Virus (Snavs) i ubrugt H2O

Vandkøling d.  07. august. 2006, skrevet af Beach
Vist: 642 gange.

Beach

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2006 01:51:50
Svar/Indlæg:
112/15
Skal nu endelig til at bruge mine 2 DD NV68 profiler til mit SLI setup.

Da jeg købte profilerne for over et år siden blev de lige testet med demineraliseret vand og så blev de ellers lagt på hylden da andre projekter hastede mere. Jeg fik aldrig tømt profilerne ordentligt og nu hvor jeg endelig står og skal bruge dem til noget fornuftigt så ser det ud som om der er ved at opstå micro-liv i ene profil☹

Jeg har prøvet at skruge plexi-pladen af, men en enkelt af skrugerne (tox) lader til ikke at være std. og jeg kan derfor ikke rigtig komme til med de skrappe rengøringsmidler der vil æde slanger og pakninger i løbet af få sek.

Jeg har prøvet at lade alm postevand med en ordentlig mundful sulfo løbe igennem begge profiler i små 12 timer nu, og de værste "klumper" af skit er nu skyllet ud, men som i kan se på de 3 billeder jeg linker til så er der langt igen før det ser rigtig godt ud.

Nogle der har forslag til hvad jeg kan hælde i systemet for at få det sidste liv ud af profilen inden jeg skifter alle slanger ud og stopper det ind i en ny maskine?

Links til billeder->

LlamaAgenten

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 01:55:09
Svar/Indlæg:
1129/113
Hmm. Kunne det ikke hjælpe med noget kogende vand?

#Devastator

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 02:03:47
Svar/Indlæg:
1581/5
pil profilen fra, hæld ketchup i den - lad den stå i en 6-8timer, rens derefter med varmt evt. kogende vand.

ps. gør det i garragen eller lign, da det ketchup lugter pænt meget mere end man lige regner med

Beach

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2006 02:18:33
Svar/Indlæg:
112/15
#1 Er lidt bange for at hælde 100 grader varmt vand igennem mine slanger (selv om de ikke skal genbruges) og tror heller ikke hverken pumpe eller plexiglasfronten vil have godt af den behandling. Spec plexiglas har det jo med at deformere ved kraftig varmepåvirkning.

#2 Ketchup??????? Nej, spøj til side. Har faktisk læst det et eller andet sted tidligere at det kunne rense. Det var bare ikke lige det min hjerne først tunede ind på :e

Skal det være Heinze eller.... Pøllemandens den tykke?

Nogen fidus til hvordan i hulen jeg får så fed en blanding igennem og ned til problemet uden at skulle bruge mund til mund metoden?

wolver

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 03:10:34
Svar/Indlæg:
652/24
#3 jeg vil tro det selv løber ned.. måske en dråbe vand eller to vil kunne gøre det.. :P

gammelt pølsemand trick du ved.. 8)

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 04:34:32
Svar/Indlæg:
2620/327
Har du prøvet med Minus-Kalk? Det er (lugtfri) syre til afkalkning, som kan fås i Netto til 10 kr. for en liter, og det er min erfaring, at det kan fjerne en del - jeg tror i hvert fald, det er lige så godt som ketchup. Og jeg vil mene, at slanger og pakninger kan holde til det. Men jeg har nu ikke selv prøvet det til kølehoveder...

Sandi.dk

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 07:29:57
Svar/Indlæg:
362/13
http://h2okoeling.dk/default.a...

Hej Beach.

Jeg har selv lige været i gennem samme omgang efter ibrugtagning af gammelt kølehoved. Du skiller hovedet ad (find ud af hvordan), og ligger det i blød i HEINZ tomatkethup (SKAL være HEINZ !!!!)
Lad det ligge 12-24 timer. Skrup indersiden af kølehovedet med en pensel eller neglebørste imens det stadig svømmer i ketchup.
Rens hovedet med lunken vand og opvaskebørste. Skyl igennem 2-3 timer med en blanding af 50% listerine(Matas)/50% dem. vand, så er fremtidige algevækster fuldstændig fjernet.
God arbejdslyst.
:l Kogende vand? TSK TSK :o :00 :x hvis du ikke ved hvad du taler om så undlad at kommentere :o :00 :x
x(
MVH René

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 08:16:39
Svar/Indlæg:
3943/44
Hvis du lige har en matas ved hånden, så rend ned og køb noget citronsyre.

