Vælge Operativsystem ved startup?

Software d.  07. juli. 2006, skrevet af Grud
Vist: 303 gange.

Grud
 
Superbruger
Tilføjet:
07-07-2006 19:47:29
Svar/Indlæg:
12/12
Jeg har det problem, at når jeg installere dual drivers til min AMD X2, så skal jeg pludselig også vælge mellem 2 operativ systemer, når jeg starter win! Den markere den ene som standard, men hvis jeg vælger den, genstarter den (crasher) og vælger jeg den anden, så kommer jeg ind i win!

Hvad er der galt, og kan man gør noget ved det, så jeg ikke længere skal vælge??

Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
07-07-2006 19:57:02
Svar/Indlæg:
14079/622
Ved ikke lige hvad der er galt.. du er sikker på du ikke har 2 installationer liggende på disken ?

Men du løser det ved at gå ind i:
Denne computer -> Kontrol Panel -> System, advanceret, start og genoprettelse.

Der vælger du det rigtige OS, og slår OS-listen fra ;)



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2006 23:00:59
Svar/Indlæg:
2870/65
Der er en endnu nemmere måde at løse det problem på: Men man skal være lidt sikker på hånden.

I roden på C-drevet, finder du en lille fil som hedder boot.ini. Du skal sikre dig at den ikke er skrivebeskyttet.

Så åbner du boot.ini og fjerner den "forkerte" linie. Indholdet i din boot.ini-fil skulle gerne ende med at se sådanne ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

Den sidste switch (/useptimer) skal ikke være der...med mindre du kører dual-core.

Desuden skal de sidste 3 linier være een lang linie i boot.ini (ikke som her hvor der ikke er plads til alle tegn på samme linie).





K1lroy
 
Elitebruger
Tilføjet:
12-07-2006 00:21:54
Svar/Indlæg:
767/119
Ellers kan du slå den funktion fra at der kommer en liste med valgmuligheder, det gøres vist nok i et af fanebladene under Egenskaber for denne computer (kan ikke lige tjekke det - sidder på min mac) 8)