Jeg har lige et spørgsmål. Jeg ved der findes forskellige revisions af Venice kernen på AMD Athlon64, men hvilken revision kan håndtere fire klodser RAM ved PC3200-hastighed? Jeg kender selv til E3 og E6, men hvilken af disse kan? Og vil man ikke få en E6, hvis man køber nu om dage?
Du vil som hovedregel få en E6'er, hvis du køber en nu, og hos en ordentlig onlineforhandler, vil der stå, hvilken stepping det er. E6 kan godt køre med 4 klodser, men den foretrækker 2.
#3+#4 Nej og nej, hvis du siger 1T i bios med 4x512 ram så lader den bare være med at starte op.
Som detalje kan det nævnes at den kun nægter at køre 1T hvis det er 4 identiske ram-blokke, ment i den forstand hvis de allesammen er dobbeltsidede eller enkeltsidede. Har du to enkelt-sidede og to dobbelt-sidede skulle der ikke være problemer. Ved dog ikke om det til gengæld vil give knas med dual-channel ?:(
#6 Fik engang en stang 512mb kingston value ddr400 som var enkelt-sidet, så de findes da, dog vil jeg give dig ret i at de ikke er noget man ser ofte.
På min gamle dfi spand fik jeg nogle bh5'ere (4x512) til at køre 2-2-2-5 2T @235mhz .. så det behøves ikke påvirke ens timings, nok mere oc-potentialet. Det er i al fald min erfaring.
Ved ikke om der er forskel på memory controllerens tolerence i en Windsor og en venice kerne, men jeg kører med 4*512mb ved 1T, så måske det er muligt.