Spritny gaming PC

Diverse d.  21. juni. 2006, skrevet af Flagermusen
Vist: 334 gange.

Flagermusen
 
Superbruger
Tilføjet:
21-06-2006 20:57:47
Svar/Indlæg:
39/9
Hej gutter!

Jeg har nu haft en PC i 4-5 år som har fungeret fint til de fleste spil (og gør det stadig), men spritnye grafikkrævende spil må den desværre hoste sig igennem på minimum settings. Det er en Athlon XP 1800 med et Radeon Sapphire 9500 PRO grafikkort og 1024mb DDR ram.

Nu har jeg så en 10.000 kroners penge som jeg gerne vil brænde af på en splinterny monstermaskine som skal kunne trække alle grafikkrævende spil på højeste settings samt alle de nye spil som ikke er kommet på markedet nu i måske ½-1 år frem. Ved ikke om det er realistisk med de penge jeg har til det, men jeg skal ikke bruge styresystem, skærm, mus, tastatur og harddisk. Så det er kun rå maskinpowerdele der skal investeres i.

Jeg vil så gerne have jer til, at hjælpe mig med at sammensætte en computer hvor ingen af delene er sub-optimale og alle sammen er rigtig god kvalitet med virkelig high-end ydelse. Jeg er lidt hardware retarderet, så jeg aner ikke, hvad der er yt og hvad der er in af de forskellige dele. Det er her, i kommer ind i billedet :)

Kunne forestille mig at jeg skulle bruge disse dele:

- Bundkort
- Processor
- Strømforsyning
- Grafikkort
- RAM

- Kabinet
- DVD brænder
- CD drev+brænder
- Floppydrev

Mangler jeg noget?
Jeg kunne godt tænke mig nogle rigtig kick-ass produkter til de 5 øverste. Det skal være noget som har en god vekselvirkning og fungerer optimalt sammen, ikke bare "5 individuelle stjernespillere plantet på samme hold" hvis i forstår.

Processor:
Processoren skal jo nok være en Athlon men jeg aner ikke hvad der er prisstærkt og high-end. Har hørt om både Athlon 64 og X2, men aner ikke hvad der er bedst? Er der andet end de to typer jeg nævner som er bedre, og som jeg har råd til?

Bundkort:
Med hensyn til bundkort skal det ikke nødvendigvis være et crossfire eller SLi da jeg ikke har planer om at investere i 2 grafikkort. Hvis denne type bundkort er stærkest og billigere end et "normalt" så skal det selvfølgelig være sådan et. Men vil ikke betale ekstra for den mulighed. Bare et "almindeligt" bundkort som river godt rundt! 8)

Kabinet
Gode forslag og hjælp til købet er meget velkomment. Jeg er hook'd på at samle selv, men skal også have hjælp til kabinettet. Kan i anbefale et godt og stilet et?

- Det skal have usb indgange både for og bag på kabinettet
- Det skal være støjsvagt
- Det må meget gerne have temperatursensore
- Det skal koste under 1500 kr.

I må meget gerne anbefale et, som har fået gode reviews i en eller anden test og så linke til denne hvis muligt.

Grafikkort:
Igen har jeg ikke den store forstand på hvad der er godt, men har hørt noget om at et 7900GT eller 7900GTX skulle være godt. Har jeg råd til et af disse? Hvilken producent skal jeg vælge? Er der andre kort i kan anbefale?

- Grakfikkortet skal kunne fungere optimalt med de andre komponenter
- Det behøver ikke alle mulige fancy ting andet end rå ydeevne, jeg skal ikke lave hjemmebiograf eller grafikstudie, jeg skal bare GAME!
- Det må ikke larme for meget og køleren skal sørge for at det ikke bliver for varmt
- Jeg har ikke rigtig tænkt mig at overclocke (da jeg er for tumpet til at kaste mig ud i den slags dumdristigheder og slippe godt fra det)
- Jeg vil gerne have et RIGTIG godt kort men jeg gider ikke betale enorme summer for minimal ydelse hvis der er et kort der ligger tæt på det vildeste i ydeevne, men er langt billigere i pris.

