Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2006 15:26:23
Svar/Indlæg:
825/76
--------------------------
Jeg har ville skrive dette i måneder, det gav bare mere mening i mit hoved, end det gør sort på hvidt... Det er en lang læsning, men jeg håber den kan være grundlag til megen viden som også andre kan have glæde af. Der dukker sikkert mere op i mit hoved efter at jeg uploader det, men så må jeg jo tilføje det.
---------------------------
Jeg kæmper for at forstå alt om alt, og nu er jeg for alvor nået til grafikkort, da min 9600'er langsomt men sikkert nærmer sig sine sidste clock-slag.
Jeg blev en smule overrasket da jeg læste den 3'delte artikel om grafik gennem tiderne, om hvordan mit kort "i sin tid" var blevet modtaget, da jeg syns den har klaret godt i forhåld til hvad jeg ser hos andre, men det er nok bare min opfattelse.
Hvad jeg ved med sikkerhed;
-Mængden af ram er ikke afgørende.
Men hvad er den så? Hvad er det grafikkorter bruger de ram til? Er det til texture? Nej, de lægges da på bundkortets ram, eller hva'?
Er det de tusindvis af polygoner's data? Hvor afgørende er rammenes bit's? (ikke bytes) F.eks er min's op 64bit, og jo højere desto bedre.
-Det er bedre med flere pipelines, end en høj core clock.
Men hvor vigtig er en core på 440 mhz i forhold til ram på 195mhz? På de nye kort er rammene ofte mange gange hurtigere. Men hvor stor er betydeningen? Jeg gætter på at det er antallet at polygoner der presses igennem, men er rammenes clock så ikke overkill?
Præcis hvad og hvor er disse pipelines? navnet giver sig selv, men har man virkeligt dobbelt så meget ud af x16 som x48? Hvor mange mhz smide igennem pr. pipeline? -Altså, hvornår har man tilstrækkeligt antal PL's uden spild? Dette kan være nyttig viden i forhåld til overclocking, som det kort, (hvis navn jeg har glæmt) kunne moddes med en klat loddetin og derved åbne x antal pipelines
-AGP er snart forvel, men hvor længe vil PCI-E klare sig?
Er der udsigt til en afløser til den nye standart? Når jeg skal ud og have nyt kort skal jeg samtidig købe nyt bundkort, processor, strømforsyning og måske også ram, bare for at skifte gfx socket...
Kunne nogen af jer finde på at købe et bundkort med mulighed for SLI eller Crossfire samt et rimeligt grafikkort (Sapphire x1800 gto? Måske?) Så i stedet for at købe nyt gfx om 1-2 år bare købe endnu en x1800? Jeg er lidt i tvivl om det ville være en foredel, på trods af at kortet til den tid ville være faldet betydeligt i pris (man må håbe). Min tvivl ligger i ydelsen.
Ud fra de tests jeg har set her og andre steder føles det ikke som en rigtig fordobling i ydelsen med 2 af de samme kort, men det er måske bare mig der ikke har set ordentligt after.
Er der andre store foreskelle på SLI og crossfire, andet end at det er lættere at finde par til SLI da core'ene bare skal matche?
På én gang syns jeg det er mega svært, og mega spændende at men ikke rigtig kan sige om et kort er godt eller skidt ud fra det's specs, kun en test viser hvad det kan.
Er det muligt at nogen her kan henvise mig til... detalieret information om CrossFire og foreskellen på Nvidias og atis chips? Jeg lider under en vis videbegærlighed. Det er nok så avanceret at jeg ikke forstår det halve eller hele nu, men jeg har en følelse af at jeg kommer til det ?:(
-Hvis det er nødventigt at jeg udfletter de egentlige spørsmål mere, så sig endelig til!
hæhæ, tak for din tid :r