At lave kabinet i træ..

Case-modding d.  08. august. 2006, skrevet af CoffeeCan
Vist: 2691 gange.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 21:10:06
Svar/Indlæg:
3394/170
Hey

Nogle der har erfaringer med at lave kabinet i træ ?

Jeg nemlig høre om, der nogle problemer ved det, så højere temparture i ens kabinet eller andre problemer der kan være..

Materialer - kan man ikke bare bruge nogle MDF plader der, ved ikke hvordan det skal samles, har tænkt lidt over hængsler - men ved ikke helt..

Har faktisk lavet en lille skitse..

http://peecee.dk/?id=50377

Har os overvejet lidt af den ene side skulle være i Plexiglas..

Nogle der ved hvor man kan købe fingerskrue ?

phg

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 21:18:26
Svar/Indlæg:
1399/43
der er faktisk lavet en lille artikel om et trækabinet på tweakup
http://www.tweakup.dk/article/...

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 21:29:50
Svar/Indlæg:
1762/50
Ellers prøv at Skriv en PM til: Woodgnome

Han er mester til den slags ;)

djk

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2006 21:33:49
Svar/Indlæg:
586/212
Hey,

tror du skulle tage og vende de togblæsere i toppen.
(varmtluft stiger op, på den møde der blæser du alt det varme luft lige ned i sylten på dit gfx)

har du målt dig frem til om din tegning passer i forholdne.

ps: håber ikke det bliver sådan noget halt om halt som ham på Tweakup. kunne være fedt hvis du fik sat bunkortet i træet, i stedet for den backplate. :i

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 22:04:39
Svar/Indlæg:
3394/170
regner ikke med at bruge rart meget metal, i kabinettet, ude over skruer og evt. hængsler, tak for artikelen om trækabinet..

Sad og lavede skitsen en sen aften, så ikke lige tænkt over de etensielle ting, så som varmer stiger op :e

Men jeg så mig lidt om efter nogle løsninger..

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
08-08-2006 22:15:08
Svar/Indlæg:
3394/170
Hmm ham der på tweak, har ikke tænkt vildt meget over tingene, altså selfølgelig er et stykke flot arbejde han har lavet, men lidt sjusket..

Jeg skal klart have noget 25/30 mm tykt træ så jeg kan bygge kølerne ind i selve træet, og vil jeg nok sort bajse mit træt, både ind og ud vendigt - Det I/O shield jeg lige finde ud af, skulle mene at det kan være så svært at lave en form for gevin i træet til bundkortet..

Sådan en dræmel - hva koster sådan en fætter ? Man kan vel anskaffe den i alle bygge markeder - vil jeg da tro..

Stadig inden der ved hvor man kan købe fingerskruer ?

Edit: Er ikke så meget snedker som ham, men det er fandme flot det han har lavet http://www.tweakup.dk/casemods...
I skal nok ikke regne med det blier så godt 🙂

Edit2: Fandt nogle fingerskruer ved Vcore 4 for 20 kr - det kan vel gå an (:

Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 06:48:58
Svar/Indlæg:
2211/331
mdf plader er ikke særligt flot,jeg har lavet nogle opbevaringskasser i bøg,lakeret 4 gange med klarlak,det ser faktisk godt ud med årene der træder tydelig frem,har overvejet at bygge et kabinet i samme

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 10:11:49
Svar/Indlæg:
3394/170
ja har stærkt overvejet at finde evt. noget grantræ af en art eller noget løvtræ - problemet med løvtræ er at det generelt temligt hårdt at arbejde i..

Men det må jeg se til..

Fandt faktisk nogle billeder fingerskruer ved www.studiedata.dk 10 for en 10'er 🙂

Så mangler jeg bar 5 120 mm blæsere..

blazR

Overclocker
Tilføjet:
09-08-2006 10:46:16
Svar/Indlæg:
358/37
#7...

Ville fraråde dig at lave case i gran, da gran generelt er meget "blødt".
Nu ved jeg ikke om du nogensinde har set et bord eller en stol i gran, men der kommer render/huller i det, nærmest ved bare at røre det.

Hvis du skal lave noget i gran, skal du i hvert fald sørge for at give det en eller anden form for hærder, samt en masse lak.

//blazR

Btw. så lyder det som et fedt projekt #0

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 11:09:20
Svar/Indlæg:
3394/170
Jeg sagde ikke gran, men grantræ "Grantræ er betegnelse ligesom Løvtræ, fx fyr, rødgran, lærk, tuja og andre indgår under denne betegnelse"

Hehe - Min far er skovfogde :e

Men kunne godt finde på bruge noget fyr, men tro nok det bliver noget løvtræ..

