Computer problem, lukker ned

Diverse d.  04. august. 2006, skrevet af Rhazmuz
Vist: 198 gange.

Rhazmuz

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2006 17:46:19
Svar/Indlæg:
39/20
Hey

Jeg har fået et bizzart problem med min comp. hvor den pludselig mens jeg gamede Oblivion lukkede ned og ikke kunne tændes i omkring et halvt minut.. den grønne lampe der viser den er tændt lyste dog stadig selvom jeg pillede strøm kablet ud og efter lidt tid gik den så ud og jeg kunne tænde igen.. da der var rimelig varmt ved min com troede jeg den var blevet overophedet selvom at jeg aldrig har haft det problem før i de næsten 2år jeg har haft den ( har dog skiftet gfx kort samt cpu køling så ved ikk om det er tilfældet..) Jeg tog også siden af så den ku få lidt frisk luft og holdte mig så fra Oblivion hvis det var fordi det var for hårdt for den, og surfede istedet lidt rundt gamede lidt FM der jo ikk kræver det vilde af compen..
Men så skete det igen mens jeg sad og spillede FM, selvom den denne gang slet ikk virkede lige så varm som sidst !
Pludselig ku jeg hører en stille slags "skrabe" lyd fra der nok var harddisken, og efter ca. 15 sek lukkede den ned igen som før.. denne gang kunne jeg også hører en meget svag pibe lyd fra compen, fra bundkortet tror jeg..
Er lige pt igang med at skannemed Norton hvis det nu sku være en virus, men jeg syntes nu ikk det virker som sådan en..
Men hvis der er nogen med lidt mere forstand på PC end mig, så hav tror i?
Er det overophedning eller er det måske en virus?
Eller er det noget helt andet der måske er galt med hardwaren?
Håber virkelig i ka hjælpe mig

Edit: mens jeg skannede med Norton og lige havde oprettet denne tråd så lukkede den ned igen og nu ka jeg ikk komme ind på den igen da den lukker ned lige der hvor windows start skærmen skal komme frem :S
Fandt ud af pibe lyden samt den grønne lampe ikke går ud fø jeg tager strøm kablet ud og at jeg derfor ikk ka tænde den igen før jeg har taget det kabel ud :S
prøver at lade den stå i et par timer og ser om jeg så ka starte den igen, men jeg er ved at være rimelig forvirret

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2006 18:17:29
Svar/Indlæg:
1103/38
hvis den har en hyletone så er det stensikkert din strømforsyning der er stået af.

Rhazmuz

Superbruger
Tilføjet:
04-08-2006 19:43:39
Svar/Indlæg:
39/20
okay :S
Jeg har nu ladet den stå i en times tid og prøvede så at tænde den igen og nu kan jeg godt komme helt ind i windows så måske den var meget overophedet?
For hvis PSu'en var stået af så ville jeg vel ikke kunne tænde den?
Måske det er en form for sikring i den..?
Vil lige teste den mere igennem senere i aften...

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
04-08-2006 20:09:37
Svar/Indlæg:
1103/38
hehe... sikkert men oplever du de hyletoner igen er der ingen vej udenom så er din strømforsyning færdig.

de hyle toner stammer fra kondensator i psuen og ikke får at rakke ned på din pc men det er som regel fordi din psu er af for dårlig kvalitet.

du kan bare lige læse lidt her som vores egen psu tester ved alt om. (Deep Thought)

http://www.hardware-test.dk/te...

det kommer som regel når den er under hård belasting så som at game oblivion da det er en der trækker tænder ud.

du kan oxo lige pille siden af din com og tjekke om dinne kondensatore på bundkortet er ved og bule og lække syre.

og er den det så har du fundet dit problem.

dette sker når ens psu ikke levere stabil strøm og det holder de altså ikke til i længden. ;)

Rhazmuz

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2006 00:14:04
Svar/Indlæg:
39/20
okay så den ka godt være færdig selvom jeg godt ka tænde og bruge min comp som jeg fx kan nu?

btw så er her et link til min PSU:

http://www.vcore.dk/shop/defau...

Nogen umiddelbare reaktion? Og de kondensatorer du snakker om, hvor er de typisk placeret henne så jeg evt. ka tjekke dem?

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2006 02:49:39
Svar/Indlæg:
1103/38
din psu kan nemt virke selvom om den endtlig er defekt er der nu gået en kondensatore ell lign inde i psuen levere den jo ikke længere stabil strøm/spændning ergo ustabil maskine. ;)

samt hvad vcore skriver giver jeg ikke meget for når det er en psu til 349kr.

men som sagt kig på dit bundkort har lige lavet et billede så du ved hvad du skal kigge efter. nu er det ikke sikkert de lige sidder nøjagtig samme sted.

http://www.hardware-test.dk/bi...

og er der nogle af disse kondensatorer der buler ell afgiver syre er dit bundkort oxo defekt.

hyler & piver psuen er den defekt.

har lige fået byttet en antec psu i en mate's com som gjorde det samme med hyletonen han var så meget uheldig at den oxo ødelage hans harddisk.

Rhazmuz

Superbruger
Tilføjet:
05-08-2006 12:05:55
Svar/Indlæg:
39/20
ok vil lige kigge efter og tak for hjælpen ;)
Vil prøve at få er prof til at kigge på den så jeg ka få repareret alt der måtte være galt :l