Serversoftware således der kan dl og surfes p

Software d.  20. juli. 2006, skrevet af Maximus
Vist: 308 gange.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 00:56:46
Svar/Indlæg:
538/20
hej alle sammen,

For tiden er jeg igang med at lege med en lille P3 933MHz som jeg vil stille om som server. Selve serveren skal blandt andet benyttes som FTP (overførsel af store mængder data over nettet). Jeg regner med at benytte mig af Win2k3 server eller lign. som OS, idet jeg har nogle programmer der skal køre og udover dette, kan jeg ingenting med alt der starter med L og slutter på X (hint: pingvinen :))

Men nu hvor min kommende server vil komme til at benytte sig af hele internetforbindelsen, vil jeg ikke kunne surfe alm. rundt med min anden pc, hvilket ikke er optimalt. Derfor:

Kan det lade sig gøre at finde et program (eller indstille) den således, at serveren får lov til at bruge hele internetforbindelsen men samtidig kan man få lov til at bruge de andre computere i huset til at spille over nettet eller surfe?

Har tænkt på at regulere hvor meget af forbindelsen den må bruge, men så udnytter jeg ikke det hele om natten ,eksempelvis, hvilket ikker er optimalt. Derfor har jeg tænkt på noget software, som kan søge på netværket efter andre computere og finder den ingen, benytter den sig af hele forbindelsen. Finder den dog en anden pc på netværket (ping?) får den besked på at den ikke må benytte sig af internettet, før den ikke kan finde andre pc'er på netværket.

Ved ikke om det lyder meget ulogisk og om det overhovedet kan lade sig gøre, men det er da helt sikkert noget som kunne være utrolig dejligt at få lavet.

Håber der findes nogen derude som præcis kender en metode, på at få løst dette "lille" problem :i

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 01:03:14
Svar/Indlæg:
3943/44
Der er et meget fint program til FreeBSD, men det vil nok kræve at du enten har en server foran eller kører FreeBSD på din server.
FreeBSD er en unix variant, og det skulle være meget stabilt.
Og i det at det er en unix variant, så er det ikke så langt fra Linux
Når det først er sat op vil du aldrig opdage det er en linux server.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 01:08:01
Svar/Indlæg:
538/20
jeg kender ingenting til hverken Linux eller FreeBSD så ved ikke om jeg vil kunne få den opsat efter mine behov

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 01:12:19
Svar/Indlæg:
3943/44
#2 Det er ikke så svært, og der er mange gode guides på nettet.

Men jeg kan da lige kikke lidt nærmere på det i morgen, men nu vil jeg til og i seng.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 01:14:31
Svar/Indlæg:
538/20
det må du meget gerne hvis du har tid/lyst - det vil ihverfald blivet værdsat :) :)

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 01:40:54
Svar/Indlæg:
1548/24
Du bliver nødt til at lave en router der laver noget trafic-shaping, og hvis du ingen netværkserfaring har (decideret TCP/IP teori, ikke bare opsætning) tror jeg du kommer til at bruge mange timer til at få det til at virke - desværre.

Men hvis du er frisk på at prøve, så installer OpenBSD/FreeBSD på en maskine og læs deres Handbook. Den har er afsnit der omhander PF (PacketFiltering, det program du skal bruge) og hvordan du laver priotet på trafikken baseret på IP.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 01:46:00
Svar/Indlæg:
6052/189
Du ska som sagt smide freeBSD på en lille bitte maskine samt m0n0wall

Monowall er værktøJET der bruges til netop at lave traffic-shaping.

Det kan prioritere trafik fra forskellige porte og mange andre interessante ting.

Mvh

steen

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 01:46:46
Svar/Indlæg:
2870/65
Reelt set kan du godt lave det nummer med at begrænse de andre computere i huset, hvis du sætter en windows 2003 server op. Der er flere måder at gøre det på:

1. Du sætter din server op med DNS og hele svineriet. Så sætter du DNS op på klienterne til at bruge "conditional forwarding". DVS at alle DNS forespørgsler går gennem serveren...og kun serveren. På klienterne sætter du alle til at bruge faste ip-addresser...og kun een DNS server....din egen. Serveren giver du så DNS addresserne på din Internetudbyder.

Når klienterne ikke bruger af forbindelsen, tager din server al båndbredden.

2. Når serveren er sat op, skal du sætte NAT op på den. Når clienterne så bruger forbindelsen via NAT, mener jeg at man kan sætte "bandwith throtteling" på forbindelsen. Altså bestemme hvor meget båndbredde hver enkelt klient må bruge.
Har ikke selv prøvet det, men det skulle kunne lade sig gøre. Ellers skulle du kunne bruge Netlimiter til det lille trick.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 11:40:40
Svar/Indlæg:
538/20
puha, det var en masse gode forslag - mange tak for det!

jeg tænkte nok det ikke ville blive så nemt, men jeg må jo prøve så godt som jeg kan.

