2 spørgsmål ang vandkøling af CPU.

Vandkøling d.  09. juli. 2006, skrevet af mester x
Vist: 436 gange.

mester
 
Overclocker
Tilføjet:
09-07-2006 18:45:19
Svar/Indlæg:
96/26
En jeg kender siger at man kun skal have vandkøling vis en cpu køre med over 3,0ghz
men har da set computer med kun 2,0ghz som der har det

Og at ens computer ikke holder til det da den bliver inder afkølet er det rigtigt

Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2006 18:49:40
Svar/Indlæg:
6624/113
Alle maskiner over en vis hastighed og effektafgivelse, vil nyde godt af vandkøling - dog mest på grund af støjen.

Og du må lige bede din kammerat om at forklare hvad "Inderafkølet" betyder - for den har jeg godt nok ikke hørt før. :P

Jo lavere temperatur en CPU har, jo bedre levetid og jo større chance for stabilitet har den - det er faktum.

Min maskine er vandkølet på nu 6. år, og jeg går ikke tilbage til luft lige foreløbig.



mester
 
Overclocker
Tilføjet:
09-07-2006 18:51:47
Svar/Indlæg:
96/26
he he mente underafkølet



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2006 18:52:43
Svar/Indlæg:
6624/113
Ok... Men han bliver stadig nødt til at forklare hvad han mener, eller hvad problemet skulle være. :D

Hvis han mener problemet er kondens, kan det hermed afvises, idet vandet i et almindeligt vandkølesystem ikke kan blive koldere end den omgivende luft, og der derved ikke KAN opstå kondens.



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2006 18:53:13
Svar/Indlæg:
3944/384
Med vand kommer din CPU ikke under lufttemp.. Du skal have vapo vis du skal under lufttemp...


Shake



mester
 
Overclocker
Tilføjet:
09-07-2006 18:56:05
Svar/Indlæg:
96/26
vil det hjælpe på min da den bliver meget varm når jeg spiler
har en intel Celeron 345 3.06 GHz: og et msi MS-6577 bundkort

men jag skal have et nyt grafikkort i den men vil min cpu ikke blive mere varm



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2006 19:01:50
Svar/Indlæg:
204/16
Antallet af GHz er bedøvende lige meget, det er antallet af Watt der er afgørende for hvor meget køling du har brug for, og GHz og Watt hænger ikke uløseligt sammen...

Reelt set kan du vandkøle alt, lige fra en 486 og frem til de nyeste, men reelt er der ikke nogen ide i at køle en processor der yder 20W, det kan gøres støjfrit med en god blæser (overdrivelse fremmer forståelsen)

Jeg vil ikke sige der er et vist punkt hvor man bør skifte fra luft til vand, det kommer helt og aldeles an på ens egne ønsker.

Vandkøling er nemlig mere end bare en utroligt effektiv varmefjerner, for mange (jeg selv inkluderet) er det blevet en hobby grænsende til en besættelse, og jeg vandkøler i dag primært for sjov, og fordi det er min hobby.

Fordelen ved vandkøling er at det kan gøres stort set støjfrit, min spand er foreksempel kølet passivt (med mulighed for at sætte blæsere ind når det dømmes nødvendigt) hvor mange andre systemer kan du sige det om? Og ja, det er samtlige dele i min spand der er vandkølet: CPU, GPU, Chipset, PSU, HDD (X2) GFX RAM, System RAM, Mosfets osv osv, med et andet ord ALT :e

Og vel at mærke stort set støjfrit, kun mine pumper laver en smule støj...

Så din ven tager alvorligt fejl i den udtalelse, der er ikke nogen magisk grænse man kan fastsætte hvor man siger: Under det kan det ikke betale sig med vand :)

MaGiX



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2006 19:02:52
Svar/Indlæg:
3944/384
Der næsten ingen grund til at skifte grafikkort i din maskine, for din CPU kan ikke udnytte det... Luft kølling og fint især til celeron da de ikke bliver særligt varme..


Shake



MaGiX
 
Superbruger
Tilføjet:
09-07-2006 19:05:45
Svar/Indlæg:
204/16
#6. Glemte lige noget: En PC kan i princippet ikke blive underafkølet, jo længere ned du får temperaturen, jo hurtigere kan strømmen og dermed dataerne ryge igennem systemet og blive behandlet.

Mange supercomputere er kølet ned til -160° C eller lavere, og reelt er det optimale for mikroelektronik en temperatur lige over det absolutte nul punkt :)

Som #4 er inde på, så kan du får Prometia og Vapochill der frysekøler din CPU ned til omkring -50° C, og de systemer går ikke sådan i stykker :)

MaGiX



mester
 
Overclocker
Tilføjet:
09-07-2006 19:14:30
Svar/Indlæg:
96/26
vil have et nyt grafikkort da jeg vil have bedre grafik på spillene
men vil mi cpu ikke blive mere varm en den er du for den bliver meget varm nu



abefyren
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-07-2006 21:43:58
Svar/Indlæg:
67/17
hvor varmt er meget varmt???



mester
 
Overclocker
Tilføjet:
09-07-2006 22:49:40
Svar/Indlæg:
96/26
så varmt så alle minne blæsere de går amok i 5min og så går der ca 20min så sker det igen



RedHot
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2006 01:28:58
Svar/Indlæg:
796/99
#6

har du ikke nogle fotos af din pc ?:) kunne godt tænke mig at se det :)



The
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2006 07:46:59
Svar/Indlæg:
1836/61
Jeg fik oprindeligt vandkøling fordi jeg ville have den bedste CPU på det tidspunkt men da den afgav 75 watt varme skulle der god køling til som ikke larmede. (1400 AMD Athlon Thunderbird).

Er stadigvæk kun på socket A CPU med lidt højere hastighed 2ghz, men mit vandkøling er stadig i brug, selvom de nyere CPUer afgiver mindre watt varme.

Og her i sommervarmen er jeg glad for mit vandkøling, mit afkølede vand kan holdes på rumtemperatur.



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2006 11:10:44
Svar/Indlæg:
1137/24
#9 Det som Shake proever at forklare dig er, at hvis din CPU ikke kan levere nok data til dit grafikkort, saa hjaelper det minimalt at skifte grafikkort kort til et hurtigere... Fordi dit andet hardware ikke kan foelge med i hoejere tempo, saa er det slags flaskehals i computeren og derfor ville du ikke kunne faa bedre grafik :)

Alt er jo relativt, og vi ved ikk ret meget om dit system, men det er en indikation.
/Thomas