Antallet af GHz er bedøvende lige meget, det er antallet af Watt der er afgørende for hvor meget køling du har brug for, og GHz og Watt hænger ikke uløseligt sammen...
Reelt set kan du vandkøle alt, lige fra en 486 og frem til de nyeste, men reelt er der ikke nogen ide i at køle en processor der yder 20W, det kan gøres støjfrit med en god blæser (overdrivelse fremmer forståelsen)
Jeg vil ikke sige der er et vist punkt hvor man bør skifte fra luft til vand, det kommer helt og aldeles an på ens egne ønsker.
Vandkøling er nemlig mere end bare en utroligt effektiv varmefjerner, for mange (jeg selv inkluderet) er det blevet en hobby grænsende til en besættelse, og jeg vandkøler i dag primært for sjov, og fordi det er min hobby.
Fordelen ved vandkøling er at det kan gøres stort set støjfrit, min spand er foreksempel kølet passivt (med mulighed for at sætte blæsere ind når det dømmes nødvendigt) hvor mange andre systemer kan du sige det om? Og ja, det er samtlige dele i min spand der er vandkølet: CPU, GPU, Chipset, PSU, HDD (X2) GFX RAM, System RAM, Mosfets osv osv, med et andet ord ALT :e
Og vel at mærke stort set støjfrit, kun mine pumper laver en smule støj...
Så din ven tager alvorligt fejl i den udtalelse, der er ikke nogen magisk grænse man kan fastsætte hvor man siger: Under det kan det ikke betale sig med vand :)
MaGiX