Northbridge brændt af?

Bundkort / CPU d.  26. juli. 2006, skrevet af demonducks
Vist: 198 gange.

demonducks

Overclocker
Tilføjet:
26-07-2006 12:24:00
Svar/Indlæg:
2/1
Hej allesammen!

En af mine kammerater fik for noget tid siden problemer med sit Asus A8N-SLI Deluxe motherboard. Som i sikkert ved sidder der en trist lille 10000 eller noget rpm køler og køler northbridgen. Den begyndte at sige lyde som man kender det fra når de små sataner er ved at give op. Til sidst satte den ud, men han kunne selvfølgelig ikke bare slukke for sin computer. Men ak og ve, inden han fik en ny køler hjem skete katastrofen. Nu vil computeren ikke loade windows men fryser når den når til loading screen'en. Det blev gradvist værre fra først at det skete inde i windows til at den nu som sagt kun når til loading screen'en før den giver op.

Nu er det så jeg vil høre om det overhovedet ER northbridgen den er gal med, eller om det kan være noget andet? Og hvis det er NB'en, kan man så skifte den, eller er det lettere/billigere at købe et nyt MB?

M.v.h.

Dæmonanden

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2006 12:57:23
Svar/Indlæg:
4657/53
northbridgen kan ikke skiftes . det er ny bundkort .

jo det kan godt være NB der har taget skade.
har i prøvet og skifte køler på NB

demonducks

Overclocker
Tilføjet:
26-07-2006 13:11:36
Svar/Indlæg:
2/1

Nej vi har ikke sat ny køler på da jeg tænkte at den vel ikke kan nå at blive så varm at pc'en fryser på den korte tid det tager at loade windows. (pc'en har stået slukket natten over så den burde være blevet helt kold) Men vi har haft en af de der skrivebordsblæsere stående og blæse direkte ned på den uden resultat. Men tak for det hurtige svar ellers.

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2006 13:21:40
Svar/Indlæg:
5600/32
NF4 chipsettet bliver utroligt varmt, i hvertfald ved overclock, så det er meget sandsynligt at det har taget skade. Mit bliver op imod 60-65 grader passivt kølet med heatpipes ved 330mhz HTT, så når det har været kølet passivt med en meget lille profil, så har det nok været noget varmere :l.

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
26-07-2006 13:32:20
Svar/Indlæg:
1103/38
hmm hehe... en blæser på en nordbro uden køler profil er som og pille køleren af cpu og ligge blæseren ovenpå cpuen :e

nej nej køb en zalman chipsæt køler til sølle 40kr og knald på og se det virker;)

medmindre den allerede har ristet chipsættet.

så rma boardet i kan ikke gøre ved chipsæt køleren ikke virker. :)

demonducks

Overclocker
Tilføjet:
26-07-2006 14:13:25
Svar/Indlæg:
2/1
Nåh ja det er nok for sent at begynde at køle ny hvor skaden tilsyneladende er sket. Og kortet er vidst for gammelt til at man kan RMA'e det. Men igen tak for svar. Vi finder nok bare et nyt billigt MB med PCI-E og sætter grejet derover. Det er alligevel bare til en sekundær pc som jeg bruger når jeg er ovre hos ham :)