ville det bedste ikke være? ("vand"køling)

Vandkøling d.  24. juli. 2006, skrevet af Anonym20201118164236
Vist: 716 gange.

Anonym20201118164236

Overclocker
Tilføjet:
24-07-2006 00:40:56
Svar/Indlæg:
262/34
ville man ikke får en bedre køling vis man kom kviksølv i (teoratisk)? ved godt det ikke kan anbefales ;) men det er jo et metal og så leder det jo varme godt?

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
24-07-2006 02:04:09
Svar/Indlæg:
5679/460
i de temperatur områder en computer bevæger sig i vil man nok ik ku mærke forskel på vand og metal det skal nok være noget varmere

Ham_Selv^

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2006 10:08:04
Svar/Indlæg:
2453/80
ville sq også være ren pumpemishandling at presse det rundt :D

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2006 10:09:28
Svar/Indlæg:
3532/303
Og noget rigtig rod at skulle håndtere, ikke særlig fedt at ud over det hele:p

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2006 10:15:25
Svar/Indlæg:
511/123
Jo, set ud fra et varmeafgivningssynspunkt, der ville det være bedre. Og du vil kun mærke en forskel, men som nævnt er det ikke praktisk og kompressorkæling vil være billigere.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
24-07-2006 10:33:46
Svar/Indlæg:
204/16
Man overvejede engang at bruge kviksølv på atomkraftanlæg for at optimere varmeoverførslen, men gik væk fra det igen, da det kort og godt var for farligt... Sæt lige det op imod at vi snakker om Atom kraft her :P

At bruge kviksølv i sin computer i stedet for vand, ville derfor ikke bare være dumt, det ville være sindsygt, for slet ikke at sige farligt.

Fik man en utæthed, skulle man for det første straks iføre sig åndedrætsværn, da kviksølv er ekstremt giftigt, du skulle så når du havde fjernet alt det kviksølv der suste ud, straks gå i gang med at købe nyt hardware, da kviksølv er kraftigt elektrisk ledende, og derfor ville det være bye bye til alt det hardware det kom i berøring med, øjeblikkeligt.

Rent teoretisk (og også praktisk) så er kviksølv dog en hamrende god varmeleder, så i teorien ville du få bedre temperaturer med kviksølv over vand, men de uhyggelige egenskaber der også følger med skal altid vejes op mod fordelene, og der taber kviksølv så enhver kamp...

Når eksperter der arbejder med A-kraft ikke engang tør bruge det, så skal nOObs som os bestemt holde os langt væk fra det :P

MaGiX

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2006 11:17:59
Svar/Indlæg:
3943/44
Silikoneolie var en mere realistisk mulighed, det er bedre til at optage varme end vand, og det har et noget højere kogepunkt (hvilket dog ikke er så brugbart i en computer)
Men det er også noget tykkere end vand, og det sætter nogle begrænsninger på kølehoveder, og så skal der jo også en ordenlig pumpe til.
Og så er der lige prisen 1000kroner for 5 liter, og så er det vist endda meget billigt.
Hvis det løber ud, kan det selvfølgelig ikke kortslutte ens computer, selvom man nok næsten ville ønske det når man skal gøre den ren, for det er sku noget fedtet stas.

Vi har brugt det i et kemilaboratorium, til et sandkar, man kan styre temperaturen ganske præcist.

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
24-07-2006 12:32:35
Svar/Indlæg:
1548/24
Prøv lige at kigge på de fysiske egenskaber for både vand og kviksølv (mercury)!

I vil hurtigt finde ud af at vands specifikke varmekapacitet er over 30 gange større end kviksølvs - dvs at hvis du tilfører (tallene er taget ud af den blå luft for at illustrere pointen) 50 joule og vandet stiger med 1 grad, så vil du med den samme mængde kviksølv få en varmestigning på 30 grader!

Man har brugt kviksølv til at køle atomreaktore (ifølge wikipedia), men ene og alene fordi kogepunktet er så højt som det er (356.73 grader) - men det er mere almindeligt at bruge smeltet sodium (da det både er mindre giftigt og bedre en kviksølv).

Når kølevæsken hele tiden er under 100 grader findes der intet andet stof der er bedre egnet til det end vand. Der findes måske nogen stoffer der er bedre til at optage varmen (kviksølv vs vand: 14 vs 0,56 W/(m*K). Det er egenlig et udtryk for hvor god stoffet er til at lede varmen væk, men det hænger også sammen med hvor god det er til at optage varmen), men det ændre ikke på at man skal pumpe den væske X antal gange hurtigere rundt for at kunne fjerne det samme mængde energi.

