Ekstern HD

Diverse d.  05. juli. 2006, skrevet af OneEighty
Vist: 189 gange.

OneEighty

Superbruger
Tilføjet:
05-07-2006 11:09:28
Svar/Indlæg:
116/17
Hejsa,
Jeg har netop købt en bærbar, som vil få til formål at erstatte min nuværende stationære. Derfor overvejer jeg en ekstern HD til supplere de 100gb som er på den bærbare. Nu vil jeg selvfølgelig gerne have det optimale ud af sådan en HD, jeg har derfor fundet sådan en fætter her:
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
Det er jo ikke en helt ordinær ekstern HD, den har nemlig mulighed for at koble netværk til, helt op til 1000Mbit så er der vel rig mulighed for at få det optimale ud af disken.
Ville høre om andre har erfaringer med lignende produkter, bl.a. med hensyn til hastighed, tilgængelighed (altså er det nemt nok få access til den, som fx. bare mounte et netværksdrev). Jeg kunne også godt tænkte mig at vide om det er nødvendigt med en switch/hub eller om man kan koble den direkte til computeren med et krydset kabel.

På forhånd tak :)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
05-07-2006 11:25:13
Svar/Indlæg:
5679/460
for det første så linker du til en NAS server (ka ik lige huske hvad det er for noget)

for det andet så vil jeg bruge USB ekstern HD og der er WD gode

http://www.shg.dk/produkter/li...

OneEighty

Superbruger
Tilføjet:
05-07-2006 12:26:52
Svar/Indlæg:
116/17
Jeg er godt klar over jeg linker til en NAS-Server, men efter noget læsning er jeg kommet frem til det ikke er andet end en ekstern HD, med nogle ekstra interessante konfigurations muligheder? Jeg har netop skrevet jeg gerne ville have max ud af en ekstern HD, og 1000Mbit netværk er jo unægteligt hurtigere end en HD som køre på USB2 480Mbit). Det kan selvfølgelig godt være jeg har misforstået noget fuldstændig og 480Mbit og 1000Mbit er ligegyldigt pga. harddiskens max-hastighed alligevel ikke kan kommere højere op, jeg er ikke så god til at regne de tal om, så ret mig endelig på det punkt hvis jeg tager fejl.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
05-07-2006 12:46:00
Svar/Indlæg:
5679/460
om du køre 1000mbit eller 480mbit er lidt meget vil jeg mene , jeg ville kun bruge netværks harddisk vis jeg havde 2 eller flere computere på netværket som skulle bruge den disk og ellers vis jeg var løbet tør for usb

OneEighty

Superbruger
Tilføjet:
05-07-2006 13:33:34
Svar/Indlæg:
116/17
Jeg har flere end 1 computer på netværket, men det er ikke vigtigt at de begge har adgang. Dvs. at 1000mbit vs 480mbit er ligegyldigt pga harddisken indeni sætter grænsen før de når så højt op? Fordi jeg kan godt se din pointe så, men hvis jeg kan få mere ud af at køre 1000mbit ville jeg ikke have noget imod at spændere lidt mere.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
05-07-2006 13:45:03
Svar/Indlæg:
5679/460
du ka få en ekstern harddisk med SATA raid inden i jeg mener det er Lacie der laver dem der ka du mærke forskel på 1000mbit og 480mbit ellers vil jeg ik tro du ka mærke det helt store forskel

http://www.shg.dk/link.asp?got...

den billigste Lacie raid jeg lige ku finde

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2006 14:50:08
Svar/Indlæg:
2072/117
jeg vil anbefale dig at købe sådan en her:
http://www.zitech.dk/Product/D...

Og hvis det ikke er plads nok kan du jo bare købe flere af dem :)

Har selv 3 stk. og er super glade for dem.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
05-07-2006 15:03:13
Svar/Indlæg:
2870/65
Hvis du går efter max. ydelse, bør du vide dette:

Mange af de eksterne USB diske har specifikationer som siger, at overførslen mellem disk og maskiner er på 480 Mbit, men reel hastighed er ofte ikke over 20-25MB/s...som ligger væsentligt under hastigheden på både disk og de specificerede hastighed (480 mbit).

Teoretisk burde en disk med LAN kunne overføre max. hastigheden som disken kan levere (ofte 50-60 MB/s).

Om den teoretisk hastighed også er lig med den reelle, kan jeg ikke sige, da jeg ikke har prøvet/testet det.

Jeg ville kigge på nogle tests omkring overførsels-hastighed på produkter med indbygget LAN. Det bør kunne give dig et billede af, om der reelt er en forskel på hastigheden.

OneEighty

Superbruger
Tilføjet:
05-07-2006 23:42:33
Svar/Indlæg:
116/17
Jeg ville gerne have en ekstern som kørte RAID, men det går hen og bliver lidt for dyrt efter min smag :)

Lyder interessant, jeg havde nemlig heller ikke et umiddelbart indtryk af at USB harddiske kunne leve op til specs.
Jeg har forsøgt at finde test af de her NAS-servere med 1gbit lan, men har måtte lede forgæves, har du evt. nogle bestemte hjemmesider jeg kan kigge på?