H2Okoeling.dk - Myter & Fakta - Brug af flere pumper.

Litteratur d.  28. juni. 2006, skrevet af MaGiX
Vist: 957 gange.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
28-06-2006 19:30:13
Svar/Indlæg:
204/16
Kommentar til nyhed på: http://www.hardware-test.dk/ne...
cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 21:10:52
Svar/Indlæg:
3532/303
Mythbusters ftw :D

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 21:49:08
Svar/Indlæg:
2029/63
Elsker dine artikler MaGiX ;)

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 23:45:17
Svar/Indlæg:
3385/80
Det var da godt nok en kæmpe appetizer!

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
28-06-2006 23:49:49
Svar/Indlæg:
2958/84
Det er da en meget god test, men jeg kunne godt tænke mig at se det kølerhoved på en (kogeplade), det er en for mig at se en ret teoretisk test der ikke fortæller noget som helse om det væsentlige, nemmelig hvilket systen der er best til at lede varmen væk.

jeg sider med en 12 v. pumpe på en fan-controller, om min pumpe køre med fuld speed eller på minimum så kan jeg ikke se nogen forskeld på minne temprature på mb.nb eller gfx. målt med en sotware prob.

min teori er at, ved et lavtere vand flow, cirkulere vandet langsommere rundt i radiatoren og der ved får den samme mengde vand et støre aire flow = en bedre afkøling, end ved et højt vand flow.

Eller er det bare mig der er idiot, foresten så svar ikke på det siste :e

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 02:00:46
Svar/Indlæg:
767/119
#4 - tja, hvis vandet passere langsommere forbi "afkølingsfasen" så passere den jo også langsommere forbi "opvarminingsfasen" - hvilket må resultere i stort set samme resultat.. Ikke at jeg nogensinde selv har arbejdet med vandkøling - bare lige en tanke..

K1lroy

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 02:19:24
Svar/Indlæg:
767/119
Bare lige for at bygge lidt mere på så forestil dig dette. en væske løber i et rør med 1m/sek, opvarmningsfasen strækker sig over 1meter altså 1 sekund, nedkølingsfasen er 10meter lang, og tager derfor 10 sek. hvis vi så sætte hastigheden ned til 0,5m/sek, så vil opvarmningsfasen tage 2 sekunder, mens nedkølingsfasen kommer til at tage 20 sekunder.
I begge "opstillinger" er forholdet mellem opvarmning og nedkøling 1:10. Ved godt at tiderne og længderne ikke er sammenlignelige med vandkøling - men det var bare for at give et billede.

Hvis der skal være en forskel, så må det handle om den temperaturforskel, der er mellem vandet og kølehovedet i opvarmningsfasen og vandet og rumtemperaturen/radiatortemperaturen - da tiden i radiatoren er meget længere, kan delta-temperatuen i nedkølingsfasen "tillade" sig at være noget mindre end i opvarmningsfasen, men jo større deltatemp jo hurtigere nedkøling, og for den sags skyld også opvarmning. Lyder det som nonsens - eller er der noget om snakken?

Nu hvor jeg har tænkt lidt mere over det, så tror jeg ikke der teoretisk er nogen forskel på om vandet passere hurtigt eller langsomt - forholdet vil jo altid være det samme, right? :00

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 08:25:07
Svar/Indlæg:
2958/84
#5 & 6 kan saktens følge jer, det undre mig bare, at der er folk der går så meget op i tryk og flow, og ikke i temprarture, som jeg mener er det vesentlige plus støj. :D

Jeg har ikke set nogen test på hvad der køler best et højt flow eller tryk, hvis det er målbart. :D :00

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 08:49:08
Svar/Indlæg:
1503/128
Tryk og flow handler i bund og grund om, at man skal justere det til den type kølehovede man bruger. Nogle kølehoveder vil ha' en ordentlig røvfuld for virkelig at yde, mens andre ikke skal bruge helt så meget.

Man kan ikke bare sige "alt andet lige", og så regne med at den nye 14 ton Grundfoss pumpe laver pingviner i PC'en.

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 10:54:28
Svar/Indlæg:
2029/63
Fakta er at jo højere tryk jo lavere temperature.

Der er også allerede lavet en artikkel derinde som afliver den myte i lige smider på bordet :)

Og inden den kom snakkede mange om det i gør nu :)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 11:00:44
Svar/Indlæg:
3943/44
#9 det passer jo så ikke.

Det kommer an på hvordan dit kølehovede er lavet, nogle er bedst til tryk andre er bedre til flow, sådan er det.

(det er sjovt nok en fordel at bruge kølehoveder med samme preferencer i sit system)

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2006 11:33:39
Svar/Indlæg:
389/13
#korrekt, men man kan som hovedregel regne med at større flow giver mindre temp - At der så er 4354353 ting der spiller ind er noget helt andet...

