Intel, hvorfor?

Overclocking d.  22. juli. 2006, skrevet af Stone_Cold
Vist: 770 gange.

Stone_Cold
 
Overclocker
Tilføjet:
22-07-2006 01:42:16
Svar/Indlæg:
0/1
Det lader til at der er temmelig mange mennesker, både her og andre steder der bruger/køber Pentium 4, f.eks d805 og andet godt! Men hvorfor?
Jeg købte for halvandet år siden en amd64 3000+ for 800-900 kroner, der kører 1800@2500 Mhz, og når jeg snuser rundt på nettet, lader det til at det stadig batter f.eks
http://www.anandtech.com/showd...

Jeg kan forstå at man gerne vil have fingerne i en conroe, men en p4 ligefrem?!? Er det pga. dual-core der gør godt mht. multitasking (det kunne jeg godt savne :) )

Det er ikke fordi jeg vil starte en gang "fanboy mudderkastning", jeg synes bare det er... finurligt!

sesam
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 01:54:57
Svar/Indlæg:
2516/381
Tja. vil sige mutitasking,, det var virkeligt lækker med min 940D.

Men venter selv på conroe... Og billig amd,, du kan også få billig intel.
Køre lige nu med en celeron D 2.8@4.4 ghz den kostede 361krpp på edbpriser



mikael999
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 02:11:10
Svar/Indlæg:
1445/231
#0

Som nogen så fint siger.

"The Intel Feel"

Jeg går selv ogovervejer Intel og det er for at prøve noget andet, nu har jeg haft al den tid jeg kan huske så fornyelse skal der til.
Blvier nok en 9**D eller en Conroe hvis de jyske dollars rækker dertil :P.




xt0m
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 07:08:15
Svar/Indlæg:
2587/91
Jeg skifter såen rundt regnet hvert halve år - og hva der nu lige står på chippen kigger jeg egentlig ikk efter. Men ku da godt føle mig fristet til at sige folk måske sigter mere efter Intel lige pt., fordi de blir knap så varme og ikk skal voldkøles?

(Aner det ikk, bare et bud) :i



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
22-07-2006 07:20:41
Svar/Indlæg:
3863/538
Jeg vil godt indrømme at Intel med Conroe virkelig har lavet et scoop. Amd´s AM2 chip tror jeg taber den kamp.

Når folk så stadig snakker P4 (dualcore) kunne det jo tænkes at ikke alle har råd til at give de penge en Conroe koster.
I skrivende stund koster den mindste Conroe (E6300) 1.699.- + fragt hos Shg.dk.
Læg dertil at man samtidig skal have DDR2 ram og et andet bundkort. Så snakker vi altså om en omgradering til minimum 25 - 2700.-

Selvom vi er et HW forum tror jeg ikke på at alle har råd til at følge med på det nyeste.





Sandi.dk
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 07:48:37
Svar/Indlæg:
362/13
Jeps jmose, og hvis man har et AGP grafikkort skal det også skiftes.
+ Du skal også have ny CPU køler +evt ny køler til grafikkort.
De "GAMLE" ting er også stort set værdiløse ved udskiftning, så alt i alt er det en dyr omgang.






Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 09:22:33
Svar/Indlæg:
6624/113
HyperThreading og OC evner... Det er mit svar på "hvorfor Intel" når man snakker P4. Man finder ikke en maskine som er sværere at presse i knæ end en med HT - og det er hvad jeg sigter efter.

Det kan godt være min Cedar Mill (65nm Singlecore P4) smider noget effekt af sig, men den render trods alt stadig 5 GHz på vandkøling i skrivende stund - og det kræver en ok vild AMD for at komme udenom. :P

Jeg har haft et par Pentium D'er, men det var ikke synderligt imponerende, synes jeg.