Umiddelbart synes jeg alle forslag lyder ret interessant, men jeg hælder dog mest til steens idet jeg ikke har nogen som helst erfaring med FreeBSD samt Linux.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 12:01:25
Svar/Indlæg:
1548/24
#8 jeg tror ikke du skal regne med at en standart 2003 kan gøre det... Jeg vil umiddelbart mene (uden at vide det) du skal bruge microsofts ISA server for at kunne lave det trick.

Men som Tonnilerche siger, så kan m0n0wall også gøre tricket, og så slipper du for at sætte en *BSD maskine op, du skal bare installere det og resten klares via et webinterface - det ændre dog ikke på at du skal sætte dig lidt ind i TCP/IP teori hvad enten du vælger m0n0wall eller Windows til at gøre jobbet!

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 12:06:47
Svar/Indlæg:
6624/113
Det er helt sikkert at det ikke kan gøres uden noget basic viden omkring TCP/IP og NAT - så det ville jeg starte med at læse på.

Når det er på plads, vil det slet ikke virke uoverskueligt at installere alternative OS'er såsom BSD eller Linsux...

PFSense foretrækker jeg dog fremfor M0n0wall - mest på grund af flere muligheder. Web interfacet funker i begge tilfælde bare som en avanceret router - men med mulighed for FTP og lignende.

www.pfsence.com

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 12:12:51
Svar/Indlæg:
538/20
nu skal det også nævnes at grunden til jeg netop har bygget min lille server, er for at få en viden omkring netværk generelt og hvordan man opsætter en server.

Jeg kan personligt ikke arbejde med noget bare for at arbejde med noget, jeg skal have en problemstilling som skal løses, og det er netop den jeg har fremstillet i denne tråd. :):)

Mht. BSD, så vil jeg vel ikke kunne installere de windows applikationer som jeg har i sinde, kan jeg ? Dette er faktisk grunden til jeg hælder til et windows styresystem eller måske en linux - men som sagt, så skal jeg også til at sætte mig grundigt ind i linux - samtidig med at jeg vil prøve at blive mere oplyst i netværkets verden :):)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 12:19:25
Svar/Indlæg:
3943/44
FTP er der ingen problemer i at få til at køre under hverken *bsd eller *nix

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 12:44:19
Svar/Indlæg:
538/20
hvad så med torrent? Kan næppe forestille mig at dette er muligt.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 12:45:19
Svar/Indlæg:
538/20
BTW fedt med alt den respons :) ;)

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 15:55:53
Svar/Indlæg:
2732/41
13# Der findes skam også Bittorrent klienter til Linux/BSD

steen

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 16:06:24
Svar/Indlæg:
2870/65
Har ladet mig fortælle, at PFsense kan køres fra en cd/dvd, så der skal (hvis det er korrekt) ikke sættes en masse stads op på en maskine først.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 17:44:54
Svar/Indlæg:
538/20
#15 Lyder rigtig nice

Okay, nu har jeg så fået en del bud på, hvordan jeg kan (muligvis) få løst mit problem og nu spørger jeg:

Hvad ville I starte med at prøve (husk jeg aldrig har prøvet BSD og kun lige prøvet Linux en enkelt gang) hvis det var Jer der skulle løse mit problem?

Hvis det er muligt, må I da gerne komme med nogle links, hvis der findes noget der kan bruges (skal også lige have kigget på PFsense:))

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
20-07-2006 22:45:17
Svar/Indlæg:
1235/80

kan du komme lidt nærmer på de programmer du gerne villa have til at køre under en evt. windows server....
for så kan der måske blive lidt nemere at få dig til at vælge rigtigt.....

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
20-07-2006 23:00:09
Svar/Indlæg:
538/20
#18 indtil videre er det ikke så mange programmer, faktisk kun en bittirrent klient men samtidig skal styresystemet dog også kunne bruges til nogle andre ting.

Selve serveren skal benyttes som en: Mail-server, FTP-server, fil-server samt kunne benytte en bittorrent klient.

Som det sikkert allerede er gået op for Jer, så er jeg ikke rigtig stiv i servere og netværk, men det er netop det vi prøver på at rette op :):)

Lyder det totalt umuligt at få sat sådan et satan op?

Obs. den skal selvfølgelig også kunne gøre det som hele denne tråd omhandler ;)

steen

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2006 01:46:21
Svar/Indlæg:
2870/65
# 19

Nej, det er ikke totalt umuligt...det er der ikke ret meget der er. Men der er nogle ting der lige skal på plads først.

1. Du skal vælge om du vælger M$, Linux eller FreeBSD.

2. Hvis du vælger M$, vil det være en god ide, at sikre dig, at maskinen er kraftig nok til alle de ting du vil have kørende.

Vælger du windows 2003 server...og du skal have de nævnte ting til at køre "fornuftigt", skal maskinen kunne understøtte min. 1 GB ram....ellers er der rendyrket masochisme.

Næste ting sdu skal checke er, at sikre dig at dit HW er understøttet af windows 2003 server. Find driverne frem og check om der er 2003 server drivere til det meste.