TriNitro

Superbruger
Tilføjet:
27-07-2006 13:09:32
Svar/Indlæg:
287/41
7# øhhh, varmekapaciteten er jo sådanset stortset fuldstændig lige meget ! :00

Det er væskens evne til at flytte varme fra cpu køle hovedet, til radiatoren der er vigtig, ikke væskens evne til at oplagre energi.

Kviksølv evne til at lede varme er langt bedre end vand. Mens vands evne til at LAGRE varme er bedre en kviksølv.

Og da formålet med vandkølingen er at lede varmen væk så hurtigt som muligt er kvivsølv uden tvivl langt bedre til dette... !

Som eksempel nævner jeg lige varmekapaciteten for alu og cu.

Aluminium
varmekapacitet 897j/(kg*k)

kobber
varmekapacitet 385j/(kg*k)

Varmekapaciteten for alu er langt højere end den er for kobber. Hvorfor bruger man så kobber i highend luft, og vandkøling ? Jo, det fordi varmekapaciteten er røv og nøgler, det er varmeledningsevnen, altså materiealets evne til at lede varme der har noget at sige. Og varmeledningsevnen er betydlige højere for kobber end den er for aluminum, ligesom varmeledningsevnen for kviksølv er betydligt højere end den er for vand.

Nu syntes jeg altså ikke det kan pensles mere ud... :r

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
28-07-2006 01:25:09
Svar/Indlæg:
1548/24
#8 min pointe var for at illustrere at ved kviksølv vs vand bliver flow 30 gange (3000%!) mere vigtigt end ved vand - det var den eneste grund til at jeg nævnte det (og skrev posten) :00 selv

I dit eksempel har det også noget at gøre med hvor godt metallet er til at afgive varme ved konvektion, her er varmekapaciten underordnet (alu er faktisk bedre til at afgive varme end kobber, men igen, fordi kobber leder varmen bedre vil det yde bedre (det er en dårligere isolator)) hvis nu det var flydene og man pumpede det rundt, tror du så ikke billedet ville ændre sig? ;)

Varmelednings evnen har ikke så meget at sige, netop fordi du pumper væsken rundt - det er evnen til at optage varmen der betyder noget, og med bare en lille smule omtanke ved design af kølehovedet findes der intet andet stof der egner sig bedre end vand. Hvis du kan bevise det modsatte så æder jeg gerne mine ord i mig igen. Du skal huske at vi snakker væskefysik, og her gælder almindelig logik og gymnasie teori ikke så meget som mange tror.

Du skal bl.a huske at det ikke kun er tal og teori der bestemmer hvor hurtigt varmen ledes væk, det er i meget høj grad også hvordan væsken opføre sig. Fx. bevæger en væske sig langsommere ved væggen af kølehovedet hvor den skal optage varmen - her gælder det om at lave turbulens men alligevel beholde et flow - og jo mere træg/tung en væske bliver, jo sværere vil det være.

for at opsummere:

varmeledningsevne = hvor god(/dårlig) isolator er stoffet - hvis du har en stang vil varmen brede sig i kobberet hurtigere end i alu

varmekapacitet = den mængde energi stoffet kan indehold pr grad

varmeoptagelsesevne = den betydene, hvor hurtigt kan varmen optages.

(ps jeg var meget meget træt da jeg skrev overstående indlæg, så tager forbehold for stavefejl og uforståligheder)

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
30-07-2006 12:17:10
Svar/Indlæg:
541/22
#8 Vidste jeg ikke. Så har man også lært noget nyt.

Men hvorfor er alle kølere så ikke lavet med alu bund og kobber indenunder. Den eneste jeg kender, der er lavet sådan er intel box.

Anonym20201118164236

Overclocker
Tilføjet:
30-07-2006 12:33:28
Svar/Indlæg:
262/34
#9 jeg vil da mene at det der ta'r varme let gi'r varme let? altså det kan ikke være bedre til at optage varme end det kan være til at give varme?

#7 & 9 det er jo rigtigt nok det du siger, og det vil med føre større varme forskel inde i systemet, da der ved kølehovederne bliver varmere og ved radiatoren vil der bliver koldere. kviksølvet vil jo være koldere end vand i starten af et system, men bliver varmere til slut? har jeg ikke regnet rigtigt?

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
30-07-2006 21:18:21
Svar/Indlæg:
1548/24
#10 fordi varmeledningsevnen er bedre i kobber, så en køler i kobber vil være bedre til at fordele og lede varmen væk, ergo en bedre temperatur - og køleribberne er også af kobber fordi man så kan lave dem tyndere (dvs billigere) og opnå mindst samme køleevne som alu.

#11 du skal huske at det (stortset) altid afhænger af det "langsomste" stof (varmen skal fra et stof til et andet), men i reglen gælder det rigtigt som du siger.

der vil ikke blive koldere ved radiatorene, men rigtigt at der bliver varmere ved kølehovederne - men det er igen et spørgsmål om flow.