Byg selv en HD køler / anti-vibe

Litteratur d.  08. august. 2006, skrevet af B@NG
Vist: 8939 gange.

B@NG
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 08:34:31
Svar/Indlæg:
3640/1231
Harddiskkølere og anti-vibreringsrammer koster typisk et par hundrede. Nu viser SpaceDog hvordan det gøres næsten gratis...

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
CoffeeCan
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 09:31:40
Svar/Indlæg:
3394/170
Flot artikel SpaceDog - Helt klart brugt bar't, bare lidt træls hvis man har 10 hdd's der lige skal laves det nr på, så kommer man da til bruge nogle cd drev 🙂

Giver den 5/5



Polarfar
 
Senior Skribent
Tilføjet:
08-08-2006 09:38:16
Svar/Indlæg:
2309/846
problemet med at bruge gummibånd er at de tør-rådner når man putter dem ind i et lunt miljø, så man skal altså holde øje med dem.

Man kan få assorterede trækfjedre i ethvert byggemarked. Måske det var en ide til en version 2.

Polarfar




guanomo
 
Overclocker
Tilføjet:
08-08-2006 10:47:34
Svar/Indlæg:
47/8
Minder lidt om den køler jeg på et tidspunkt lavet og også skrev om i et indlæg.

God informativ artikel og "guide"



DARKEST
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 11:56:29
Svar/Indlæg:
9/3
Kan kun give #2 Polarfar ret i at de traditionelle gummibånd har begrænset levetid. Jeg bruger istedet elastikkerne fra en "blæksprutte". Sådan en man spænder bagage fast med. Der er et læredsagtigt stof omkring og klare vind og vejr også i en pc :e . Jeg bruger disse til at fastgøre mine diske i pladserne til cd-rom drev. Dog uden brug at et gammelt cd-rom kabinet, kun elastikkerne alene. Jeg får selvfølgelig ikke kølet mine diske når jeg ikke har en blæser monteret, men til gengæld sidder diskene godt fast også ved transport.



genuz
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 13:33:40
Svar/Indlæg:
798/19
Elastikkerne er helt klart et problem. Jeg har oplevet at så tykke elastikker kan knække efter mindre end 14 dage, hvis de bliver brugt inden i et kabinet (jeg havde en blæser der lige fik et par ordentlige elastikker som en midlertidig løsning).

Men meget sjov artikel, der forudsætter, at man lige har en multisliber, et par gamle CDrom drev og uendelig meget kabinetbpads :e

Det er ikke noget jeg skal igang med, det er helt sikkert, men mine 4 WD harddiske er også både lydløse og sidder med godt mellemrum i et velventileret kabinet :)



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 14:40:18
Svar/Indlæg:
1455/78
Tja det var så et lille projekt som jeg har haft i tankerne længe, og langt om længe fik jeg gordt tanke til handling :i

De elastikker som jeg har brugt er langt krafigere end de brune postbud elastikker, dem har jeg haft leget med før og hængt harddiske op i dem, men de mørner efter et par måneder.

De brune postbud elastikker er en ½ mm til max 1 mm tyk, hvor de hvide elastikker er 3 mm tykke, for satan de kan give blå mærker når man har gummibånds krig :00 Fik dem fra mit gamle arbejde, ved ikk hvor de kan købes.

Nå men harddisken har været monteret siden den 24 juli, små 16 dage, og ingen tegn på at de er begyndt at mørne endnu

At skaffe et gammel CD/DVD drev er ikke noget problem, smut ind på den nærmeste genbrugs station, snak lige med dem der arbejder der om det er i orden at du nupper et def. drev, forklar dem om dit projekt, man plejer at få lov hvis man spørg pænt ;)



Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 14:05:33
Svar/Indlæg:
2620/327
#2 Det har jeg også fundet ud af - jeg har længe haft min harddisk hængt op i gummibånd. Men nu har jeg så skiftet dem ud med hårelastikker, så må jeg se, om de er bedre :)



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 21:06:47
Svar/Indlæg:
2353/24
Man kan komme uden om det problem med at elastikkerne mørner, ved at smøre dem med silikone (f.eks. det flydene som man bla. bruger til at smøre gummilisterne på bildørene om vinteren, hvis de "klistre" til dørkarmen, Basta laver det vidst). Det gjorde jeg engang med nogle små blå postelastikker. hvor jeg også havde hångt en hd op i.

#0
nice og brugbar artikkel.. tror jeg skal have stykket sådan noget sammen til mine forældres pc



k0ch
 
Superbruger
Tilføjet:
15-08-2006 16:43:06
Svar/Indlæg:
160/10
Meget nice guide.
Går selv og overvejer at købe ny hdd, og tror jeg vil bruge din guide spacedog. :)


5/5 ;)



MJENSEN
 
Superbruger
Tilføjet:
19-08-2006 15:48:13
Svar/Indlæg:
1233/50
mega flot ;)

så er jeg igang med min



eSKape
 
Overclocker
Tilføjet:
18-12-2006 14:59:28
Svar/Indlæg:
20/2
#0
Ah, dejligt at se en vibra-guide, hvor der bliver tænkt på at køle diskene også.

Jeg har brugt cykel-bag-på-bil-elastikker, som jeg har kørt på kryds og tværs i mine to frie 5½" pladser, og herefter klemt to diske indimellem.

Hvad jeg så ikke lige havde tænkt på var, at varmen fra diskene ikke kunne forplante sig ud i kabinettets metal, eftersom de jo hang i fri luft. Så måtte jeg smide en blæser op foran (Dvs så det blæser luft udefra/forfra og ind), og så lige et filter foran med gaffa, det er ikke så pænt, men det virker... :D

Det jeg umiddelbart synes er skidt ved dit projekt er, at der umiddelbart ikke kan være to over hinanden?