Forskelle i raid hastighed

Diverse d.  19. juli. 2006, skrevet af System
Vist: 206 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
19-07-2006 20:08:06
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har længe kørt med raid 0, men efterhånden som mine diske er kommet lidt op i alderen, synes jeg at jeg mangler lidt backup.

Nu kunne jeg godt tænke mig lidt hjælp med at få det gjordt ordentligt.

1. spørgsmål: raid 1, 5, 0+1 og 10 yder alle backup men hvad er hurtigst (read/write)
2. spørgsmål: jeg har muligvis en hdd i overskud. Er det muligt at køre raid 0 på fire hardiske og få noget software/hardware der kan lave raid 1 mellem de fire hardiske og den jeg måske har i overskud.
3. spørgsmål: Hvis svaret til spørgsmål 2 er: ja det er muligt.
Hvad er så hurtigst (read/write)?

Efter at de spørgsmål er blevet besvaret kunne jeg godt tænke mig at lidt hjælp med at finde en god raid controller.

På forhånd tak.

Nissen
Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2006 21:40:19
Svar/Indlæg:
1548/24
Hvis vi antager at du bruger <I>n</I> antal harddiske, så vil teorien sige:

Raid0 (2 diske eller mere): <I>n</I> gange hurtigere læse og skrive hastighed.

Raid1 (2 diske eller mere): <I>n</I> gange hurtigere læse, men kun normal skrive hastighed

Raid 5 (3 diske eller mere): <I>n-1</I> hurtigere læse hastighed. Skrive hastigheden afhænger af din raid controller.

Raid 0+1 og 10 (er i princippet det samme, 4 diske eller flere): <I>n</I> gange læsehastighed, og <I>n/2</I> skrive hastighed.

Hvis du vil køre noget andet end raid0 eller 1, så skal du enten anskaffe dig en hardware controller eller bruge linux ;)

(btw, så kan oplysningerne meget nemt findes på google - det hjælper altid at bruge det først ;) )

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
19-07-2006 23:09:33
Svar/Indlæg:
1548/24
nej, men til gengæld udnytter du dine diske bedre... hvis du fx har 4 250gb diske vil du med et raid 5 kunne bruge 750gb plads, hvor du med raid 10 kun kan bruge 500gb.

Grunden til raid 5 har en dårligere skrive hastighed er for det første skal der laves paritets beregning, og for det andet hvis du skriver bare en lille fil skal den læse den resterende del af stripen på de andre diske, før paritets beregningen kan laves og derefter skrives :)

Med raid 10 skal der ikke beregnes paritet og den lider derfor ikke under dette.