Overvejede faktisk at finde en gamle højtaler kasse, sådan et rigtigt hifi højtal, deres kabinetter plejer jo være temligt pæne, men jeg må se..

Har osse fundet en løsning med drevene, har nemlig fundet en ekstern dvd brænder, så er jeg fri for hul til dvd-drevet, men så skal jeg bar lave et træ kabinet til dvd brænderen :P

Kom bar med flere idéer, alt godt med lidt support.. :D

season88

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 11:25:46
Svar/Indlæg:
1221/95
Jeg lavede et for et lille år siden ca. på størelse med et Cheiftech Dragon... Det blev ret okey, og det var ikke meget varmere..... Men du skal regne med at der skal være riligt med udluftning, og at blæserne også larmer en del....
Men ellers er det rigtit sjovt at lave, og det er et projekt man kan gå rundt og hygge sig med i lang tid :D

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 11:30:00
Svar/Indlæg:
3394/170
#10 go' feedback der ;)

Hvorfor larmer blæserne ? Pga af reasonas eller hva ?

stue112

Overclocker
Tilføjet:
09-08-2006 14:17:14
Svar/Indlæg:
154/21
Jeg ville nok lade være med at lege med træ. Det må simpelthen være ulovligt og skulle det ske at huset brændte ned og de fandt frem til at branden skyldes et hjemmelavet trækabinet bliver dine forældre nok ikke lykkelige når forsikringsselskabet nægter at udbetale forsikringssummen.

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 14:18:48
Svar/Indlæg:
2620/327
Her er et link til Woodgnomes artikel om hans kabinet: http://srs.haz.dk/stuff/kabby_...

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 14:36:42
Svar/Indlæg:
3394/170
#12 har du sådan oplevet at der er gået ild i din comp ? Nej vel, så jeg prøver aligeveller..

#13 tak for linket..

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 15:09:51
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg overvejer også at lave et træ kabinet, men jeg tror jeg vil have min far til at hjælpe mig, han er tømre, og har lavet et par møbler til min søster, og de er faktisk blevet meget pæne, kan godt lide det tv-møbel han har lavet, det ligner faktisk noget der er lavet i tyk plastik. Men det træ han har brugt til det, er faktisk en del hårdere end MDF.

Men er stadig ved at lege med nogle tegninger, jeg overvejer nemligt hvordan jeg kan lave det så lille som overhovedet muligt, og stadig have noget airflow.
Men har faktisk et problem med at gennemskue hvordan jeg sætter dvd-drev/brænder fast, da jeg gerne ville have træ, helt op af siderne på drevet.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 15:15:41
Svar/Indlæg:
3394/170
#15 du kunne lave en hylde, med en lille kant til at holde drevet på plads..

Airflow har jeg os tænkt meget, men vil lave en form for tunnel, og går hen over ram, cpu og nb..

Spy

Overclocker
Tilføjet:
09-08-2006 16:02:53
Svar/Indlæg:
99/18
hejsa
er med på en "lytter" da jeg går og fumler med samme ide, andgående at lave det i træ,
men mit største problem er gennerelt plaserieng af de forskelige ting, da jeg tinger på at fjerne eks hardisk og ligge dem i et rum for sig selv, med en blæser der trækker luften igennem der så den varme der forsvinder fra hardisk ikke kommer til andre dele i pcér,

håber ikke du bliver sur #0 over spørgsmålet i din tråd.

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 17:36:28
Svar/Indlæg:
3394/170
Spy det er helt i orden, gik evt. på mit skitse.. ;)

SpaceDog

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 01:47:13
Svar/Indlæg:
1455/78
5# Den dremel som jeg bruger i mit HHD køler projekt er købt i www.harald-nyborg.dk 198 Kr og der følger masser af dele med ;)

http://www.harald-nyborg.dk/me...

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 02:05:52
Svar/Indlæg:
2620/327
#15 Jeg har lavet ét til micro-atx, som er ret lille, men stadig med plads til en almindelig psu, grafikkort, god cpu-køler og to harddiske. Jeg har også vendt bundkortet omvendt (som med btx), så grafikkortet vender opad, og cpu'en er nederst. Cdrom er øverst på en hylde, og harddisken skal så hænge mellem cdrom og bund. Og så en blæser i front og bag, så der kommer noget luft forbi harddiske og cpu.

Jeg er ikke helt færdig endnu, og det står hos mine forældre nu. Men jeg kan få min bror til at tage nogle billeder af det, hvis du er interesseret, og evt. kan bruge nogle af idéerne.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 03:42:08
Svar/Indlæg:
1888/560
Jeg kan se i selv har fundet frem til min guide ;).

