Trådløs Router - Hvilken?

Diverse d.  19. juli. 2006, skrevet af W.e.S.t
Vist: 236 gange.

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 13:04:03
Svar/Indlæg:
312/44
Ja jeg står i den heldige situation, at jeg lige har bestilt bærbar, som skulle komme her i morgen. Det blev (selvfølgelig) en 6214W fra Zepto. Men dertil hører et trådløst netværk jo også til, og ville derfor sætte pris på at få lidt hjælp til køb af dette, da jeg ikke har meget forstand på Access-points og trådløse routere.

Mit største krav er rækkevidden, som skal være god nok til et større hus (dog ikke med betonvægge).

Jeg har i øjeblikket kig på følgende:

ZyXEL Prestige 320W
http://www.computerne.com/p/13...

SMC Barricade g SMCWBR14T-G
http://www.proshop.dk/ShowProd...

Har også haft kig på Linksys..

Det skal siges at det er stort set underordnet om der er inbygget router, da jeg har en i forvejen.

I må også meget gerne komme med andre forslag i samme prisklasse :)

Mvh. Mads

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
19-07-2006 13:24:33
Svar/Indlæg:
5678/460
jeg ville tage en linksys har selv arbejdet med dem og de er super gode

foo

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2006 13:28:09
Svar/Indlæg:
1685/240
Uden tvivl skal du have en Linksys WRT54G - det er noget af det bedste du kan få er min erfaring...

De er utrolig nemme og sætte op, og de har et meget nemt og overskueligt webinterface, som gør det meget nemt at indstille sikkerhed på WiFi siden...

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 13:37:15
Svar/Indlæg:
312/44
Hvad er jeres erfaringer med rækkevidden? Hvor langt vil i sige den kan række indenfor?

stue112

Overclocker
Tilføjet:
19-07-2006 13:45:52
Svar/Indlæg:
154/21
du skal vælge linksys wrt54gl da gl versionen er linux versionen. umiddelbart det bedste accesspoint på markedet lige nu. Der findes også andre modeller som er bygget på linux men WRT54gl'eren er den billigste. Grunden til at det skal være en linux version er hvis du vil have nye features som du mener kunne være smarte. med linux er det nemlig muligt at få nye programmer til accesspointen. F.eks. har jeg fået installeret en usb port på mit accesspoint så min printer kan bliver delt over nettet via accesspointen. For at få netop denne feature skal du dog vælge et accesspoint med usb indgang. asus har en som hedder 550 med usb der understøtter linux. Jeg har ikke fulgt med udviklingen i de sidste 3 måneder så der er sikkert andre modeller idag som også har usb indgang der understøtter linux

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 13:50:21
Svar/Indlæg:
312/44

Er GL-modellen ikke bare klar til at få installeret Linux? Sådan har jeg forstået det.

stue112

Overclocker
Tilføjet:
19-07-2006 13:50:58
Svar/Indlæg:
154/21
angående rækkevidde handler det ikke om dit accesspoint, men det netkort du har i din computer. Det er der den helt store forskel ligger. Jeg regner med at du har et mini-pcmcia kort siddende fra intel (2200bg) med nogle antenner i din skærm. I givet fald burde du have en rimelig rækkevidde, men det er noget du bliver nød til at teste. Du vil højst sandsynligt have et ok signal i hele huset.

stue112

Overclocker
Tilføjet:
19-07-2006 13:54:30
Svar/Indlæg:
154/21
jep, du kan læse mere inde på dd-wrt.org der står også hvad for nogle features du kan få ud af det. MEN lad være med at skrue for meget op for sendestyrken det hjælper ikke særlig meget og skaber en helvedes masse problemer for dine naboer. Det er den første brøler nybegyndere begår når de får muligheden for at rode rundt i de nye features.

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 13:55:23
Svar/Indlæg:
1233/50

stue112

Overclocker
Tilføjet:
19-07-2006 13:55:30
Svar/Indlæg:
154/21
husk forresten lige at lade accesspointen selv finde den bedste kanal det kan helpe ret meget på båndbredden hvis du bor i tæt byggeri

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 13:57:23
Svar/Indlæg:
312/44
Jamen så tror jeg bare jeg bestiller en WRT-GL'er, som jeg må sige er blevet overbevist om at det skal være. Så må vi se om jeg kan hitte ud af det :00

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 13:59:53
Svar/Indlæg:
312/44

Den er ca. ligeså svær at få fat på som WRT-54.. Men den sælges dog et sted så det blir nok bare sådan en..

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 14:00:32
Svar/Indlæg:
312/44
Altså 54-GL..

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
19-07-2006 14:00:56
Svar/Indlæg:
312/44
Tak for hjælpen folkens!

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2006 14:01:02
Svar/Indlæg:
3943/44
#2 den kan jeg ikke anbefale, i hvert fald ikke de nye v5 (v6 er vist også begyndt at dukke op).
De har nemligt skiftet software, og det har gjort den en del ringere.
Der er kommet en der hedder WRT54GL som faktisk bare er V4 med nyt navn.
Fordelen ved den gamle er at den kører linux, og det er ganske nemt at ligge sin egen på hvis man ikke er tilfreds med linksys's.
Den nye kører et eller andet sært system, og den er meget begrænset hvad angår antallet af connections, hvilket går temmeligt meget ud over P2P trafik.

