rækkefølge

Vandkøling d.  07. juli. 2006, skrevet af abefyren
Vist: 367 gange.

abefyren

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2006 21:59:14
Svar/Indlæg:
67/17
ja som overskriften siger skal jeg til at klippe slanger osv så skal lige være sikker på¨række følgen ting skal monteres i...
har en radiator, pumpe og resevoir i en, cpu, og så den der heattrap der er på asus' a8n sli serie, chipset og gfx..

håber i kan hjælpe mig

på forhånd tak

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
07-07-2006 23:06:36
Svar/Indlæg:
667/20
Det eneste du bør tænke på er at du placere reservoiret før pumpen, og først prøve montere i kabinettet, og derefter tager det hele ud og læktester over så mange timer så man er sikker på man har monteret det korrekt, samt at man får alt luften ud af især radiatoren, den skal vendes og drejes en del, da den gemmer mange luft lommer..

Rækkefølgen er ligegyldig, kun der hvor man benytter manifold får man en lille xtra ydelse, men for alm mennesker bør man føre slangerne så de passer til ens kabinet og unødvendige knæk undgåes..

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
07-07-2006 23:45:55
Svar/Indlæg:
4112/53
Der er kun tre ting der SKAL sidde i en bestemt rækkefølge, og det er radi, reservoir og pumpe, i nævnte rækkefølge.

Kølehovederne er det ligegyldigt med, hvilken rækkefølge de sidder i. Den ting du vil have kølet mest, den sætter du først i rækken, eller også sætter du bare tingene som det passer med dit kabi.

abefyren

Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2006 12:48:04
Svar/Indlæg:
67/17
øhm så kom jeg til at tænke på at den der rækkefølge du skriver M.Thomsen ikke giver nogen mening overhovedet... hvorfor afkøle vand og så stoppe det i et reservoir? synes det ville give mere mening hvis man nu havde resevoir først så pumpe og så radiator, så du får udnyttet det vand du lige har kølet ned i radiatoren... eller er jeg bare fuldstændig forkert på den?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2006 17:38:30
Svar/Indlæg:
4112/53
#3 Grunden til at radi skal sidde sidst er den, at foruden visse CPU hoveder, er der ikke ret mange ting der har så stort et trykfald hen over sig, som radiatoren.

Du kører et lukket (in line) system, og dermed er det (næsten) ligegyldigt hvornår du smider radi ind kølemessigt, du vil fjerne lige meget energi i/med radi. Med mindre du har en extrem Iwaki pumpe, så er den energi pumpen tilfører vandet minimal og ubetydende, og derfor er der ingen grund til at pumpe vandet ind i radi, for at miste meget af den kinetiske energi i denne, i stedet for at beholde denne kinetiske energi i vandet, mindst til efter det første kølehovede.

OK, du vil måske kunne hive lidt mere energi ud af vandet, ved at køre med et "varmt" reservoir, men det er minimalt, og det er så energi der skal fjernes med andre blæsere fra kabinettet, og dermed ikke meget vundet.

abefyren

Elitebruger
Tilføjet:
08-07-2006 17:44:36
Svar/Indlæg:
67/17
det er en eheim station 1000 fra alphacool som jeg bruger, så jeg troede bare at vandet lå i reservoiret og blev varmt... synes bare det lød mere logisk at køle vandet ned i radiator inden det kommer i kølehovederne... men så smidder jeg bare radiator i til sidst

tak for hjælpen