Hardware til low-power htpc

Media Center d.  04. august. 2006, skrevet af dmorten
Vist: 614 gange.

dmorten
 
Overclocker
Tilføjet:
04-08-2006 22:32:25
Svar/Indlæg:
2/1

Jeg overvejer at kombinere min webserver og mediacenter, og spare lidt strøm. ;)

Jeg havde tænkt mig at gå efter noget med en mobile CPU, f.eks. en Intel Celeon M 1.2GHz, der er rimelig billig. Har jeg ret i at den vil være ganske strømbesparende når den i 20 af døgnets 24 timer skal stå og idle? Og stadig kraftig nok til at servere Win MCE tilfredsstillende? Jeg skal kun bruge én tv-tuner.

Mht. hardware, hvilket bundkort og ram skal man bruge til sådan en Intel-lakrids? AMD har jo ikke rigtig nogle mobile alternativer ud over Turion, der lige er pricy nok endnu.

Dernæst er der grafikkort - kan man få noget tilsvarende CPU'en, der clocker ned når der ikke skal bruges GPU ressourcer? Jeg behøver jo ikke et vildt gfx-kort, men lidt skal det jo alligevel kunne trække. Eller kunne jeg f.eks. lave noget med Windows strømstyring, der slukker for grafikkortet når htpc'en virker som webserver?

Idéer, input og andre forslag modtages med kyshånd :)

ph0ton
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2006 22:39:53
Svar/Indlæg:
27/4
Der er jo et par vigtige ting at overveje i denne situation:

Skal du bruge tvet til alm TV eller et LCD /plasma? I så fald bør du overveje at købe et radeon 9200 (det kører uden aktiv køling)+ et VGA til scart kabel. SVHS giver ikke et særligt behaligt billede fra grafikkort.

Ellers, hvis du ikke behøver GUI kan du invisterer i et Matrox G4xx med et svhs kabel. Det vil kun vise video overlay, m for s.... det er et godt billede det producerer (lidt modsigende med det jeg skrev først, men det her er undtagelsen og det viser så heller ikke desktop mv.)

Skal du se HD, så skal du havet x1000 kort eller et nvidia der kan assistere i decodning af h.264, da den celeron sikkert ikke kan trække det. - men så igen, det kræver jo også strøm.

Har du overvejet et via epia SP13000 ?




dmorten
 
Overclocker
Tilføjet:
04-08-2006 22:54:15
Svar/Indlæg:
2/1
I første omgang TV, og på længere sigt LCD. Og det er nok smart nok at kunne vise GUI'et.

Jeg har ikke lige overvejet SP13000, men den ser spændende ud. Der er jo onboard mpeg2 decoder og mpeg4 accelerator.. det kan jeg godt se er en nødvendighed.

Det vil jeg lige kigge lidt nærmere på, og se om det lever op til strømforbrug og pris. Tak for tippet. Andre idéer modtages stadig gerne :)



Murphy
 
Superbruger
Tilføjet:
04-08-2006 23:00:20
Svar/Indlæg:
12/3
du kunne også prøve at kigge på aopen xc cubes, der er nogen der bruger dem til mce
http://www.stratek.dk/index.ph...
man kan jo altid selv købe og samle den.
Aopen laver iøvrigt en del barebones / bundkort til mobil cpu'er.




dmorten
 
Overclocker
Tilføjet:
05-08-2006 00:38:15
Svar/Indlæg:
2/1
Det ser ud til at Epia SP13000 volder lidt problemer hos folk mht. MCE.

Murphy >> Tak - aOpen barebone'en dér ser lækker ud, og - rigtigt nok - hvis man køber stumperne selv kan det gøres for ca. 6400 i samme specifikation som du linker til.

Det er lidt mange penge, men ser ud til at være en fin løsning. Og med Pentium M 740 processoren ser den ud til kun at bruge omkring 40W.. slet ikke dårligt.