Generelt

-Maskinen må gerne være relativt støjsvag. Altså ikke noget med at finde komponenter som larmer mere end støvsuger.
- Alle komponenterne skal fungere fint i synergi med hinanden

Håber i vil hjælpe mig med at finde nogle produkter der passer til mine behov. Ved absolut nul og nix om bundkort/kølere/strømforsyning/kabinet så i må meget gerne vælge nogle rigtig gode dele der passer godt til resten af komponenterne så det passer til mine krav :)

Sidste ting: De 10.000 er mere en slags "rettesnor" har lidt mere, men vil ikke betale utrolig meget mere for de nyeste komponenter hvis de tidligere kan næsten det samme til en lavere pris

Tusind tak for jeres tid/hjælp :)

gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
21-06-2006 21:03:48
Svar/Indlæg:
5678/460
et lille forslag ville lyde på

Asus bundkort med Nforce 590 SLI på socket AM2

cpu: AMD X2 4400+ socket AM2

harddisk1 (OS) : Raptor 74gb eller 150gb

200gb sataII (data)

2 stk 7900gt SLI

2*1gb DDR2 G-skill

så tror jeg vi er henne af noget af det rigtige



OEA
 
Superbruger
Tilføjet:
21-06-2006 21:10:35
Svar/Indlæg:
1711/30
#0 send mig en mail så skal jeg sammensætte et system for dig



Flagermusen
 
Superbruger
Tilføjet:
21-06-2006 21:29:48
Svar/Indlæg:
39/9
#1: Tak for dit input!

Men jeg skal ikke bruge en harddisk da jeg allerede har en. Og er det virkelig nødvendigt at have to - en til styresystem og en til data?

Har jeg virkelig brug for SLi? Og jeg har jo slet ikke råd til 2 grafikkort af den type! (eller hvad?)

Hvad med køler, strømforsyning og alt det andet? Hvad kommer dit forslag til at løbe op i?

Kunne godt tænke mig et forslag som var lidt mere specifikke med hensyn til mine krav. Ellers var der jo ingen idé i at skrive dem in the first place :i



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
21-06-2006 21:35:19
Svar/Indlæg:
5678/460
3# raptor diske er hurtigere end normale diske der ville sådan en være god til OS men du ka også tage et enkel 7900GT som er OC fra fabrik så har du et højt ydene kort til "billig penge"

du ka jo også købe en normal 200gb og så smække

mit input var du mere ment som et forslag til hvad du ka gå efter på markedet og så selv handle ind og samle det :e



Martin.v.R
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-06-2006 22:26:37
Svar/Indlæg:
8555/439
her finder du nogle gode kabineter til små penge
http://topdata.dk//group.asp?g...



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 00:41:20
Svar/Indlæg:
1776/116
Landet ligger sådan, at i slutningen af Juli kommer Intel med en ny processor-serie der sparker røv på eksisterende CPU'er. Tjek nyhederne(overclock sektionen), der er et link til en test mellem Intels Conroe(den nye cpu) anden bedste model og AMD's absolutte topmodel. Conroe vinder.

Hvis du ikke vil vente på den er her et par generalle rettesnore der er gode..

Hvis du vil have noget meget stille er SeaSonic vejen frem på strømforsyningen. Chill Innovision, Antec, Tagan og Hiper er også ret gode.
Disse strømforsyninger er ikke bare stille, men også generalt anset som highend/mid-high end.

Grafikkortmæssigt er 7900GT eller GTX en god idé, og vil du ikke overclocke eller skifte køler kan GTX klart anbefales da det er stille og rigtig godt ydende. Det er også ret koldt, og bruger ikke specielt meget strøm.
Mht mærket så er det lidt ligemeget, og er i de fleste tilfælde primært bundlen der er anderledes. Dog kan det anbefales at holde sig fra grafikkort i 7900 serien der er pre-overclocket, eftersom der har været et par problemer med en del af dem.
Det skulle nok kunne lade sig gøre at klemme et 7900GTX ind i 10k budgettet.

