Problemer med RAID

Bundkort / CPU d.  18. juli. 2006, skrevet af Dkoy
Vist: 200 gange.

Dkoy

Superbruger
Tilføjet:
18-07-2006 20:15:48
Svar/Indlæg:
26/10
Hejsa

Håber i kan hjælpe da jeg nu er lidt desperat.

Jeg har et MSI K8N Neo4 Ultra bundkort. Efter jeg havde kørt raid0 i et års tid med 2 SATAII diske begyndte min pc at fryse. Jeg kunne se i eventvieweren at der var "bad blocks" og andre problemer med disken.

Jeg valgte i sidste uge at købe 2 nye diske og sætte i raid0 igen. I går begyndte den så at gå amok igen. Inde i eventvieweren er der alt fra controller failure til diskfailure.

Jeg nægter at tro, at der er en af de nye diske der er stået af.

Hvad siger I, kan det være onboard raidcontrolleren som er skyld i det?

Hvilket bundkort skal jeg købe hvis det er det der er galt?

Mvh
Steen

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2006 21:45:52
Svar/Indlæg:
4120/115
Harddiske kan dø efter 15min. hvis man er uheldig!

Harddiske er dog blevet bedre de sidste 1½-2år, men da var det på ingen måder usædvanligt at levetiden for en helt alm. disk var under 3md. (not kidding)
Men de kan stadig gå i stykker!

Men det kan da også godt være selve controlleren! Og endnu en grund til ikke at bruge RAID0 😉

Prøv at køre dem som JBOD og se hvad controlleren siger? Kan næsten høre på dit indlæg at det nok aligevel ikke er de store datamængder der har overlevet aligevel, så en omkonfigurering gør aligevel nok ikke det store...
Og hvis du køre dem enkeltvis, så kan du jo se om det evt. kun skulle være den ene disk der driller... Ellers er chancen for at det er kontrolleren nok stor?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
18-07-2006 22:06:40
Svar/Indlæg:
2870/65
Du kan starte med at teste selve diskene, her:

http://www.seagate.com/support...

Næste du kan gøre er, at checke at der ikke er nogle "knæk" på dine sata-kabler og evt. skifte dem ud med nogle nye.

Du kan måske få en ide her:

http://www.runtime.org/raid.ht...

Dkoy

Superbruger
Tilføjet:
18-07-2006 22:14:46
Svar/Indlæg:
26/10
Tak for svarene. Ja mit raid er helt fucked, så jeg skal alligevel geinstallere. Men heldigvis tager jeg ofte backup.

Jeg kendte ikke de der tools, så det er helt perfekt. Jeg tester dem lige igennem.

Mvh

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
19-07-2006 10:00:39
Svar/Indlæg:
5679/460
1# heg klager da ik jeg købte 3 120gb ide maxtor for ca. 3 år siden de køre da stadig :e