Ham_Selv^
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 10:39:07
Svar/Indlæg:
2453/80
#6

superpi @ 1M ?? :D

min venice sparkede da hamiltons intel i skridtet for et halvt års tid siden... tror hans rendte 4.5 ghz ?

min tid er vidst 28.xxx såvidt jeg husker.. har et screenshot somewhere



djk
 
Superbruger
Tilføjet:
22-07-2006 11:10:43
Svar/Indlæg:
586/212
Intel Kommer ikke ind på mit værelse, det kan give mig Mylder bæ og store udslet at røre ved en. x(
men med de priser der er nu,
og udsigten til stadigt billigere cpu'er.
kunne jeg godt finde på at skifte den nede på Kontoret...



SuperflyDK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 11:34:28
Svar/Indlæg:
1503/128
Har lavet ret mange AMD64 systemer til venner efterhånden, og de kører sgu' godt - men grunden til at der er valgt AMD64 er udelukkende pga. prisen.

Dem jeg bygger maskiner til, der har de ekstra kroner at smide efter det, har jeg valgt Intel 6XX CPU'er til - og de føles altså hurtigere når man arbejder med dem.

Ja jeg ved godt at AMD64 3XXX slår Intel 6XX i mange benchmarks, men når det gælder real-life-feel, så er P4'eren altså noget skønnere. Jeg ved ikke om det er pga. HT (højst sansyneligt), men der er bare en konstant lynhurtig respons på alt hvad man kaster i nakken af sådan en.



Bonghjerne
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 12:03:32
Svar/Indlæg:
658/48
Korrekt #9 (:

Det er også den med responstiden der forbløffer mig mest, hver gang jeg sætter mig ved min stationære (Det bliver dog sjældnere... Man har vel laptop (Endnu en gang intel baseret) :D)

jeg har før siddet med min tidl. roomies system bygget over en 3700 SD @ 2.8, og det har bare slet ikke samme føling i spil osv.

Jeg er selv typen der tabber ud af mine spil konstant :e



Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 12:29:17
Svar/Indlæg:
2267/261
jeg lukker også tit mine spil, hvis jeg dør 1 gang eller noget så bliver jeg sur og lukker, så er det dejlig med lidt reaktionsevne... Jeg har haft en 3700+ på et NF3 bundbræt, syntes der er mere fart på feltet med en 3.2 dual core... @ 3.6 ghz er den endnu hurtigere :)



Mojo18
 
Overclocker
Tilføjet:
22-07-2006 12:44:32
Svar/Indlæg:
9/2
Fat i den lange ende #11

Det med lynhurtig respons er vitalt for mig da jeg sjældent har tålmodighed nok til at sidde og se på sort skærm og flik flakker når jeg i min vrede hamre alt+F4 i bund og gerne vil se mit skrivebord med det samme... har ikke så meget erfaring med amd men det er nu dejligt at man i denne sommerhede varme kan sidde med en cpu på 39c' (idle) med luftkøling... 8)



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 12:49:44
Svar/Indlæg:
4120/115
En ting er benchmark... men som mange andre herinde også skriver, så er der altså en special feeling ved en Intel! Og personligt synes jeg også bare det hele køre bedre på en med en Intel baseret maskine... Det lisomom man skal ikke hele tiden sidde og holde tungen lige i munden for nu at presse den hen til næste hjørne, med andre ord så kan man stole på den. Nu sidder AMD drengene jo nok derude og er af en anden mening, men det er absolut ikke min erfaring at det er sådan! I vores firma levere vi udelukkende Intel baserede maskiner, men det hænder da, at en af vores kunder får forvildet sig ind i en computer butik, og køber det som sælgeren står og vil aller mest af med lige nu og her... Og selvom disse ofte AMD maskiner, høre til absolut fåtallet af de maskiner vi arbejder med, så udgør de jo sjovt nok en meget stor del af vores service besøg!