Anyway, til i der går og sysler med en idé om at lave et trækabinet, så er der i hvert fald én ting jeg vil minde jer om: Når nu i vil lave jeres eget kabinet, hvorfor så lave det med næsten samme layout som et normalt kabinet? Tænk i lidt nye baner og se om ikke ikke kan komme op med et fedt layout, som også er mere funktionelt, end sædvanlige kabinetter. Jeg valgte f.eks. at vende I/O på bundkortet opad og det har jeg virkelig været glad for! Aldrig nogen sinde mere ligge nede under skrivebordet og rode med jackstikket i mørket :). En anden ting er lågen i siden, hvor der sidder ganske normale kophængsler (den type som ikke kan ses når skabet er lukket) - det giver en rigtig nem adgang til kabinettet.

Mit valg af træ er blev det samme som man bruger til flight cases (de kasser man typisk har instrumenter i til festivaller koncerter og lignende), dvs. krydsfiner. Dette var mest fordi vi havde noget liggende :). Umiddelbart kan jeg kun sige, at man skal have fat i noget hårdt træ, som ikke "smuldrer" når man skruer ikke-træskruer deri (f.eks. afstandsstykker til bundkort. Disse kan fås med båge grovt og fint gevind - sidstnænte er meget svær at få til at sidde fast). Sponplade vil nok være en rigtig dårlig idé af den grund - ellers er der helt frit valg.

Til at sætte mine krydsfinersider sammen har jeg bruge ganske almindelige træskruer på ca. 3 cm. Efter at have skruet dem ud mange, mange, mange gange er nogle af gevindene ved at være ødelagt, så hvis du kan komme på en eller anden "snap-on" løsning vil det nok være at foretrække (medmindre du ikke planlægger at skille kabinettet af så tit).
En ting man kan lave, er at skære hjørnerne i 45 graders vinkler og derpå lime dem sammen. Hvis det bliver lavet ordentligt tror jeg det ser rigtig godt ud, men det er nok hamrende svært...
I stedet har jeg de blotlagte krydsfiner-ender fremme (som i kan se på billerne på min hjemmeside) og det er jeg egentlig lidt træt af. Hvis i laver det på samme måde, så er det værd at finde noget træ, hvortil man kan købe noget lignende melamin (mener jeg det hedder). Melamin bruges på billige skriveborde og lignende som består sponplader med fastklæbet "træ-overflade". Det er denne overflade man kalder for melamin.

Mht. værktøj, så er Dremel selvfølgelig det letteste at skaffe, men alting bliver meget lettere hvis man kan komme til nogle rigtige værktøjer (båndpudser, mekanisk sav, fræser osv.). Især en luftsliber er et pissehamrende fedt værktøj og SÅ mange gange bedre end en Dremel, hvis man har mulighed for at bruge en sådan (luftsliber:
billedsøg evt. på Google efter air grinder).

Hvis du har tænkt dig at bygge blæserne ind i siderne, så er en fræser eller luftsliber komplet uundværlig CoffeeCan - alternativet er fil, sandpapir og mejsel (og det tager TID og slid...).

#15 et afstandsstykke til et bundkort + skrue og en skive. Afstandsstykket skal selvfølgelig have samme gevindtype, som det der sidder i drevet. Se øverste billede til højre her: http://srs.haz.dk/html/Kabby_n...

Anyway, der er sq så meget, der er værd at tænke over ved et trækabinet, så spørg løs - ved ikke hvor jeg skal starte :). Kom gerne med nogle flere tegninger, så jeg kan se om der skulle være nogle evt. faldgruber (dem har jeg en hel del af i mit eget kabinet, f.eks. hvordan man kommer til at montere strømforsyning, harddiske, CD-rom drev og udvidelseskort, nå ja så skidt, hvordan man monterer ALT... :e).

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 07:41:27
Svar/Indlæg:
3394/170
Den dremel spacedog linker til, har faktisk en slibe ting og andre sager, tro godt den kan gå ind sådan en luftsliber, ellers så jeg er en rustepusser - den kan os godt tage ved..

Tro os jeg go' mulighed for at få noget godt træ, da min far har en masse ved træ at gøre.. :D

200 kr er heller ikke galt for et værktøj med så mange ting til..