Det koger du op med dem. vand (forhold står på bøtten, og jeg gider ikke at gå helt ud til skabet :p )
Bare put en smule ekstra i, for så er det selvfølgeligt mere effektivt.
Men lad det lige køle lidt inden du hælder det i...

Men så har du en noget der minder om vand, så det er nemt at få ind i hovedet, og det er til at få ud, uden af skulle skille det hele af.
Det skal nok stå i cirka 2 timer.

Så skylder du bare efter med dem. vand, og så er det klart.

Det er i øvrigt citronsyren som er i ketchup som gør det samme, så her har du det bare i koncentreret form.

Hvis det ovenstående er lidt rodet, så er det fordi jeg lige er stået op...

JvT

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 12:50:13
Svar/Indlæg:
167/3
#7: Er det ikke ediken i ketchup der gør tricket??

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 13:03:04
Svar/Indlæg:
2620/327
#8 Jo, det er syren, der gør det. Det er mindre vigtigt, hvilken syre det er. Eddike er også syre.

jrl

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2006 13:24:47
Svar/Indlæg:
212/61
#9 det er ikke ligegyldigt hvilken syre du bruger, er det en stærk syre risikere du at ødelægge kobberet, Citronsyre er det eneste rigtige at bruge

Personligt ville jeg først forsøge med køler rens (til biler)

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
07-08-2006 18:27:05
Svar/Indlæg:
204/16
De to aktive stoffer i tomatketchup er:

Eddike
Salt

Blandingsforhold: 1 liter eddike - 1-2 spsk. salt

Fordelen ved at bruge Ketchup er at det har en bedre klæbe evne, men fylder du eddike og salt i dit system virker det fuldt ud lige så godt, og er en del lettere at tappe af :)

Citronsyre kan også gøre tricket, men skal du foreksempel rense en radiator godt igennem inden du tager den i brug (du DRØMMER ikke om hvor meget lort der er i en ny radiator) så er eddike og salt vejen frem, så skal radiatoren blot fyldes med væsken, lade den stå i 5-6 timer, tømme den i et klart glas (så kan du selv følge med i hvor rent eddiken er når den kommer ud) og det skal så gøres op til 6 gange, for til sidst kommer eddiken ud og er lige så ren som da du hældte den på.

MaGiX

Tomgun

Elitebruger
Tilføjet:
07-08-2006 20:27:46
Svar/Indlæg:
3346/81
#0 - Beatmore, Stensgaard, og Magix har de rigtige bud.

Personligt synes jeg at citron eller eddikesyre er det nemmeste - hold øje med temperaturen af hensyn til acrylen.

Tomgun

Beach

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2006 00:45:19
Svar/Indlæg:
112/15
Jeg forsøger mig nu med citronsyren....

Har blandet det som forskrevet på flasken: 30g til en litter vand. Har opløst det i en vinflaske og da pulveret var opløst kølede jeg det ned til omkring 30 grader.
Nu har jeg så fyldt profilen op med væsken så den dækker problemet 100% og prøver så at skifte det ud om en times tid.

Beach

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2006 23:59:12
Svar/Indlæg:
112/15
Efter at have haft syren i profilen i en times tid uden den store effekt udskiftede jeg suppen med noget nyt og dyppede hele profilen ned i et vandbad med det varmeste vand jeg kunne få ud af hanen.
Så gik det pludselig hurtige, efter endnu 30 minutter var der allerede et synligt bevis på at syren virker som den skal.

Jeg har nu haft det i vandbad (udskiftet det varme ca én gang i timen inkl. en ny gang syre) i 4 timer hvorefter jeg skyllede det hele rent i postevand og lagde det til tøre.

Som i kan se på vedlagte link så er det ikke helt som nyt, men det er tydeligt at jeg er kommet af med mine nye husdyr. Bemærk at billedet måske er LIDT stort, men når nu kameraet kan og mit mellemnavn er overkill hvorfor så ikke :e

Takker rigtig mange gange for de input der er kommet, dejligt at kunne komme videre med mit lille projekt ;)