Spørgsmål ang HTPC

Media Center d.  08. juli. 2006, skrevet af Trigger
Vist: 542 gange.

Trigger

Superbruger
Tilføjet:
08-07-2006 20:35:19
Svar/Indlæg:
147/29
Hejsa

har lige et par spørgsmål ang HTPC

er det bare ligesom en alm com ?
har set på en inde i dirverse butikker (merlin, a-z osv)

og de er jo genial smarte !

men hvad skal jeg bruge ?

ting som jeg selv har fundet ud af ;)

1.
kabinet, eventuelt et silverstone.
men passer alle slags bundkort i det ?
fx en SilverStone - Lascala SST-LC03B

2.
skal ha sådan et trådløs keybord.. men hvad skal man vælge der ?
det skal jo passe sammen til det

3.
skal man ha et specielt tvkort ? hvis nu man fx gerne vil ha så den er "hdtv" klar, hvis man kan kalde den det

4.
strømforsyning ?
hva vælger man lige der.. den skal jo være støjsvag

går ud fra en HTPC ikke behøver være super vild !
så regner med noget
amd64 3200+
1 gb ram
300 gb harddisk
bundkort
et gfx (anbefal et)
tvkort (hvilket)
lydkort, sikkert et 5.1 da jeg har sorround

hvad mangler jeg og hvad skal jeg bruge ?

er lidt på bar bund ang det HTPC sjov :)

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 13:00:57
Svar/Indlæg:
1235/80
jeg går ud fra at du vælger SilverStone - Lascala SST-LC03B som kabinet....

1. selve kabinette kan rumme micro atx eller atx - altså normale bundkort, så du kan vælge hvad du vil der

2. der findes efterhånden mange funktionelle fjernbetjeninger der kan gøre det meste, så jeg vil nok vælge en fjernbetjeninge til en htpc, men hvis du gerne vil have keyboard er der også mange valg muligheder f.eks. MS media center keyboard

3. man kan pt ikke få noget der hedder hdtv ready tv-kort da det ikke er helt fastlagt hvad hdtv indebære, så indtil videre il jeg bare anbefale dig et almindelig tv-kort, f.eks. Empires PCI dualtv plus quattro. du kan også få 2 tv kort i så kan du se et program mens du optager et andet..

4. du skal vente med at vælge strømforsysning til du har fundet ud af hvad hardware du gerne vil have, der efter skal du så finde en der kan levere stabile spændinger og samtidigt være lydløs - regner med at du gerne vil have htpc'en stående under/ve siden af tv....

af grafikkort skal du vælge en der er billig og samtidigt har lidt krafter, fordi den skal kunne klare noget...

hvis du ikke har noget af hardwaren pt. så skulle du måske se efter et komplet system som denne:

http://overclocking.dk/test_sh...

Du kan også se efter noget via epia, hvis du gerne vil have micro htpc der kan en hel masse og der er også encoder/decoder med i epia bundkort...
læs mere:
http://www.via.com.tw/en/produ...

Rimers

Overclocker
Tilføjet:
22-07-2006 21:11:28
Svar/Indlæg:
10/0
Hej

hurtigt svar på næsten alt tror jeg da :D

Jeg har selv en HTPC, ved dog ikke om den er HDTV klar ud over mit grafikkort skulle kunne det.

Jeg har valgt en ældre sag af en P4 2 ghz med 1 gb ram, og det har indtil nu vist sig at være rigeligt med kraft til at se tv, surfe nettet, se film og optage på.
Jeg har valgt et godt TV kort fra Hauppauge, godt nok et ældre af slagsen, men da maskinen har været i brug i små 8 måneder nu er det grunden. Hauppauge PVR150 analog tv tuner med god hardware tunerdel der giver et okay billede og hvor du kan optage fra med en rimelig opløsning og bitrate.

Jeg har selv et større kabinet end den du har valgt, men af samme producent, og det kan klart anbefales, og vælger du en med LCD display og fjernbetjeningen der har et lille joystick på er det lige ved du ikke behøver et keyboard med mindre du vil surfe meget på nettet, for så kan det godt være lidt af et problem at bruge et on screen tastatur.

Støjdæmpning, jeg har ikke gjort noget videre for at gøre den støjsvag, altså ud over at smide nogen støjsvage blæsere i maskinen, og vælge en støjsvag 400watt PSU.
Det eneste jeg er lidt træt at i min HTPC er mine harddiske de larmer nemlig som det enste i maskinen en del, men det er der jo en løsning på.

Jeg har rodet en del med software, og kan du finde ud af at bruge linux så prøv en mythtv installation, det lader til der er tænkt lidt mere over tingene end der er i de fleste gratis windows programmer.

Håber det kan bruges til det du søgte, og er der spørgsmål er du da altid velkommen til at spørge.

/Rimers