opgradering af vandkøling

Vandkøling d.  01. august. 2006, skrevet af heinrich
Vist: 321 gange.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2006 13:20:30
Svar/Indlæg:
1341/56
hey

lige pt har jeg dette vand:

Black Ice Pro II
2x pabst 18db
dd tdx
eheim et eller andet.... ikke alt for stort
køre med 1/2 clearflex slange

kunne godt tænkte mig at opgradere det. men er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe..

det største problem er min radi, hvilken ville være fornuftig at udkifte den med, og ville der overhoved være noget fornuft i at udskifte den. og ville jeg kunne få noget ud af at sætte en 2x80mm radi bag i mit kabinet (der er huller til det).

min pumpe har jeg tænkte mig at udskifte med en Laing DDC-PRO synese selv det virker fornuftigt, den køre 12v og larmer vist ikke så pokkers meget når den hænger i de ophæng.

skal også have mig et kølehoved til mit 7800gt, har tænkt på et af ek's, hvis de altså er noget værd?

det var vist alt, håber i kan hjælpe lidt :)

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2006 14:15:05
Svar/Indlæg:
204/16
Det eneste der umidelbart springer i mine øjne er og bliver pumpen som du selv er indepå, det er formentligt en Eheim 1048 du har (en af de mest udbredte herhjemme) og der ville en DDC Pro eller en DDC+ Ultra helt sikkert været et stort spring op af stigen.

Skulle du endeligt skifte din radiator ud, så skulle det være til en tripple, men ærligt talt tror jeg dårligt du vil være i stand til at se en forskel, og BIP er og bliver en god radiator.

Et par blæsere mere i kabinettet til at skabe forbedret airflow vil dog også være en god ide, det hjælper radiatoren en del med at få den luft den har brug for, så skal dine blæsere på denne arbejde mindre for at trække nyt luft ind i kabinettet.

Hvad der er bedst inden for kølehoveder tør jeg ikke sige, men læs et par tests rundt omkring, så finder du nok svaret :) Men har ikke hørt noget direkte ringe om EK's kølehoveder, de køler vist fint til prisen.

MVH:

MaGiX

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2006 15:13:40
Svar/Indlæg:
1341/56

har ingen kabinet side på så airflow burde ikke være noget stort problem :P

men lyder da egentligt godt medhensyn til radi, så spare jeg jo de penge.

hvad med blæsere og radi, hvordan skal de helst side? lige nu puster de ud igennem radi, hvad er det bedste der? og gør det nogen real forskel...

men mange tak for hjælpen endtil vidre

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2006 16:05:54
Svar/Indlæg:
204/16
#2. Der er meget delte meninger om hvad der giver mest, puste eller suge, men generelt ser det ud til at enigheden er sådan her:

Hvis blæserne suger støjer det mindre, men køle evnen er heller ikke lige så høj.

Hvis blæserne puster støjer det mere, men køle evnen er også forbedret.

Til dato har jeg dog ikke set tests der med 100% sikkerhed fastslår det, men det er da muligt det forholder sig sådan :)

MaGiX

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2006 17:59:14
Svar/Indlæg:
4112/53
#3 Jeg har ellers hørt det stik modsatte m.h.t. performance (aner ikek hvordan emd lyden), at når blæserne suger ud af kabi, igennem radi (alså radi --> blæser --> ude i lokalet), så skulle der ikke være helt så store "døde zoner" under blæser motoren, som når der trykkes igennem radi, og dermed bliver der en bedre ydelse på radi.
Om der så er hold i denne påstand, det er så en helt anden side af sagen, men jeg selv har kørt sådan i lang tid nu.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
01-08-2006 19:00:57
Svar/Indlæg:
204/16
#4. Som sagt er der meget delte meninger om det, og jeg har hørt lige så mange forskellige beretninger som jeg har fingre og tær, men generelt er svaret bare, at det endnu ikke er blevet undersøgt til bunds, for det rigtige testudstyr til opgaven findes bare ikke endnu...

Men det kommer, og denne myte står MEGET langt oppe på min liste over myter der skal undersøges til bunds.

MaGiX

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2006 19:27:38
Svar/Indlæg:
1341/56

men hvis der er så stor uenighed, og der er ikke er nogle der har bevist enten det ene eller andet.

så må det vel bare betyde at det ikke gør så pokkers meget.