan lave flere beregninger samtidig) og til sidst justerer de for frontsidebussen,l så chippen kun kan blive fodret med et begrænset antal data.

Celeron_M er en mobile-processor og kræver et specielt socket 479-bundkort. Den er til gengæld kun begrænset på cache.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
20-06-2006 09:04:25
Svar/Indlæg:
4120/115
Celeron M har heller ikke understøttelse for SpeedStep!

Men godtnok er Celeron en light udgave af den tilsvarende Pentium udgave. (Celeron D er dog IKKE en skrabet Pentium D) Men de køre ellers ganske udemærket til normalt dagligdags brug, så helt håbløse er de heller ikke!

Men det skal jo også lige sige tilføjes, at de nye Celeron M (Dothan) faktisk er næsten tilsvarende Pentium M (Banias), så der igen, siger det nok også lidt om at det ikke er en total fiasko cpu... 😉

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
26-06-2006 22:49:27
Svar/Indlæg:
6368/477

Hvis du alligevel vil spiller og sådan på den, så hvorfor ikke AMD?