Socket 604 V 940?

Bundkort / CPU d.  06. august. 2006, skrevet af TBT
Vist: 291 gange.

TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2006 00:04:53
Svar/Indlæg:
422/14
Hvad skal jeg vælge af CPU, når nu mit serverkort (Dual Socket A) har opgivet sit liv?

Hælder selv mest til AMD, men det er nok fordi jeg altid har holdt mig til deres CPUEr (siden de kom frem som aktør om ikke andet)

Jeg vil jo gerne have det bedste til mit brug, og det skal nævnes at jeg spiller ALDRIG (ikke en gang et slag hjerterfri bliver det til) så det er en fuldstændig ligegyldig faktor.

PCen bliver brugt flittigt til multitasking, og en del billedbehandling, og videokonvertering (klippe og klistre i optagelserne fra vores videocam, lydunderlægning osv)

Jeg har været rimeligt passiv i "branchen" det seneste års tid eller mere, så har ikke helt fulgt udviklingen, derfor søger jeg lidt hjælp til valget.

Rednalyn2
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2006 02:26:52
Svar/Indlæg:
558/73
Hvis pengepungen kan klare det, så skal du gå efter intels nye skud på stammen.

Det lyder ikke som om du laver noget dissideret server arbejde, så hvorfor server cpu?

Tag en af Intel Core 2 Duo E6600, den har 2,4Ghz, og to kerner.

Burde være rigeligt med cpu kræft, hvis ikke, jamen så tager du bare nummeret større :)

En ting er sikkert, C2D er markedets bedste CPU.

Dog skal du jo holde det op imod den store prisnedsættelse (50%) AMD har lagt på sine CPU, som modangreb på Intels C2D.



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2006 02:54:05
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvis det endelig er prisen det kommer an på, så en e6400 eller mindre, så skal de bare clockes ind i helvede.
Kan heller ikke se hvorfor det skal være en server CPU, bare fordi den kører webserver etc mellem det du har beskrevet er det ikke ensbetydende med at det skal være en ´server cpu, det er simpelthen spild af penge...



TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2006 09:01:33
Svar/Indlæg:
422/14
Jeg vil have en servercpu (2) for at få så meget regnekraft som muligt.

Kører lige nu på en single Barton 3000+, og det er et temmeligt sløvt setup i forhold til de to Barton 2800+ der "plejer" at ligge i maskinen.

Men i er jævnt enige om at det er intel jeg skal kigge nærmere på kan jeg se.

EDIT:
Er det mig eller findes der ikke dual cpu MB til socket LGA775?

For planen er netop at køre med 2 styk CPU igen i det nye system.



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2006 09:25:39
Svar/Indlæg:
3214/18
#3 Det er netop fidusen ved de nyere CPU'er. De har to kerner i én CPU, hvis man kan sige det sådan. ;)



Jenner
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-08-2006 10:57:14
Svar/Indlæg:
2267/261
hehe.. han følger da ikke rigtig med, men som de andre siger.. nup en E6600 eller ville jeg sige x2 4200+



TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
06-08-2006 22:03:27
Svar/Indlæg:
422/14
Er det mig du mener ikke følger med?

Så beder jeg dig læse mit første indlæg igen, der skriver jeg netop at jeg IKKE har fulgt med i et stykke tid :00

I andre mener altså ydelsen på en dual core, er mindst lige så god som to K8 Opteron eller K8 OpteronX2,i et dual board?

X2 er vel også to kerner, altså 4 ialt, eller er jeg helt galt på den?






TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2006 17:56:56
Svar/Indlæg:
422/14
Slet ingen der vil kommentere det sidste spørgsmål?

Så må jeg jo købe det, og se om jeg har ret eller ej ;)



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-08-2006 18:13:14
Svar/Indlæg:
7881/1165
#6-7: både ja og nej..
To opterons vil have en noget bredere memory-bus. 256bit mod en single-processor på 128bit.
Skal du have max regnekraft til prisen vil jeg gå efter 2stk opteron 265.
her vil du have quadcores og 256bit ram-tilgang.

En dualcore (faktisk singlecore med to cpu'er) har stadig en lille 128bit memorybus fra andre athlon64'ere... ved at kombinerer 2cpu'er arbejder de på tværs af hinandens ram. Derfor vil du også være nødsaget til at skulle have 4blokke af ECC-ram :)

Så jeg vil absolut mene at ydelsen fra en X2 er langsommere end 2singlecores opterons. først hvis du glemmer at sætte ram til den ene processor vil jeg mene at ydelsen fra X2'eren vil overgå 2stk opterons. 2 dualcore opterons vil så være det helt vilde ;)



TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2006 21:37:06
Svar/Indlæg:
422/14
Hvis jeg forstår dig ret så ville et setup med 2 af disse,
http://edbpriser.dk/Listprices...
give mig maks ydelse?

Der får jeg jo 4 kerner, men hvordan så med rammen, som jeg læser det, så kan jeg faktisk "nøjes" med at bruge 2 sokler (2048MB) til at starte på, og så opgradere systemet med mere ram senere, eller er det mig der læser det helt forkert?

Samtidig kommer der jo Raid diske i, så ikke harddiskene, bliver en alt for stor flaskehals i systemet.

Er der nogle gode bud på MB til dette formål?
Helst med dual Lan, men det er ikke et krav, da jeg altid kan smide et PCI kort i, når det kommer dertil.

Takker for hjælpen so far ;)








red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-08-2006 22:01:58
Svar/Indlæg:
7881/1165
#9: ja.. du kan jo også stile efter noget endnu hurtigere som opteron 270 osv.
Du vil sagtens kunne nøjes med 2 ram-stænger til at starte med, men vil da klart foreslå dig at have 4 små istedet for 2store. Det er lidt spild af gode ramcontrollere og hastighed at lade dem stå unyttede hen.

