ulemper ved vista

Software d.  01. august. 2006, skrevet af Eskimow
Vist: 266 gange.

Eskimow

Overclocker
Tilføjet:
01-08-2006 21:54:09
Svar/Indlæg:
431/38
ok så, selv ved intet om vista, men det kunne da være rart at være på forkant, når det nu engang i den fjerne fremtid bliver nødvendigt at skifte.

så jeg vil gerne have at jer den kender til dem, nævner et par ulemper ved vista :00

steen

Elitebruger
Tilføjet:
01-08-2006 22:19:27
Svar/Indlæg:
2870/65
En af de værste ulemper ved Vista er, at når du bevæger dig ind i "kerne-områderne" (se administration el. ændinger i opsætningen) kommer der konstant en lille boks op og spørger dig om du vil fortsætte...og om du har rettigheder til dette.

Det er rent ud sagt p.... irriterende, at denne boks dukker op konstant.

Det positive ved det er, at man kan slå det fra (hvis man har administrator rettigheder).

Noget af det mest overflødige ved Vista er nok det Rating-system M$ har implemeteret. Jeg har ikke meget fantasi til at se hvad det skal være godt for.

En ulempe ved Vista er, at nogle ting er så godt gemt af vejen (når der skal laves administrative opgaver) at det tager flere museklik end tidligere...og dermed besværliggør en systemadministrators gøren og laden lokalt. Alternativt skal disse ting køres via fjernadministration gennem scripting osv.

Den gode gamle Stifinder er ikke mere...den er nærmest blevet reduceret til en skygge af sig selv...snøft. Mangler det overblik den giver i ældre OS.

Det var lidt at starte med. Der er flere ting, men kan ikke huske dem lige nu.

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 00:19:14
Svar/Indlæg:
10398/435
Dårlige ting:

Ved Vista 64bit skal 32bit emuleres..

Vista's sikkerhedsniveauer på bruger profilerne er blevet lavet fundamentalt om hvilket kan give problemer med install af ældre spil.

User Account Protection (UAP)!

Gode ting:

"Add-in" drivere køres på userlevel (Ring 3). Altså crasher et spil/driver, så vil Vista kernel kører videre uberørt. Startes et spil, starter Vista driveren.

DX10 giver ens retningslinier. Hvis ati/nvidia's gfx vinder i performance i et dx10 spil, så vil den vinde i alle dx10 spil.

Vira vil have det svært grundet et meget separeret Ring 0 og Ring 3 niveau.

Starforce vil nok dø med Vista's fødsel.

IMO ser Vista fint ud.
Ja, UAP kommer med mange pop-ups, men det kan slås fra.
Folk skal vælge mellem 32bit og 64bit udgaverne, det kan ende med SuperPi godt i 64bit og 3dmark godt i 32bit, og hvad gør man så?

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 00:50:52
Svar/Indlæg:
6052/189
Sådan som jeg forstår det.

Vista er native 64-bit så 32-bit skal emuleres?

Hvordan har det det med mp3-filer? Skal man tænke på alt det der med rettigheder osv og licenser osv?

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 01:11:26
Svar/Indlæg:
10398/435
tvivler på at de laver noget som har noget med mp3 filer at gøre :) regner stærkt med at det bare er rygter. Indtil nu har der ikke været problemer med vista og mp3.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 01:17:06
Svar/Indlæg:
2175/21
den værste ulempe er at det er ms der laver det....

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 02:10:57
Svar/Indlæg:
10398/435
Jeg tror kun det er godt MS laver det... Vista er mega kompleks! Mega! Og det kræver mange folk. Vista ligner slet ikke XP i antal dependency levels. Skal man have mange features som alle arbejder sammen så skal der mange lvls til.

Linux er en kernel med en masse "junk" plastret på. Og der bliver bare klattet mere og mere på.. "Tid" vil gøre linux dårligt. "Tid" vil gøre Vista godt. Undskyld linux folk, dont get mad.. i kan jo også selv se det ;)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 02:34:21
Svar/Indlæg:
3943/44
Illuminati, Vista bliver også en kerne, men en masse dele uden på. Bill Gates var faktisk meget ked af at skulle skifte, men det blev simpelthen for komplekst at lave det på samme måde som de plejdede.
Det er faktisk hovedegrunden til at vi først ser vista nu. Da de var nået et godt stykke med at programmere på den gamle måde, men de blev nødt til at gå over til kerne strukturen hvis de ville lave noget der kunne bruges.
Og så slipper vi også for at skulle genstarte bare fordi vi skifter en driver. Da man så kan nøjes med at genstarte de dele der afhænger af driveren.

Jeg håber at vista bliver noget hurtigere end i beta 2 at de bliver lidt mindre pædagogisk for det er så nemt og så uselvstændigt et styresystem at det faktisk bliver meget bøvlet at bruge.
Hvis jeg skal gøre en ting, så vil jeg kun spørges en gang. Og med vista behøver den sådan set ikke at spørge, for man kan bare gå tilbage og hente den gamle fil.

Jeg kan godt se din kritik af linux, og du har helt ret, lidt for mange dele, og lidt for svingene kvalitet på delene.
Men det er en problematik som linux-community'et er klar over. Og det er noget der arbejdes med.
Firmaerne der sælger linux løsninger, har faktisk alle sammen (meget mod min vilje) valgt at bruge gnome desktoppen. (efter min mening er den næsten mere pædagogisk end windows)

En af de ting jeg som linux bruger ser frem til er den kommende version af KDE desktoppen, der vil bla. et af KDE's største problemer blive fixet. Den meget elendige lydstyring, som højst kan bruges af et program af gangen (dette er dog ikke et problem for alle programmer, da nogen af dem bruger ALSA eller OSS direkte)

Og så skulle man få 100% kontrol over udseendet af ens desktop, hvis man altså ønsker det ;)

Men der er massere at arbejde med, og det kan være linux taber nogen brugere til vista, men jeg tror faktisk linux vinder flere end de taber. Og jeg er helt sikker på at linux er kommet for at blive, dog ser jeg linux gå lidt i to retninger, den ene mod mere bruger venlighed, så vi kan få flere af de folk som ikke gider at bekymre sig som det der ligger under overfladen.
Og så en mere nørdet retning, hvor man måske har en knap så pædagogisk desktop, og hvor konsollen stadig vil være et stærkt værktøj for alle dem som skulle ønske at bruge det.

Nå nu vil jeg gå i seng, hvis ellers dem oven på vil stoppe med at feste (hvilket nok er usandsynligt, det lyder som en god fest, men jeg kan ikke lide musikvalget) :00

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 03:20:51
Svar/Indlæg:
10398/435
Nu er jeg ikke helt med i det sidste linuix skrig, men kernel extentions og drivere kører da i ring 0 på linux. Jo flere extentions jo tungere en kernel. Ved at starte fra toppen kan man lempe meget på dette problem. correct me if im wrong..

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
02-08-2006 09:49:49
Svar/Indlæg:
3943/44
#8 godt nok har jeg gået et år på uni som software ingenør, men det eneste jeg har fået ud af det er at jeg kan en smule C programmering.

Så jeg er ikke helt ops på de tekniske detailjer.
Men jeg ved bare at Vista er lavet på nogenlunde samme måde.

Men du har ret i at kernen til linux kan blive lidt tung, der er faktisk kræver alle de størrere (og brugervenlige) dists at man har en 200mhz bare for at køre konsol mode.
Dette kan dog om gåes, ved at vælge en dist hvor man kan vælge sine kernemoduler, eller at lave en LFS, for så kan man jo få det som man vil.