Woodgnome tak for oplysninger - har lidt overvejet det I/O shield i toppen, men det går ikke, når os gerne vil have en vind tunnel hen over ram og cpu.. ;)

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
10-08-2006 19:14:07
Svar/Indlæg:
1233/50
men ellers så kan du bare bruge en bundkortsplade fra et gammelt kabinet

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 19:40:09
Svar/Indlæg:
3394/170
Har jeg osse overvejet, det ser bare ikke så pænt ud, men kan kunne jo male det med spray, i en eller anden farve der ligner det træ man vil bruge..

Tro bare ikke et trækabinet er så praktisk når man skal til lan..

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 21:45:04
Svar/Indlæg:
1888/560
#24 kommer skam helt an på hvor stort du laver det. Jeg tager mit kabinet under den ene arm, TFT'en under den anden arm og en sæk med diverse over skulderen - fandme let i forhold til de sædvanlige monsterkabinetter folk holder sig :).

Forresten, den luftsliber er jo ikke kun til at slibe med. Vi har en del forskellige værktøjer til vores, både til at skære, pudse og fræse. Luftsliber = Dremel-pwnzer

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 22:03:23
Svar/Indlæg:
3394/170
Ja okay, men gider altså ikke til gå ud og bruge en hel formue på værktøj, har godt nok penge til dig, men er røv nærig..

Har lige fået mit gamle codegen kabinet til se lidt normalt ud i aften, det var helt pakket ind gaffatape pga af det er vold smadret og den ene plade mangler.. Jeg pillede tapene af og fandt en masse skruer og sat det sammen, og rydede kablerne pænt væk - blev faktisk helt pænt, selv om der stadig er gaffa rester over det hele - alt godt at have man kan have sine ting..

Det gode ved det kabinet jeg har nu, er den plade bundkort sidder på kan tages ud - så kan måske bruges i trækabinettet, I/O shield og indstikningskort pladserne er popnittet - men skal ikke forhindre mig i at få det af..

Det bliver nok et langtids projekt.. Regner nok med et ½ - 1 år, da jeg ikke har så meget tid..

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 22:20:34
Svar/Indlæg:
1058/59
Har du overvejet at sætte et VESA beslag på siden, så du kan sætte din fladskærm fast til kabinet, sådan a lâ Apple.
Det ville være nemt til LAN, hvis der så blev givet mulighed for at sætte en strop eller noget på

Selas

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 23:27:13
Svar/Indlæg:
2845/91
Kunne det være en ide at lave kabinnettet af bøg? Jeg har nemlig mest lyse møbler af bøg i min stue. Jeg har tænkt det samme men er aldrig nået længere end et svagt ønske, specielt da jeg aldrig var vildt god i sløjd.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
10-08-2006 23:33:43
Svar/Indlæg:
1888/560
#26 nej selvfølgelig, det var også kun hvis du havde mulighed for at låne en. Kunne jo være du kendte nogen :). Anyway, du skal da klart skrue bundkortet direkte i træet, er der meget mere 1337 wood pwnage i :e.

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2006 00:57:21
Svar/Indlæg:
3943/44
Jeg har købt en brugt fladskærm, den har dog en død pixel, men den ender nok i et casemod på et tidspunkt. (lige nu er det min primære skærm)
Har være ved at se om jeg kunne slagte den, men det lykkedes ikke lige direkte, så det kan være jeg smadre plastiken når jeg skiller den af, så det må vente til jeg har købt en anden (nu skal jeg lige have ny maskine først)

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2006 06:59:58
Svar/Indlæg:
3394/170
#27 Idé var faktisk ikke dårlig ! Kan man få sådan nogle gevin skruer, altså sådan man skruer ind på træet og kan man skrue et bundkort på dem fx..

Det gode ved er jo at det ikke leder strøm :D

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2006 14:15:42
Svar/Indlæg:
1888/560
#31 jeg har brugt de originale bundkort afstandsstykker - man skal bare sørge for at bruge dem med grovt gevind (kontra fint gevind selvfølgelig, smut ned til den lokale HW shop og få kastet i læs i nakken for en 5'er eller lignende). Man skal bare huske at bore et lille hul ud og så efterlade lidt plads til gevindet og så lade afstandsstykket sidde når man først har skruet det i. Det kan godt være det er grov gevind, men jeg tror ikke træet holder til at skrue dem ud og i gentagne gange...

KingGuru

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2006 14:49:35
Svar/Indlæg:
624/173
er der nogle der har trækabinetter kombineret med en gang vandkøling ?

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2006 20:09:28
Svar/Indlæg:
3394/170
Tro ikke det er noget problem at kombinere det med vandkøler, bare osse er lidt airflow..

#32 Woodgnome tak igen..

