Min computer genstarter

Overclocking d.  10. juli. 2006, skrevet af bojoerge
Vist: 570 gange.

bojoerge
 
Superbruger
Tilføjet:
10-07-2006 23:17:38
Svar/Indlæg:
30/28
Når jeg spiller - og kun når jeg spiller - går min computer ned uden varsel.

Som man kan se i min profil så er min cpu OC'et, men den kan jeg køre alle mulige strestests på uden der sker noget. Jeg har - så vidt jeg ved - ingen varmeproblemer (kan dog ikke teste grafikkortet).

Er der nogle idéer til hvad pokker der kan være i vejen?



Petter1979
 
Elitebruger
Tilføjet:
10-07-2006 23:24:07
Svar/Indlæg:
1268/80
1: Jeg ville da nok prøve at køre en test på rammene, med memtest86
http://www.memtest86.com/#down...

brænd image til en cd, og boot op på cd'en, programmet starter selv med at teste rammene.

hvis programmet finder fejl, prøv at hæve voltene til rammen med 0,1Volt, og test igen med programmet.


2: Du har ikke skrevet hvilken psu du bruger, den kan have det varmt, og kan genstarte for at beskytte sig selv. Evt prøv at hive kabinetsiden af og lad den trække kold luft.



bojoerge
 
Superbruger
Tilføjet:
11-07-2006 01:17:18
Svar/Indlæg:
30/28
Jeg har lige kørt memtest og der er ingen fejl på rammene.

Min PSU er en NorthQ - kan ikke huske hvilken model.

Hvis det er en varmefejl, så undrer det mig, at den også var der tidligere på året - før det blev sommer.



hammerlaks
 
Overclocker
Tilføjet:
11-07-2006 01:56:44
Svar/Indlæg:
10/0
Kommer Windows med BSOD (den velkendte blå skærm), inden computeren lukker ned?

Kører du dine RAM synkront med CPU på 245 MHz, eller har du sat divider på?

Har du sikret dig, at der ikke er fyldt med støv i dit kabinet?

Og til sidst; har du tjekket for div. spyware og andet snavs?

EDIT: Og endelig; hvilken BIOS kører du med?


Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
11-07-2006 08:33:15
Svar/Indlæg:
6052/189
Egenskaber for Denne Computer -> Avanceret -> Indstillinger for Start og Genoprettelse -> fjern kryds ved Genstart Automatisk.

Nu viser den kun en blå skærm ( i 90% af tilfældene ). Nogle gange kan maskinen være så ustabil at den ikke kommer med bsod ( blå skærm ).

Men hvis du fanger en blå skærm, så står der nok noget kodeværk som du ska skrible ned og evt google :)



bojoerge
 
Superbruger
Tilføjet:
15-07-2006 23:48:21
Svar/Indlæg:
30/28
Jeg får en blå fejlskærm der siger:

Driver_irql_not_less_or_equal
ndis.sys

Har prøvet at google og folk siger det er fordi flere enheder kører på samme IRQ. Og sørme om jeg ikke også har både et netværkskort og et lydkort til at køre på samme IRQ, som noget andet.

Spørgsmålet er så hvordan jeg ændrer på dette. Hvis jeg går ind i enhedens egenskaber -> ressourcer, så er så er "skift indstillinger" mat. Hvordan kan jeg få adgang til at ændre IRQ?



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2006 01:52:36
Svar/Indlæg:
5600/32
SKal du nok ændre på i bios.



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2006 02:49:15
Svar/Indlæg:
2870/65
#5

Ndis.sys er noget med en driver til et netkort.

Hvis du ikke har problemer med din netkort driver, kan det som sagt være noget med IRQ som er problemet.



Cyberguyen
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-07-2006 09:31:57
Svar/Indlæg:
611/26
Som #7 så kan det være en driver til et netkort.
Men det er altid svært med BSOD for det er jo fordi noget i systemet skriver i et område hvor det ikke må skrive.

Du skal granske din hukkommelse og prøve at finde ud af om det er startet efter du har installeret noget nyt.

Det kan være driveropdatering
Firewall
Antivirus
Gamle win95/98 programmer
Nyt hardware
Rykket rundt på hardware
Andre programmer end drivers som har adgang til hardware.
Nogle spil benytter skumle kopisikringer og kigger ofte grundigt på din hardware.

Hvis intet virker, så ville jeg nok lave en backup af disken og geninstallere windows som test. Er fejlen ikke forsvundet kan du jo rulle den gamle backup tilbage og du er det klogere.

Til sidst er der jo kun tilbage at tage en stump hardware af gangen og sætte i computeren evt. prøve med noget andet hardware.





bojoerge
 
Superbruger
Tilføjet:
16-07-2006 12:23:21
Svar/Indlæg:
30/28
Jeg har et realtek netkort siddene på samme IRQ som en "Ali pci til usb åben værtscontroller".

Problemet startede et par måneder efter en re-installation af XP. Det eneste jeg har gjort i mellemtiden er at opdatere windows og hente nye driver til mit grafikkort.



bojoerge
 
Superbruger
Tilføjet:
17-07-2006 11:46:32
Svar/Indlæg:
30/28
#10
Du mener altså det er et varmeproblem?

Kan vist ikke styre mine blæsere fra bios. Men de skal også køre hele tiden grundet OC.



Karsten-B
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-07-2006 16:31:20
Svar/Indlæg:
1248/70
Hvad med bare at sætte din PC til standard (altså uden OC) og så se om det hjælper ?

hjælper det, er din pc OC for højt og hjælper det ikke er det et software - problem - ganske enkelt ;)

-----CB



Moze15
 
Superbruger
Tilføjet:
17-07-2006 20:13:17
Svar/Indlæg:
1235/80
#11
det er somregelt meget lidt du kan gøre hvis du skal ænder irq....
prøv at kigge i din bios, og se om du kan ændre dit netkorts irq.
hvis det ikke hjælper, kan du,hvis det er et pci, ændre slottet den sidder i

ellers er der ikke andet en en reinstall af windows, har haft samme problem og intet hjalp så jeg formaterede bare og så kørte det igen