Der vil med sådan et setop være 4 ramcontrollere = 2 per processor og det vil jo være najs at bruge dem alle.. der er oftest 6-8ram-sockler i sådan et setup, så der vil bære massere af muligheder for at opgradere.

Det nok billigste (ikke helt ægte server-bundkort) er nok ASUS k8N-DL
http://www.shg.dk/link.asp?got...

Her får du PCI-express og et mere normalt bundkort uden sjove onboard-grafikkort og 64bit PCI-controllere. Samtidigt vil det kunne side i de fleste normale kabinetter. Jeg vil anbafale dig et bundkort med nvidia-chip. Nok det bundkort ejg vil vælge, da det generelt også har høstet rigtig meget ros

Hvis det skal være voldsomt med SLi-support skal du op i noget tyan:
http://www.shg.dk/link.asp?got...

nætværkskort vil det nok bedst kunen betale sig at købe et ekstra til evt. PCI-e
;) ;)



#11
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
08-08-2006 22:42:30
Svar/Indlæg:
422/14
Takker for svarene, jeg kiggede netop på det board hos SHG, men der står ikke det understøtter en 265?

Dog står det heller ikke ved Tyan kortene, på Tyans hjemmeside, er den understøttet på nogle af kortene, men ikke andre, så forvirringen er total på det område.

K8N-DL kan jeg så ikke lige finde på asuses hjemmeside, men den har måske fået et andet navn i DK, end det officielle.

Tror jeg vil købe 4 stænger i stedet for så, kan jo lige så godt få det så tæt på optimalt med det samme :D

Jeg har dog rodet lidt runde med MSI kortene, da jeg har været glad for det MSI jeg har kørt dual på før, men kan finde 2 modeller, men på SHGs side kan jeg ikke finde en forskel, mens hos MSI er forskellen mellem PCI-E eller AGP, er det mon SHG der vil tage nummeren på folk, og tage 500,- mere for samme kort (billederne er sågar ens)
Jeg kunne jo spare et grafikkort, hvis jeg vælger MSI med AGP :D

MSI har også den fordel der er huller til vandkølehovederne, det kan jeg ikke se om Tyan eller Asus har, men det er måske en del af sokkeldesignet i dag, at der skal være det?

Kortene er disse,
http://www.shg.dk/link.asp?got...
http://www.shg.dk/link.asp?got...

Men hos MSI er det disse,
http://www.msicomputer.com/pro...
http://www.msicomputer.com/pro...

Tror lige jed smider en Mail til SHG angående dette, det er de vel de nærmeste til at svare på.

Begge kort understøtter Dual 265, så det er intet problem.

Men jeg takker igen mange gange for hjælpen.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
08-08-2006 23:08:29
Svar/Indlæg:
7881/1165
ifølge ASUS's hjemmeside understøtter det dualcore med en bios 1.06... :)

MSI's huller er heller ikke efter standarden, du vil aldrig kunne bruge standard-kølehoveder/eller kølere, men vil være nødsaget til at lave dem selv, eller købe nogle specielle. Standard er der kun 2huller per processor placeret lige midt i. Her kan jeg se at Tyan og ASUS bruger den rigtige montering.



Ikke engang standard klipsmonteringen kan bruges til dem :l

men det ser ud til udfra antallet af ramsockler og farvekode, at alle ramcontrollere benyttes, selvom jeg synes det er lidt malplaceret at placere dem samlet, synes du skal skrive og spørge MSI inden, om den secondære processor også får udnyttet sin ram-controller.

K8T vil jeg desuden ikke anbafale, det er helt sikkert handicappet af en ramcontroller og et forældet chipsæt.




#13
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2006 23:33:25
Svar/Indlæg:
422/14
Jeg takker endnu en gang, så springer jeg på ASUS brædtet i stedet for, nu skal SHG så bare have noget ECC / REG ram hjem, der er udsolgt over hele linien.

I mellemtiden har de fået 265erne hjem, så det tegner til at blive en god uge i næste uge. :D



Lars
 
Superbruger
Tilføjet:
10-08-2006 23:47:50
Svar/Indlæg:
1633/76
måske er denne auktion interessant for dig:

http://www.hardware-test.dk/fo...



#15
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
12-08-2006 21:26:12
Svar/Indlæg:
422/14
Ja, bortset fra jeg hellere vil have 265ere i, men resten kan jeg sagtens bruge ;)

Har dog oprettet en ordrekladde hos SHG på det, og med det hele koster det cirka 9K, så det er ikke så slemt.

Dog har de ikke ram på lager pt, så det leder jeg lidt efter, men seneste mandag morgen bliver der bestilt, så må jeg se om han vil sælge MB og RAM alene, ellers hedder det nyt (der er jo heller ikke så dyrt igen)



#16
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
13-08-2006 10:25:32
Svar/Indlæg:
422/14
Så fik jeg bestilt, købte MB og RAM brugt, og GFX og 2 styk 265ere fra nyt, så er det bare at vente på det ankommer tirsdag, så jeg kan få lidt "liv" i maskinen :D



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
13-08-2006 12:40:14
Svar/Indlæg:
7881/1165
få ham lige til at flashe bios'n for dig ;) ville være surt at stå med en bios 1.05 og at dine cpu'er ikke vil starte op ;)



#18
TBT
 
Superbruger
Tilføjet:
14-08-2006 07:57:59
Svar/Indlæg:
422/14
Det har jeg gjort ;)

Han lovede at smide 1.08 på i går, så det burde spille ved ankomsten.