Uanset om du venter på Conroe eller du kaster dig på AMD vognen(AM2. Socket 939 er efterhånden "forældet") skal du bruge DDR2 ram.
Eftersom du ikke vil overclocke er nogle DDR4200 ram helt fine. Lad være med at brug alle dine penge her, og køb et 2GB kit til ~1500.

Ved kabinettet har Antec nogle gode kabinetter, og jeg er selv lidt forelsket i et P180. Men eftersom kabinetter er en smagssag kan jeg kun anbefale at få edbpriser til at vise alle kabinetter som thumbnails, og kigge dem alle igennem, og støve reviews op på favoritterne.
Ingen kabinetter har forresten USB bagpå, men det har bundkortet til gengæld ;)

Det skulle ikke være nødvendigt med både cddrev og DVDbrænder, eftersom du kan bruge DVDbrænder til det hele. Hvis du gerne vil brænde on-the-fly(uden at buffer til harddisken først) er det dog rart med et ekstra DVD drev.
NEC skulle lave nogle gode billige DVD brændere, som godt kan anbefales.

Har du virkelig brug for floppydrev?

Det store spørgsmål bunder ud i hvorvidt du venter på Intel "Core 2 Duo"(conroe) eller om du køber et AM2 system nu.

Jeg håber du kunne bruge det til noget, hvis der er yderligere så skal du bare spørge ;)



RedHot
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 01:37:00
Svar/Indlæg:
796/99
- Det skal være støjsvagt

mm det er et kabinet du snakker om ikke ?:P

undskyld kunne bare ikke lade være med at undere mig over det :r



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 09:51:11
Svar/Indlæg:
1776/116
#7 - Kan ikke helt opfange hvordan du mener det her, men smileyen indikerere lidt en form for sarkasme, right? (ungh, det kan være slemt at skulle fortolke skrevne ting.)

Men kabinetter kan sagtens være støjsvage.. Hvis de medfølgende blæsere ikke larmer så meget og hvis kabinettet er lydisoleret. Hvis der er gummiophæng til harddiskene, og igen vibrationer i kabinettet.

Hvis jeg misfortolkede dit indlæg så undskylder jeg for det.



Flagermusen
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2006 11:23:39
Svar/Indlæg:
39/9
Hej JacobHL! Dit svar var brilliant og lige det jeg skulle bruge for at komme lidt i gang med at vælge delene selv. Skal ikke lægge skjul på at jeg har brugt det meste af i forgårs og i går på at læse anmeldelser og forums for at finde ud af hvad der ville passe til mig.

Nu er jeg blevet lidt klogere, men står stadig og skal vælge:

Enten skal jeg vente til Conroe kommer, eller også skal jeg sammensætte noget AM2 lir.
- Er Conroe værd at vente på, i forhold til hvad jeg skal bruge det til?
- Hvis jeg venter til Conroe kommer, har jeg så overhovedet råd til at sammensætte sådan et system?
- Hvornår kommer Conroe? Der er jo stor forskel på om det er start juli eller slut august. Jeg kan nok godt vente på det, hvis det er slut juli - start august hvis det er noget jeg har råd til selvfølgelig :)

Men hvis jeg skulle sammensætte en AM2 system, så skulle CPU'en nok være en af disse slags




Men hvilken en af disse har bedst ydelse i forhold til pris? Jeg kan se der er flere af samme type f.eks tre af 3800+'erne. Hvad er forskellen på disse? Og hvad er "box"? Skal jeg have med eller uden box?

