# 19
Nej, det er ikke totalt umuligt...det er der ikke ret meget der er. Men der er nogle ting der lige skal på plads først.
1. Du skal vælge om du vælger M$, Linux eller FreeBSD.
2. Hvis du vælger M$, vil det være en god ide, at sikre dig, at maskinen er kraftig nok til alle de ting du vil have kørende.
Vælger du windows 2003 server...og du skal have de nævnte ting til at køre "fornuftigt", skal maskinen kunne understøtte min. 1 GB ram....ellers er der rendyrket masochisme.
Næste ting sdu skal checke er, at sikre dig at dit HW er understøttet af windows 2003 server. Find driverne frem og check om der er 2003 server drivere til det meste.
3. En mailserver siger du: Skal det være Exchange, så skal du sikkert have en licens...og den er ikke billig. Alternativt kan du bruge Kerio mailserver, men ligesom Exchange skal den bruge Active Directory for at virke....af hensyn til DNS opløsning. Det er til at finde ud af, hvordan det sættes op...og hvilke ting der skal på plads for at få det til at køre. Alternativt er der en indbygget SMTP-server i windows 2003 server, men den er begrænset til 2 GB, den koster dog ikke ekstra.
4. FTP!. Lad endelig være med at bruge M$´indbyggede FTP-server...den stinker. Brug istedet ServU FTP-server. Med den kan du administrere en masse ting.
5. Fil-server...no problemas. Den er nem at sætte op.
6. Bittorrent kender jeg ikke, så her kan jeg ikke hjælpe dig.
Hvis du vælger M$, kan du kigge i min profil. Der står en email addresse. Send mig en email, så skal jeg nok hjælpe dig med at få "dyret" op at køre....og her tænker jeg på Active Directory og hele dynen.
Hvis du vælger at gå FreeBSD-vejen, får du ganske givet mere ud af din HW (bruger ikke så mange ressourcer), men så kan jeg bare ikke hjælpe dig, da jeg kun kender meget lidt til FreeBSD.
Træf dit valg...og hvis det falder på M$...så skriv en email.