Quickmcj

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 12:20:47
Svar/Indlæg:
77/225
Det er da fedt nok at andre website's i DK stadig tør lave artikler om andet end mainstream vandkøling...host 8)

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 13:21:16
Svar/Indlæg:
1137/24
Ang. flowhastighed, saa er den myth buster her: :)
http://overclockers.com/articl...
/Thomas

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
29-06-2006 15:23:48
Svar/Indlæg:
204/16
#Alle. Jeg takker for de fine og pæne ord, men jeg vil også meget gerne vide hvad vi gør mindre godt, for skal vi blive bedre til det vi laver, så skal vi udvikle os, og det gør vi kun ved at rette på det der er mindre godt :)

Men det er fedt at se vi har fået skabt noget debat, det går langt ud over hvad jeg havde håbet på :D

#4. De manglende resultater du kommer frem til skyldes såmænd blot at din føler er hamrende unøjagtig, så det kan du ikke bruge til noget :) Læs denne artikel for nærmere: http://h2okoeling.dk/?site=sho...

Jeg mener ikke vores artikel er teoretisk, tværtimod er det den eneste af sin slags der baseres på Real Life målinger, for som jeg starter med at sige, er der i teorien en del mere at vinde ved serielt over parallelt, fordi du får det dobbelte i tryk med serielt, men kun 40% mere flow med parallelt.

De målinger jeg har taget viser noget helt andet.

Så rent teoretisk? Bestemt ikke :)

Du efterlyser tests med kølehoveder, og faktisk arbejder vi PT på en sådan testsektion, der når den står klar vil tangere noget af verdens bedste til formålet. Men den er ikke klar endnu, der går en tid endnu før vi er klar, men har så sent som i går bestilt styreenhederne til varmelegemerne (pris ca. 2500,- kr.) i tyskland, så vi kommer da i den rette retning.

Men de flow bremser vi har indbygget med Testsektion #3 kan jo give dig et alvorligt fingerpraj om hvor meget vand du kan få igennem forskellige kølehoveder, med forskellige flow grænser, ikke at det er helt ideelt, men for eksempel 6 mm slangen er jo et godt udgangspunkt for et meget flow nedsættende kølehoved, og så er det jo bare at sammenligne de forskellige pumper og pumpe setups med hinanden på den linie.

Men du tager grueligt fejl hvad flow angår: Jo mere vand du sender igennem et kølehoved, jo bedre temperaturer får du også, det er et uomtvisteligt fact man ikke kommer uden om :) Kig på en hvilken som helst kølehoved test der benytter CW/Q diagrammer, og du vil se det med al tydelighed, at jo mere vand du sender igennem, jo bedre resultater.

Som Thomas i #13 linker til, så holder din teori med at vandet bliver kølet bedre i en radiator ved lavt flow over højt flow heller ikke :)

Men syntes du skal gå i gang med vores artikler fra en ende af, flere af de ting du bringer på banen er allerede besvaret her :)

#10. Se det er så også en "myte" der bliver taget under kærlig behandling senere når vi er færdig med vores testsektioner, for jeg har reelt ikke set en eneste artikel der viser at det forholder sig sådan, men kun nogle indicier der peger på det rent teoretisk, men det var der jo også massere af med den myte vi lige har bustet nu :)

Men tak til alle for kritik, kom endeligt med mere af både det sure og det søde :)

MaGiX

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 17:47:51
Svar/Indlæg:
835/72
Fordelen ved stort flow er at vendet ikke bliver opvarmet særlig meget, jo større varme forskel på vand og kølehoved, jo større varmeforskel jo større er varme transporten, ganske simpelt fysiks realitet..

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 20:50:59
Svar/Indlæg:
326/165
#15 Det er nemlig rigtigt (teoretisk). Er Delta-temperaturen fx. 20 grader, vil et system med 40 grader Dt være ikke bare dobbelt så godt, men 4 gange så "godt".

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 21:07:50
Svar/Indlæg:
835/72
#16 Nemlig men ved ikke om det holder i praktis..

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
29-06-2006 23:03:31
Svar/Indlæg:
2029/63
Så du mener at vandet leder varme bedre ved ikke at blive varmt?

Syntes jeg ikke lyder logisk.

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
30-06-2006 16:14:01
Svar/Indlæg:
835/72
#18 Forkert opfanget...

Når der er en stor diferens i temperatur på vand og kølehoved, så er varme transporten større, da overførslen sker hurtige jo større forskel der er, ka ikke lige huske hvad den fysiske ligning hedder..

Men den siger noget med at varmetransporten mellem to materialer er ekpotentielt større med diferensen, og det betyder så at jo større forskel jo større transport, og jo større transport der er, jo mere varme fjerne du, og ved at der hele tiden er en stor udskiftning så er der også så stor temperatur forskel som muligt..

Det eneste problem der er, kommer ved radiatoren, for her gælder det samme jo større forskel i tep jo større transport, det er også derfor der som reglen er en blæser der blæser koldt luft ind på køleripperne for at der ikke bliver stille stående luft..
Men via et kontrolleret eksperiment kan det hurtigt testes, (har ikke læst testen da vandkøling ikke har min store interresse.)

Det kan nemt ses ved et simpelt eksperiment, Når vi kommer til vinter dage og det fryser et par grader, sætter man to skåle/spande med van uden for, den ene spand skal have temp på 20grader celcius den anden på 50grader celsius, og så kan man se hvilken der fryser først, og det eksperiment følger den fysiske lov om varme transport, det eneste er at der er en lille twist i eksperimentet og det er faseskift, altså fra vand til is..
men forsøget er godt nok som demonstration..