3. En mailserver siger du: Skal det være Exchange, så skal du sikkert have en licens...og den er ikke billig. Alternativt kan du bruge Kerio mailserver, men ligesom Exchange skal den bruge Active Directory for at virke....af hensyn til DNS opløsning. Det er til at finde ud af, hvordan det sættes op...og hvilke ting der skal på plads for at få det til at køre. Alternativt er der en indbygget SMTP-server i windows 2003 server, men den er begrænset til 2 GB, den koster dog ikke ekstra.

4. FTP!. Lad endelig være med at bruge M$´indbyggede FTP-server...den stinker. Brug istedet ServU FTP-server. Med den kan du administrere en masse ting.

5. Fil-server...no problemas. Den er nem at sætte op.

6. Bittorrent kender jeg ikke, så her kan jeg ikke hjælpe dig.

Hvis du vælger M$, kan du kigge i min profil. Der står en email addresse. Send mig en email, så skal jeg nok hjælpe dig med at få "dyret" op at køre....og her tænker jeg på Active Directory og hele dynen.

Hvis du vælger at gå FreeBSD-vejen, får du ganske givet mere ud af din HW (bruger ikke så mange ressourcer), men så kan jeg bare ikke hjælpe dig, da jeg kun kender meget lidt til FreeBSD.

Træf dit valg...og hvis det falder på M$...så skriv en email.

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2006 02:00:05
Svar/Indlæg:
538/20
okay, nu har jeg så fået installeret Windows 2003 server på min maskine og har rodet mit med opsætningen af forskellige ting som jeg skal bruge. Så langt så godt.

Jeg har sådan nogle dejlige Microsoft cd'er hvor man lærer en masse om networking og opsætning af windows 2003 server ((MCSA/MCSE)
Implementing a Server 2003 Network (v2.2)) Så jeg regner at jeg, på et tidspunkt, vil være parat til at forstå, hvorfor det skal opsættes som det skal, men indtil da vil jeg da lige høre om der ikke er en, som kan hjælpe mig med at sætte det op, helt via den metode som steen beskriver i hans metode-nr1.

Jeg ved ikke helt om det er formeget at forlange, hvis jeg spørger om ikke der findes en venlig sjæl derude, som kan guide mig igennem den metode som jeg snakker om? Har ærlig talt ikke nogen idé om, hvor stort et arbejde jeg har stående foran mig :)

Maximus

Elitebruger
Tilføjet:
21-07-2006 02:04:53
Svar/Indlæg:
538/20
hehe, du var hurtig der Steen (kanon!). Jeg sender en mail vedrørende det setup jeg gerne vil have lavet. Først og fremmest vil problematikken vedrørende overskriften dog være førsteprioritet :):)

Har sådan set sat de andre op som de skal (undtagen mail-server idet jeg genovervejer om jeg skal bruge det til noget :)) så mangler bare det der med prioriteten af båndbredden

steen

Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 00:37:55
Svar/Indlæg:
2870/65
# 22

Regner med at få en mail fra dig på et tidspunkt...så fyr løs!

Det er helt fint med dine cd-er omkring 2003 networking, MEN det giver dig ikke et fuldt billede af hvad du har behov for. Det ligger mere i det end lige netværksdelen. Mange af de cd-er der er på markedet, giver et rimeligt billede af hvad der er inden i windows server, men de fortæller ikke meget om hvordan Best Practises reelt foregår. Tro mig: Efter mere end 15 M$ certificeringer, har jeg set de fleste af de cd-er. De er gode at starte på/give et kig ind i tingene, men de kan ikke bruges til avancerede ting.

Hvad der VIL give dig et godt billede af hvad der foregår, er et hav af installationer/re-installationer af windows 2003 server. Med og uden Active Directory....og en masse pilleri med de forskellige Snap-ins.

Inden du begynder på selve installationen af den windows 2003 server, vil jeg på det kraftigste anbefale at du lægger en slags slagplan for:

1. Hvad du helt præcist vil med den installation...og i fald det ikke er helt hvad du havde tænkt dig, så have en backup plan. God planlægning er Alfa og Omega mht servere. Det gør det meget nemmere at nå sit mål.

2. Hvordan du vil opnå dine resultater...hvilke dele af serveren vil du udnytte. Det ved du så godt....delvist.

3. Hvilken form for email vil du bruge? Dette ? er essentielt for den måde du skal gribe tingene an, da dette er afgørende for om du skal køre domæne-modellen eller ej.

Jeg har selv en windows 2003 server kørende (faktisk flere), hvoraf hoved-serveren kører Active Directory med Exchange osv.

Som tidligere nævnt: Hvis du vælger at lave din egen mail-server (enten Exchange eller Kerio mailserver), SKAL du bruge Active Directory...som selvfølgelig sløver en maskine kraftigt.

Det med måde du tildeler båndbredde til de forskellige brugere, skal jeg selv lige have checket ud, da det er lang tid siden jeg selv har rodet med lige den del af server 2003.

Som sagt: Når du har sat dig ned og fundet ud af om du skal bruge en mailserver osv, sender du bare en mail. Så skal jeg nok give guidance a.s.a.p.