Men lige nu er jeg mest i tvivl om jeg skal sammensætte et AM2 system eller om det kan betale sig at vente på Conroe.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-06-2006 11:35:15
Svar/Indlæg:
5678/460
9# conroe 2.6ghz koster ca. 4700kr og yder bedre end FX60 som koster over 6000kr

af de der 3800+ betyder at den normalt bruger 89w og så har de to strømspare hvor den ene bruger 65w og den anden bruger 35w eneste forskel , og box version er hvor du får køler og guide til at instalere cpu med



Flagermusen
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2006 12:17:22
Svar/Indlæg:
39/9
#10

Er de 4700 bare for CPU'en alene? Det vil jeg jo på ingen måde have råd til med mit budget jo!? Skal jeg bare droppe tanken om Conroe så?

Så vil jeg gerne have hjælp med at sammensætte et AM2 system - se #9



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 12:22:23
Svar/Indlæg:
1776/116
Personligt venter jeg i hvert fald med at købe nyt system til conroe kommer, men mit nuværende system er også en tak bedre end dit nuværende..

Conroe bliver slet ikke så dyr igen, og Mainstream-modellen(bedst ydelse pr. pris) bliver nok E6600(2.4Ghz, 4mb L2) som PT. koster 2800,- hos SHG i forudbestilling. Dette er en dualcore. Jeg regner selv med den falder en lille smule i pris når den kommer ud hos flere danske forhandlere.

Selv regner jeg også med at bruge ~10k på en ny computer når conroe kommer, og jeg har planlagt en E6600 pt.

Udgivelsesdatoen er enten den 23. eller 27. Juli (tidligere har datoen lydt d.23, men på Intels hjemmesiden er NDA'en(ingen offentlige reviews/tests) flyttet til den 27.
ftp://download.intel.com/press...




Flagermusen
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2006 12:46:40
Svar/Indlæg:
39/9
#12

Det lyder som om, at jeg skal vente på en Conroe så. Den mainstream model du snakker om, hvad vil ca. svare til i ydeevne hvis man sammenligner med en AMD processor der er på markedet nu?

Det betyder at jeg har lidt ekstra tid at spare op i, så jeg måske kan få noget endnu bedre gear :)

Vil et 7900GT køre godt sammen med en Conroe eller skal jeg se mig om efter et bedre/anden type kort når Conroe kommer?



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 14:48:51
Svar/Indlæg:
1776/116
#13 - Den vil sikkert slå samtlige AMD modeller, bortset fra FX-60 måske. Den kan vel sammenlignes lidt med FX-60.

Personligt har jeg planlagt et 7900GT, hvor jeg så selv vil skifte køleren. Men hvis det ikke er noget man er så glad for at gøre(skifte køler på hardware til over 2000), så er 7900GTX godt, fordi den har en møg-god køler på i forvejen.
7900GT larmer en del stock.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-06-2006 14:57:34
Svar/Indlæg:
5678/460
14# men vis du hellere vil spytte næsten 1000kr mere for at skifte køler end og tage et 7900gt og så bruge 400kr på en VF900 og så havner du på ca. 2600kr , så ville jeg tage et 7900GT , men vis du skal ha skiftet køler er der da nok nogle af de her nørder herinde der vil skifte den for at lille beløb , har selv skiftet køler på min 7900gt det tog lige under 10 min så kørte den igen :e



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 15:32:11
Svar/Indlæg:
1776/116
#15 - Nu er det også sådan at GTX yder en god sjat bedre stock, så det er ikke kun for kølerens skyld. Han siger han ikke vil overclocke, så jeg ser ikke problemet i at vælge GTX fremfor GT.

Hvis han vil overclocke/skifte køler vil jeg nok også vælge GT, fordi den har en del potentiale hvis man tegner lidt på det(volt-mod), samtidig med at det er billigt.



aigh!
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2006 15:34:33
Svar/Indlæg:
529/97
#14

Hvad er det for et svar?

FX-60 bliver ownet helt ind i helvede af Conroe i mange benchmarks,
FX-62 til gengæld, ligger op ad Conroe i nogle benchmarks og nogle enkelte vinder den, men Conroe er den klare vinder af stort set alle benchmarks bortset fra et par få....



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 15:40:49
Svar/Indlæg:
1776/116
#17 - Ro på makker..

