Linux

Software d.  31. juli. 2006, skrevet af Befan8
Vist: 357 gange.

Befan8

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2006 21:21:36
Svar/Indlæg:
113/46
Hej

Jeg har overvejet at få Linux på min computer. Men jeg ved ikke hvilken en af dem jeg skal tage.

Det eneste den skal bruges til er lidt skole arbejde og så skal jeg nok game lidt.

Jeg har tjekket at jeg kan få drivere til alt hvad jeg skal bruge. og det kan jeg.

Så skal jeg også gerne have lidt hjælp til hvordan men installere det.

På forhånd Tak

MVh
RaZeR^

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
31-07-2006 21:50:19
Svar/Indlæg:
3943/44
Har du tjekket at dine spil kan køre på linux?

Men jeg syntes at du skal kikke på ubuntu eller suse, jeg bruger selv sidst nævnte.
De er begge meget nemme at gå til, og installationen er faktisk nemmere end i windows.

[edit] kom lige i tanke om at jeg hellere må give dig et link til en god dansk suse guide.
www.suse.linuxin.dk

Befan8

Overclocker
Tilføjet:
31-07-2006 23:00:39
Svar/Indlæg:
113/46
Jo tak. Jeg har tjekket det.

Det kan det desværre ikke. Men så må jeg jo bare game på den ene.

stue112

Overclocker
Tilføjet:
01-08-2006 08:36:19
Svar/Indlæg:
154/21
jeg har selv kørt med linux/windows på min maskine. Jeg vil dog råde dig til at de to systemer kører på hver deres harddisk. Linux har intet problem med windows, men windows kan have problemer med linux. Du skal garanteret også geninstallere dit linux et par gange i starten indtil du får fod på det. Lige som dig har jeg kun valgt at bibeholde windows da det ikke er muligt at få spilene til linux, men det kommer nok i fremtiden blot der er nok af os som vælger at skifte. 8) Jeg tror desuden der er en del som får problemer med vista herinde på forummet da vista har fået implementeret en hardware lås så du kun har mulighed for at få skiftet 3 stk hardware hvorefter din licens bliver gjort ugyldig(du skal vist ringe til windows for at få din licens nulstillet, men hvem fanden gider det).

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
01-08-2006 11:47:21
Svar/Indlæg:
4033/364
prøv en liveCD (installerer ikke linux, kører fra CDen) med f.eks. Ubuntu.org

ncp

Overclocker
Tilføjet:
01-08-2006 20:16:51
Svar/Indlæg:
15/9

Der findes en hav af gode linux dist. at vælge imellem.

Jeg bruger selv Debian, da det er utrolig nemt at installere nyt software på, og det er dejligt at arbejde med.

Mange starter dog ud med f.eks Redhat, hvilket jeg mener kan være en fejl selvom det er nemt at få hjælp.

Redhat kører med RPM's hvilket betyder at du ofte oplever at du skal installere 2 programmer før du kan installere det du ønsker.
og måske 2 mere før de 2 andre osv. det sux lidt i den lange ende 8( Men findes tools som gør det nemmere (yum hedder det vidst, og apt kan også installeres)

Ellers så start ud med en livecd om #4 skriver, så slipper du for at ødelægge dit Windows.

Et godt råd, installere windows først, og derefter linux og ikke omvendt.

Atomizer

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2006 22:01:08
Svar/Indlæg:
688/32
Som 5 siger så er Debians pakke system ret godt. (Gentoo's portage er osse ret fedt imo.) Men jeg synes Debian er ledt sværer at gå til ift. fx Ubuntu som også køre med Debians pakkesystem. (Pakkesystemet er måden hvorpå programmer og spil mm. installeres)

Hvis du synes Ubuntu er grimt når du får det startet fra livecd'en som også fungerer som installations disk kan du se lidt på kubuntu som er samme dist bare med en anden windowmanager = andet udseende.

Suse kender jeg ikke så meget til så den kan jeg ikke udtale mig meget om, men jeg har hørt og læst at den er nem at gå til også.

Hold dig langt væk fra Redhat og deres gratis version (kan ikke huske hvad den hedder) da de bruger RPM pakke systemet som er noget hø imo. Det er iøvrigt det samme pakke system som Mandrake disten bruger.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2006 22:05:44
Svar/Indlæg:
3943/44
#6 suse bruger også RPM, men rpm er ikke så dårligt som det har været, dets største problem er at der er en pakke til hvert system alligevel.
Men jeg installere også alt over pakkemanager alligevel.
Og heldigvis har SuSE lige geninført en konsol pakke manager, som er langt bedre end deres grafiske. (og så er det sagt) for den grafiske er godt nok noget alpha bras i SuSE 10.1, den skulle slet ikke have været ude endnu.

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
02-08-2006 12:34:01
Svar/Indlæg:
4033/364
et alternativ er BSD som pc-bsd.org eller desktopbsd.org (ops BSD er ikke linux, men minder meget om det)

Befan8

Overclocker
Tilføjet:
02-08-2006 13:58:05
Svar/Indlæg:
113/46
Findes der heller ikke en måde man kan installere Steam på i linux .

Og når man starter linux fra cden kan man så også have ting liggende på HDD som så ligger der hver gang jeg starter fra Cden. Fx noget musik jeg har lagt derind eller nogle Dokomanter osv ?
Hvad var det også lige den version af linux hed som man starter fra cd ?

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 14:06:53
Svar/Indlæg:
3943/44
#9 der er mange linux dists der har en live-cd. Men de er alle sløve, da de jo kører på en cd-rom.

Steam kan vist godt fåes til at køre under linux, men jeg har aldrig selv prøvet det.

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
02-08-2006 17:33:43
Svar/Indlæg:
1233/50
ja så prøv en suse 9,2