Det passer måske heller ikke helt at vi ikke sælger AMD, for vi har en kunde nede i et fattigt sort afrikaner land (de har ikke så mange it butikker) Som absolut skulle have den sidste nye AMD maskine, for det havde han læst skulle være så godt? Og vi fortæller ham, at hvis der skulle ske noget med lortet, så det skulle byttes, så ville det blive den tunge tur med at sende tingene frem og tilbage, for vi ville ikke ligge inde med reservedele til den maskine, kun pga. ham. Fint nok, han bestiller, og vi sender det til afrika. Nu ca. 9md. efter, har han fået lortet byttet ikke færre end 4 gange, og det skal lige understreges at det udelukkende er Asus topmodel bundkort osv. han har fået, så man skulle jo umiddelbart ikke tro at det var for billigt...
I samme tidsrum har vi nok bygget omkring 1000 andre maskiner, med Intel cpu og Intel bundkort, hvoraf kun ét bundkort er byttet pga. post dk, knækkede en af holderne til NB køleren...



Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
22-07-2006 12:54:37
Svar/Indlæg:
1633/76
Jeg synes godtnok Intel D er lige til at lukke op og skide i, god reaktionstid eller ej.. Hvis jeg vidste hvor røvsyg min 940d (@4.2ghz!) er, så havde jeg dælme beholdt min Opty@2.9.. Utroligt at dualcore og ddr2 som skulle være fremtiden får så hårde lammetæv af mit gamle sys, som det er tilfældet.

Grunden til folk køber Intel er vel samme grund til jeg har købt det, nemlig at jeg fik det indtryk fra folks feedback herinde og encodings-benchmarks at det var vejen frem. Det er så ikke tilfældet. Jeg tog fejl. Bigtime.
Oplevelsen af hurtighed og "Intel Feel" synes jeg er totalt fraværende i forhold til mit gamle sys (I modsætning til f.eks. Northwood HT vs. Barton) det er kun når windows starter op man kan se den spille med musklerne. I spil halter den laaaangt bagefter den gamle Opteron.
Min holdninger er klar: Lad være med at købe Intel medmindre man synes det er sjovt at hælde penge i Intels markedsførings-maskine.

Conroe bliver sikkert vild, men skal vi ikke lige vente til almindelige mennesker kan samle systemer med den, og så tage den derfra? Har svært ved at hidse mig op over en cpu som ligeså godt kunne være et figment at min fantasi.



Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 13:23:15
Svar/Indlæg:
4089/252
Skifter regelmæssigtmellem AMD og Intel. Første system var med k6 233 Mhz, derefter fik jeg en k6 450 Mhz, så fik jeg 2xceleronA 450@550 Mhz i dual opsætning, så blev det en Celeron2 550@850Mhz, så blev det en T-bird 1200 Mhz, så blev det en P4 2566 Mhz, så blev det en A64 3800+ som jeg har nu, og næste gang blir den en Conroe :).

Gennemgående har jeg være tilæfreds med dem alle, dog er der noget specielt ved at have en intel, tror bare det er en fornemmelse af en vis kvalitet som gør det.



Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
22-07-2006 13:32:43
Svar/Indlæg:
1633/76
Pentium D er faktisk rigtigt ret varm (mest fordi heatspreaderen er sjusket samlet - hvem sagde noget med god kvalitet?)



#17
AXE
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 14:36:13
Svar/Indlæg:
1135/38
I skal lige huske paa at den AMD cpu der skal tage kampen op mod Intel's Conroe, ja den er jo ikke kommet indnu det er jo foerst naar AMD faar deres 65nm paa gaden, at vi vil se kamp til stregen.

Selv om det maaske ser lidt sort ud for AMD nu pga. Conroen saa kan det jo meget hurtigt vende til AMD's fordel, hvis det viser sig at deres 65nm bliver ligesaa gode OC som intel's Conroe chip.

Men det faar vi da svar paa om en 3 maaneder vil jeg tro.