Vi taler om E6600 som specifik model, og ikke "Conroe" som helhed. Det kan godt være at E6700 nakker samtlige AMD modeller, men der er også lige en forskel på 266 mhz.
Jeg siger at en E6600 sikkert ligger ca. op af en FX-60, og det udsagn ser jeg ikke noget forkert i..



aigh!
 
Overclocker
Tilføjet:
22-06-2006 15:43:49
Svar/Indlæg:
529/97
E6600 ligger lige præcis slet ikke op af en FX-60!
Se bare den nyeste bench af Conroe der er linket til her fra HWT



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-06-2006 15:55:48
Svar/Indlæg:
5678/460
16# men han skal jo også lige ha computeren til at få et GTX kort til at yde 100% for 10k vil han nok kun få den til at være ca. 10% hurtigere ved at vælge et GTX frem for et GT



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 16:10:02
Svar/Indlæg:
1776/116
#19 - Det er sjovt, for i den nyeste nyhed er der et link til E6700 vs FX-62.

Hvis vi kigger på PCP'er ligger FX-62 sig mellem E6600 og E6700.

Ok, E6600 er måske en smule bedre end FX-60, men det er nok den bedste sammenligning i AMD udvalget.

#20 - Og conroe(E6600) kan ikke udnytte et GTX kort fuldt ud non-SLI? Det tror jeg nok den kan.

Du skal huske på at det ikke kun er for ydelsen, eller kun for den forbedrede køler, men en kombination af disse to.
Hvis han vælger et GTX overfor et GT skal han
a) Ikke købe en ny dyr køler
b) skifte køleren(siger ikke det er noget problem, men det er ikke sikkert man har lyst til det når man heller ikke er en overclocker)
c) en del bedre ydelse

Heck, jeg er da ligeglad om folk vælger GT eller GTX, men med hans behov og og forudsætninger syntes jeg nu at GTX er et godt valg.



Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 17:10:48
Svar/Indlæg:
2267/261
nu kommer jenner med et foreslag :D

Køb en pentium D 920, se om du kan finde et Asus, intel eller lignende 975X chipset bundkort der supporter conroe når den kommer, 7900 gtx, 2 gb pc4200 ddr2 ram, 36 gb raptor og 160 gb hitachi og en psu til 700 kr ca.. antec ?





Flagermusen
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2006 17:30:32
Svar/Indlæg:
39/9
Så er jeg tilbage, og jeg bliver lidt klogere hver gang (hurra for internettet!)

Har bestemt mig for at vente på Conroe E6600 kommer og til den tid har jeg måske lidt flere penge.

Herudover har jeg også taget en gudebeslutning: jeg vil gerne overclocke mit system. Der er jo kun fordele ved det hvis man har det rigtige køleudstyr.

Laver lige et sample setup, så jeg har brug for nogle reviews:

CPU: Conroe E6600
http://www.shg.dk/produkter/in...

Bundkort
(need help til et godt et der kan understøtte min CPU)

Grafikkort: Inno3D Geforce 7900GT
http://www.shg.dk/produkter/in...
Tænkte det ville være et godt valg nu når jeg har tænkt mig at overclocke. Har nu, efter at have læst jeres diskussion besluttet mig at finde en god køler til mit kort i stedet for at bruge stock.

GFX køler: Salman vf900-CU
http://www.shg.dk/produkter/in...
Nogen bedre alternativer? Er den ikke rigtig fin- og støjsvag?

PSU: Chill Innovision 520-A3
http://www.shg.dk/produkter/in...

RAM: Her er jeg lidt i tvivl mellem 2 typer:

G-Skill Extreme series F1 4000 USU2 (2 gb kit)
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

eller

Corsair TwinX2048 - PT4000 (2 gb kit)
http://www.shg.dk/produkter/in...

Det hele skal selvfølgelig passe til et bundkort men er der nogen der kan give forslag til forbedringer af min nuværende opstilling?






JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 18:38:58
Svar/Indlæg:
1776/116
Ingen af rammene vil virke, du skal have DDR2 ram til Conroe..

http://www.edbpriser.dk/Listpr... er udemærkede hvis du vil holde prisen nede, og bare bruge dividere(og dermed kun overclocke CPU'en).
De kan følge med FSB'en op til 333 Mhz(std på conroe er 266), og derefter skal du bruge divider(der lærer du altsammen om når du skal til at sætte dig ind i overclocking).

Grafikkort/køler ser helt fint ud, intet problem der. Overvejer samme grafikkort(ikke nødvendigvis Inno3D.. Lidt for tidligt at vælge mærke nu, for priserne kan nå at ændre sig) og køler.
7900GT er nemt at voltmodde. Du skal bruge noget ledende lak på printet på grafikkortet(~1-2cm), og er nemt - men bryder garantien(officielt.. Sprit fjerner det ;)) Men det kan du altid overveje når du har grafikkortet, eller du syntes det begynder at hoste lidt engang.

Det er lidt tidligt at vælge bundkort endnu, men mange folk har efterhånden besluttet sig for Asus P5B der koster ~1250(forudbestilling hos shg). Der er ikke andre conroe bundkort i Danmark endnu.

Kølermæssigt skulle Tuniq Tower 120 være ret god, ved dog ikke helt hvor meget den larmer. Ellers er Scyche Ninja altid god til low-noise systemer.



gandalf18
 
Ny Skribent
Tilføjet:
22-06-2006 18:43:18
Svar/Indlæg:
5678/460
21# "en del bedre ydelse" GTX koster ca. 3200kr og det score ca. 23k i 3dmark03 og jeg mangler 250 point for at nå 20k og mit kort har kostet 2300kr og i spil betyder det ca. 5-10fps mere men ja prak ham da endelig et kort på som koster over 1000kr mere for 5-10fps godt råd super råd



Flagermusen
 
Superbruger
Tilføjet:
22-06-2006 19:48:39
Svar/Indlæg:
39/9
#24

Det lyder alt sammen temmelig avanceret, da jeg er totalt grønt inden for OC. Men det lærer jeg vel når jeg får mit system og sætter mig ind i skidtet :)

cpu: Conroe E6600
mobo: ser tiden an
grafikkort: 7900GT + Zalman vf900-CU
PSU: her er jeg stadig lidt i tvivl. Nogen som kan komme med et forslag til en lownoise kvalitets PSU som passer til mit system?
RAM: Ser tiden lidt an

Er det ikke et meget fornuftigt setup? Tror måske også det ville være en meget god idé at bestille sin Conroe allerede nu, ellers kommer jeg nok til at vente :i



JacobHL
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-06-2006 20:07:27
Svar/Indlæg:
1776/116
#25 - Jamen hov.. Du har minsandten overclocket dit grafikkort 26/14%

Derudover: 23000 er altså 16.5% højere end din score. Når du så har overclocket den vil forskellen blive endnu større. Så drop nu bare det der selvpromering.

#26 - Ser fornuftigt ud, har selv samme opsætning i tankerne :P Ved heller ikke helt med bundkort(overvejer P5B), strømforsyning(Måske en ~500W Antec) og ram(PC5400 regner jeg med. Ved ikke helt med producent og timings).

Kabinet bliver måske et Antec P150. Det er billigt, og har en medfølgende 430W Antec PSU med. Er dog lidt i tvivl om den er god nok. Derudover er kabinettet lydisoleret.



Mentall
 
Superbruger
Tilføjet:
24-06-2006 15:46:39
Svar/Indlæg:
85/14
Jeg lurer lige med fra sidelinien da det er næsten det samme projekt jeg er i gang med.

Er det virkelig nødvendigt at voltmodde et 7900GT for at det yder godt nok ved OC ?
Køling kan man jo altid skifte senere, det "behøves" man jo ikke skifte med det samme hvis nu økonomien er lidt stram (siger manden der aldrig tog sig sammen til at skifte køler på hans Albatron GF6600GT der larmer som en turbine)

Selv er min liste lige sådan ud, dog med et Coolermaster Stacker kabinet.