Jeg har selv kik på en anden linksys, men den er ikke kommet til danmark endnu. Men den skulle komme engang i år.

Tom har testet en del, kik lidt på det:
http://www.tomsnetworking.com/...
Lig mærke til om graferne betyder noget for dig, for om den kan rykke 50 eller 100mbit data fra Wan til Lan, er nok pænt lige meget hvis man sidder på en 2mbit.

#5 den software som ligger på den er også en linux som linksys selv har fixet.

stue112

Overclocker
Tilføjet:
19-07-2006 14:04:26
Svar/Indlæg:
154/21
#8 jeg ville nu holde mig langt væk fra accesspoint som ikke kører på linux da de aldrig får udviklet nye features til acessspointen. Der skal du altid ud og købe en ny.

stue112

Overclocker
Tilføjet:
19-07-2006 14:14:16
Svar/Indlæg:
154/21
#2 angående 50 eller 100 mbit fra wan til lan er ligegyldigt, ja hvis du sidder på en 2 mbit linie. Men problemet er at wan-wlan kræver cpu/ ram i forhold til wan-lan og derfor vil båndbredden være lavere i virkeligheden. Desuden sidder jeg på en 100 mbit så det er såen set et problem for mig :) muhaaaa

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2006 14:51:20
Svar/Indlæg:
3943/44
#16 jeg sidder også på 100mbit, og min router kan max levere 8mbit Wan til LAN
Men det er så også noget billigt bras, min søster købte dengang hun havde en 1mbit stofa linje.

Derfor er jeg som sagt meget interesseret i en kommende router fra Linksys WRTSL54GS den har USB, 8mb flash og 32mb ram (en almindelig WRT54GL har 4mb flash og 16mb ram)

#15 der er linux support på vej til den, men tror dog det kommer til at tage lidt tid, da den bruger en athros chip, og det er faktisk kun broadcom chipsene de har linux support på indtil nu. Men de arbejder på det.

Jeg spammer lige nogle links
http://www.linksysinfo.org/
Massere af info om Linksys routere, de har også slagtet nogen af dem, så man kan se på indmaden, Jeg har dog ikke studeret deres forum, men tror det indeholder massere af gode ting.

http://www.dd-wrt.com/
En linux Dist til Router, nok den jeg regner med at skulle køre med, den er gratis, og så har den et rart interface og gode features.

http://openwrt.org/
OpenWRT som er den grundliggende linux kerne i mange af de andre dists.
Der er vist kun terminal mode i openWRT.

http://wiki.openwrt.org/TableO...
OpenWRT's hardware liste, massere af dejlig info om de enkelte routere

stue112

Overclocker
Tilføjet:
19-07-2006 16:26:59
Svar/Indlæg:
154/21
jeg har kommet til at bruge lidt for meget af min tid inde på www.sveasoft.com , dd-wrt.org og ikke mindst openwrt.org førhen da jeg synes det var temmelig spændende at programmere sin wrt.

jeg var egentlig i gang med at starte et firma med trådløs teknologi, hvor vi kunne sælge en 10 mbit Internet forbindelse til omkring 100 kr/måned. Vi havde lavet egne certifikater(overvejede at bruge digital signatur istedet) stillet en radius server op lavet alt automatisk for kunderne, havde testet afstande mv. havde styr på p2p ikke kunne bruge al båndbredde osv. Med andre ord var klar til at indtage København.

Men vi blev røvrendt på noget så primitivt som mængden af kanaler som kan tilgås. Problemet med 2,4 GHz båndet er at af de 11 kanaler som stilles til rådighed findes der kun tre nemlig 1, 6 og 11. Resten er blot overlap. I starten negligerede vi problemet men blev klogere med tiden. Efterhånden som vi udviklede vores koncept var der flere og flere som begyndte at få installeret trådløst Internet derhjemme. personligt kan jeg fra min computer se omkring 30-40 andre netværk. dividere du det tal med 3 får du at belastningen ca. er 10/kanal. Da den maksimale overførsel på et 54 mbit netværk er omkring 20-25 mbit når headers mv. er trukket fra får du til dig selv omkring 2 mbit. 2 mbit lyder i danske øjne udmærket, men idet der er så mange netværk på samme kanal er der uendelig mange pakker som går tabt pga. kollidering. Det gør at ens pingtider stiger og stiger da acccesspointen "venter" for at undgå at det sker igen hvorefter den sender en ny pakke. Den nye pakker risikerer nu at banke ind i en anden pakke fra et helt tredje netværk osv. Heldigvis er det ikke alle som er på nettet samtidigt :) for ellers ville det være nedtur at være på sit trådløse i kbh.

hvis du vil vide hvad for nogle trådløse accesspoints der findes til linux kan du gå ind på:
http://wiki.openwrt.org/TableO...

personligt venter jeg på de første maskiner skal komme til den nye n-standard, så bliver det sjovt igen