MJENSEN
 
Superbruger
Tilføjet:
22-07-2006 15:00:27
Svar/Indlæg:
1233/50
ja jeg har jo haft intel i rigtig lang tid hvor at jeg så startede med en 486 100 mhz (en herre sløv padde) og jeg kan ikke huske om det var en amd eller hva det nu var da at jeg ikke havde så meget forstand på computere dengang. men det er osse lige meget. nå så en dag der fik jeg så en cyrix 200 mhz (som der var en herre nice cpu dengang) og den kunne godtnok noget i forhold til den anden 100 mhz og den begyndte godtnok at blive herr sløv ÆV nå ja så en dag så fik jeg så min mmx 233 som der faktisk ikke var meget hurtigere end cyrixen :( men den kunne da det at den skulle og det var jo dejligt :e men så en dag så fik jeg så en p2 300 mhz (tror at det var i år 2001 et eller sådan noget men anyways den kunne da noget og så at den da var rigtig god med windows 98 det var da bare sagen 8) indtil at jeg så fik min p3 600@675 mhz som der så kunne køre win2000 næsten uden problemer. men bundkortet havde desværre end lille defekt. der var en masse kondensatore at der var futtede af. men det fixede min kære far og så kørte den skam rigtig godt indtil en gang i 20004 hvor at jeg så købte min amd athlon xp barton 3000+ som der så kunne rende 2420 mhz i clockfrekvensen. og det var dejligt og den var jeg bare glad for indtil en gang i 2005 da at den var ved at være godt forældet. men den kørte indtil en gang i 2006 hvor at jeg så købte den som jeg sidder ved idag. som der nok osse snart bliver skiftet ud med en conroe 6600



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 15:02:05
Svar/Indlæg:
2307/37
Tjah "The Intel feel" har i hvert fald ikke imponeret mig. Min maskine på arbejde med en Prescot 3,2 Ghz (og HT) og 1 GB ram irriterer mig dagligt med sin sløvhed. Og det er netop i ting, som Intel folk ellers fremhæver - ved tab mellem programmer, ALT + F4 osv.

Min hjemmemaskine med singlecore AMD64 3200+@2,5 Ghz og 1 GB ram er simpelthen hurtigere i ALT (eller føles i hvert fald hurtigere), så min AMD maskine har absolut mere "Intel feel" end min Intel maskine... ;)



!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-07-2006 15:15:08
Svar/Indlæg:
3944/384
Jeg har ingen penge at gøre med så må nøjes med det jeg har nu :) Derfor Intel... Ejj, vis jeg havde penge købte jeg Intel igen. Jeg bliver sikkert slagtet for det jeg siger nu: Jeg kan ikke se hvordan mit system kan blive bedre? Jeg kan trække alt det jeg vil trække, Bf2 osv... Ingen problemer... Så har heller ikke brug for mere end det jeg har nu, men med tiden skal min com nok komme i knæ og så må vi se til den tid...


Shake



palle
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2006 09:41:04
Svar/Indlæg:
2307/37
#21, min arbejdspc bliver nu fint vedligeholdt med nyeste drivere, servicepacks, ugentlig defragmentering etc. Og så bliver den ikke misbrugt som min hjemmepc med evindelig installation og afinstallation af diverse ting. Hvis "the Intel feel" er andet end en religiøs overbevisning et eller andet sted i nogle folks hoveder, så skulle jeg mene, at min arbejdspc skulle kunne levere den - det kan den bare ikke.

Jeg kan da lige nævne, at jeg bruger begge mine pc'er til at have et hav af explorer vinduer åbne, office pakken samt typisk forskellige Adobe programmer som Photoshop, InDesign og Illustrator.



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2006 10:51:28
Svar/Indlæg:
6624/113
#7 -

Hvis han kan lave en tid på 4 sek langsommere, kan jeg kun sige at der har været noget galt. Den der tid er lavet på en Windows install der er 53 uger og 6 bundkort gammel, samt et utal af grafikkort og andre ting. Det er nok en maskine som folk i benchmark verdenen, ville betragte som tabt... :00

Til dem der synes Pentium D er sløv, kan jeg kun opfordre til at sørge for den basale vedligeholdelse i form af spyware fjerning, Antivirus, nyeste bios og drivere osv osv.
Til dem der i det hele taget synes deres maskiner er sløve, kan jeg kun grine og gøre opmærksom på at en harddisk med stor cache og lav søgetid, gør mere for det end alverdens overclocking og tweaking.

