Multiboot

Software d.  05. august. 2006, skrevet af Briston
Vist: 361 gange.

Briston

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2006 00:33:50
Svar/Indlæg:
2540/228
Halløj

Findes der et program til XP der gør det muligt at have flere OS kørende på en gang? F.eks. XP og Windows Media Center?
Til Apples OSX kan man jo installere Parallels program der gør det muligt at have XP kørende på en mac og så ellers sidde og skifte mellem de to uden at skulle genstarte.
Kan jeg få XP til at gøre dette med Media Center?

Mvh Dennis

steen

Elitebruger
Tilføjet:
05-08-2006 02:03:08
Svar/Indlæg:
2870/65
Det hedder ikke multiboot. Multiboot (eller duaboot) i windows er når man har 2 OS liggende enten på samme partition eller på 2 forskellige partitioner.

Men, det du hentyder til kan sagtens lade sig gøre i windows. Der er faktisk flere programmer som kan dette:

1. Microsofts egen Virtual PC
2. VMware har lavet forskellige programmer som kan køre et virtuelt OS.

Af de 2 muligheder, kan jeg anbefale det sidste. Det bruger jeg selv...meget til test af forskellige ting.

Det første, Virtual PC, har tidligere (Virtual PC 2000 og før) været noget juks. Jeg har ikke prøvet efter denne version, da VMware bare kører derudaf for mig.

Der er dog et problem med at køre virtuelle OS: De bruger mange ressourcer og OSet som simuleres kører ikke lige så hurtigt som det bagvedliggende Host-system....selv om perfomance er væsentligt forbedret fra de første versioner.
Der er dog en rigtig god performance-fremgang når VMware afvikles på en 64 bit CPU (i 32 bit OS), set i forhold til en 32 bit CPU.

Selv de tidlige versioner af Windows Vista kan køre i VMware. Dog kræver det en mindre manipulation af en af filerne i VMware, da Vista bruger PAE protokollen i netværks-funktionerne. Dette kan man læse mere om på VMware´s hjemmeside.

Man kan køre VMware med 1 GB ram i sit system, men jeg vil anbefale 2 GB, da VMware bruger meget ram.

http://www.vmware.com/

Her kan du læse mere om VMware, evt. hente en evaluerings version.