Stensgaard

Elitebruger
Tilføjet:
12-08-2006 20:22:00
Svar/Indlæg:
2620/327
#32 Jeg har gjort det samme, og så har jeg dryppet lidt lim i hullet, før jeg har skruet afstandsstykket i - jeg synes, det virker ret stabilt på den måde.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2006 03:12:25
Svar/Indlæg:
6052/189
Brug MDF træ.

Det er hårdt, vejer temmelig meget, men er fint og er nok ret godt til at lave huller i til fine gevind.

mikael999

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2006 15:11:34
Svar/Indlæg:
1445/231
Jeg er også ved at lave et i MDF.
Mangler ikke så meget tilbage før det er færsigt.

Jeg har valgt at male den i Formula 1 rød :P

Jeg bruger den orginale Bundkorteplade som jeg så maler rød samme rød som Kabi, da den også skal være rød indvendig ;)

Til hdd bruger jeg også en rigtig holder da jeg har et gammelt Aopen kabi som kan skilles fuldstændig ad :P
Ved cd.rom ved jeg ikke helt hvad jeg skal gøre ved

Til siden har jeg tænkt mig det samme som Woodgnome med de hængsler han bruger.

Jeg bruger 16mm MDF til det hele undtagen fronten som er i 12mm.
Derfor kan jeg ikke bygge blæserne helt ind i kabinettet men ind kommer de selv om kommer til at stikke lidt uden for pladerne.

Jeg bygger også mit vandkøling i den da der ikek er palds til det i mit nuværende kabi :D

Held og lykke med projektet :D

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2006 16:03:17
Svar/Indlæg:
3394/170
Har lavet en ny skitse 🙂

http://peecee.dk/?id=51033

Er super go' til paint :e

SoreFinger

Overclocker
Tilføjet:
13-08-2006 19:51:47
Svar/Indlæg:
15/0
det er ikke megen køling dine HD's får, specielt ikke når de er stillet helt op ad hinanden... ser ud til der er masser af plads i kassen, så måske kunne de sidde lidt mere i "Blæsten" fra frontblæseren?

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2006 21:56:21
Svar/Indlæg:
3394/170
#39, overvejer at stille psu op og sætte hdd'ene ved siden af samt nogle små 92 / 80 mm, evt 120 mm kølere hvis der er plads..

Men som i nok kan se, kommer der ikke til at mangle flow..

Evt. kunne min psu store 140 mm blæser, blæse på hdd'ene..

Edit: Evt. kunne man så ligge hdd'ene ned og sætte 2 120 mm kølere i siderne og lave flow gennem hdd'ene på den måde..

Men der er jo mange muligheder..

Men er sikke på at det bliver et højt, bredt og kort kabinet..

50x35x20 - 25 cm..

(:

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2006 22:54:31
Svar/Indlæg:
1058/59
De mål du har sat ind, har jeg tænkt var indvendige mål...
Jeg har lavet nogle tegninger hvor der er anvendt 22mm mdf plader til siderne, std. ATX mobo, std. PSU og 2 HD. Tegningerne er lavet i AutoCAD, der er både 2d og en 3d tegning, så du har en forestilling om pladsen i kabinettet :D

Du kan se dem på http://peecee.dk/index.php?id=...

CoffeeCan

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2006 07:19:03
Svar/Indlæg:
3394/170
#41 tak ska du ha :D

madsg

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2006 09:16:03
Svar/Indlæg:
4/0
Hej,

Jeg så fornylig, at Silvan havde noget gennemfarvet sort MDF-plade. På den måde slipper man for at male kabinettet eller stryge melaminstrips på savflader. ... Hvis man vel at mærke vil have et sort kabinet 😉

Mvh.
Mads G

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
23-09-2006 15:24:04
Svar/Indlæg:
1233/50
gør det noget at jeg hopper med på tråden da at jeg selv vil lave et kabinet af krydsfiner

ncdesign

Elitebruger
Tilføjet:
24-09-2006 22:04:50
Svar/Indlæg:
262/26
For de interesserede er her en lille hurtig tegning, som jeg selv har tænkt mig at bygge.
Gider ikke til at tage en masse screenshots, så evt. intr. må lige hente google sketchup...

Tegningen skulle være målfast m. tolerance på 0,1mm, men der kan naturligvis have indsneget sig en fejl eller 2...

Grundideen er en lydløs server, så der er plads til 12 x HD i den, og eneste blæsere er 120mm (antallet ligger mellem 0 og 4 afh. af hvor meget gear man har tænkt sig at mase ind i den...).

Materialet er 8mm MDF og det grønne imellem er lyddæmpende filt.
Anyways, lidt inspiration...

http://www.pokeraften.com/nc/k...