HyperThreading og Dual Core har måske kun halvdelen, hvis ikke mindre indvirkning på maskinens "Feel" - dvs dens reaktionstid - er min erfaring. Men det gør dog noget, så hvorfor ikke udnytte det...



MJENSEN
 
Superbruger
Tilføjet:
23-07-2006 21:50:19
Svar/Indlæg:
1233/50
7# jeg tror at du overdriver lidt med de 28 xxxx sekunder.
men for at være helt nøjagtig så er din tid i superpi 29.859

og apropros superpi

din venice har ikke kun slået hamiltons cpu men osse min



Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-07-2006 22:36:23
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja og den slår jeg da nemt med kun 500MHz mere end Hamilton...

500MHz i Intel sammenhæng, er jo ikke meget, siger i. :00



-Timberwolf-
 
Superbruger
Tilføjet:
24-07-2006 00:06:26
Svar/Indlæg:
421/13
Min bror har indbildt en person om at en knallert kunne køre hurtigere af at bore et par huller i bagskærmen. Og han sagde han virkelig kunne mærke det efter han havde boret hullerne.

MHT. 6XX'erne, de er/var intet værd imo. med mindre nogen sælger en meget billigt til dig pga. fejlkøb eller andet. Samtidig med at du er ligeglad med strømregningen. (Din mor/far eller andet der betaler den regning :e )

Intel 630, Asus m. Intel 965-whatever chipset og 1 GB RAM
føles som nyinstalleret, langsommere, end min
XP2500+, Asrock m. SIS746FX, 1GB RAM
som er med en gammel installation, der blev installeret på et EPoX 8RDA+ med NF2 chipset, og aldrig er blevet defrag'et.
Maskinerne er ikke overclocket.

Måske er 630'eren hurtigere i benchmarks og spil? Det har jeg ikke målt. Men den "føles" ikke så god som folk siger at den er.

Intel er kommet igen med Conroe. Men hvis man er ligeglad med strømregningen, så kan 805 og nogle af de 9X0'er også bruges. Men ikke før de blev så pokkers billige. They are so darn slutty. :r ;)
Men disse platformes "feel" kan jeg ikke snakke med om.

Men jeg har også altid lavet mine beregninger ud fra en performance per watt, per pris, vurdering når jeg køber. Og så selvfølgelig OC potentiale og derfor også varmeafgivelse. Skal have mest for pengene jo. :00
Men det er ikke altid at en CPU OC'er som man gerne ville have den til.



KleitusIV
 
Redaktør
Tilføjet:
24-07-2006 11:48:30
Svar/Indlæg:
4295/306
Jeg blev træt af AMD pga. afhængigheden til nVidias ustabile og elendige chipsets som lovede guld og grønne skove, men da det så kom til stykket tog det 1 år at udvikle en driver der virkede (f.eks. IDE driver til nForce2) og når man legede med bundkortene rendte man ind i den ene bug efter den anden som anmeldelserne lige havde glemt at nævne. Samtidig var der bare en underlig "feel" af ustabilitet over maskinen som ofte opførte sig "underligt".

Derfor skiftede jeg til Intel som havde langt bedre chipsets. Stabile, responsive og de virkede bare med Intel CPU'er. Samtidig gav HT på det tidspunkt en stor fordel når man multi-taskede.

Om nVidia så er kommet efter det med nForce4 og 5 (og AMD med dualcore til multitasking) ved jeg ikke da jeg ikke har erfaringer med det. Men noget kunne tyde på at det er blevet bedre eftersom Intel vil droppe deres største chipsets og lade nVidia (og ATI) overtage gamer-segmentet på chipset siden...

Nu bliver det så spændende at se hvad der sker nu hvor AMD har købt ATI. Hvad sker der med nVidia som foretrukket chipset til AMD...? :p