Efaring med Laing DDC 12V Pro AGB

Vandkøling d.  08. august. 2006, skrevet af Anton
Vist: 391 gange.

Anton

Superbruger
Tilføjet:
08-08-2006 23:42:58
Svar/Indlæg:
444/97
Hejsa,

Så er jeg kommet hjem fra sommerferie, og hjem til min comp. :D

Jeg skal til at have skifte den pumpe ud jeg har nu, og jeg tænker lidt på den her: Laing DDC Pro AGB.

Er det noget i har prøvet, hvordan virker det indbyggede reservoir?
er det nemt nok at få luften ud selv om at pumpen er nederst i systemet?

Eller skulle jeg bare tage Ultra udgaven og få lidt ektra power? :P

dFrag73

Superbruger
Tilføjet:
09-08-2006 10:42:05
Svar/Indlæg:
141/3
Jeg har en og jeg er supertilfreds med den. Ingen problemer overhovedet. Fuldstændig lydløs. Fylder dog lidt i højden....

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
09-08-2006 12:47:51
Svar/Indlæg:
204/16
Jeg har testet den både med DDC og DDC+ og i begge tilfælde syntes jeg den var OK, du ofrer dog en pæn del af det samlede tryk og flow frem for at have et reservoir andre steder i systemet.

På flere internationale sites har der dog været en hel del brok over at den er i stand til at lave en vortex/virvel der suger luften med tilbage i systemet, jeg har ikke selv oplevet det, men der har været forholdsvidt mange tråde om det, så et eller andet må der jo være om det...

Testresultater af DDC her: http://h2okoeling.dk/default.a...
Testresultater af DDC+ kommer snart.

MaGiX

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 14:16:20
Svar/Indlæg:
6531/410
kanon dejlig pumpe.

det med vortex sker fordet meste kun når den ikke er ret meget sat til systemet og res ikke er helt fyldt.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 15:05:26
Svar/Indlæg:
3640/1231
Jeg har ikke prøvet den med reservoir på, men vortex problemet findes skam med den pumpe, også med en del sat til ;)

Jeg har kørt med en pumpe, to AC cylinder reservoirs på 25cm som står op, to 120mm radi, CPU hovede, GFX hovede og chipset hovede, og den kunne satme trække luften ned fra BEGGE res uden problemer overhovedet! :x

Mit problem kom da jeg skiftede fra 8mm ID slanger til 12mm ID, samt fjernede alle L-studser fra systemet.
Samtidigt monterede jeg studsen i toppen af pumpen, som i sig selv giver mere.

Jeg er igang med at skulle montere et par L-stykker igen, bare for at komme problemet til livs :l

Min pointe: Hvis den kan med 25 cm reservoirs (der ER fyldt op), så burde den også kunne med den bette der følger med :e

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
09-08-2006 15:08:26
Svar/Indlæg:
204/16
#4. Heh vildt, men det er også en pumpe med saft og kraft, nok de bedste pumper der findes til vandkøling til dato :)

Som kommende test vil vise, så er DDC+ Pro en god del bedre end selv Laing D5, og koster endog mindre :e

Ekstrem performance der er lagt ned i så lille en pumpe.

MaGiX

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 18:06:07
Svar/Indlæg:
3640/1231
#5 > Ja, det er en fantastisk pumpe 8)

Den er lidt dyr synes jeg, men man får virkelig også en god, lille, støjsvag 12v pumpe der virkelig rykker :e

Skal selv ud og købe nummer 2 nu, og overvejede kort en Ultra, men det bliver vist ikke aktuelt alligevel :p

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 18:16:03
Svar/Indlæg:
6531/410
heg har sat dette til min
DD TDX
EK - FC79-SLI "består af to hoveder"
HW Labs Black ICE XTREME II Black
og en HTF3 Dual 120 X

skulle jo nødig have vandet blev varm :)
jeg har ingen vortex

hvis man nu piller res af pumpem så er det ind studsen du sætter i toppen af pumpen right ?

ville det give bedre køling i mit sys tror du ?

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 18:30:34
Svar/Indlæg:
3640/1231
#7 > Ja, jeg kan ikke huske målingerne på det, men der kommer RET meget mere flow i systemet... måske endda en lille hvirvel :e

Men der er en ret stor forskel på hvor indgangen er i pumpen.
Hvis du er modig nok, kan du jo bore udgangs-kanalen lidt op, det er jo tydeligt at se hvor meget den også kan begrænse flowet :P

Jeg har dog ikke haft mod på det endnu, det er jo plexi :x

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
09-08-2006 18:34:12
Svar/Indlæg:
6531/410
syntes nu mit flow er fint
men ville godt have res op i toppen af mit stacker.

syntes jeg har problemer med at finde et fedt res der virker ordntlig

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
09-08-2006 21:17:58
Svar/Indlæg:
204/16
#5. Om det vil give egentlige målbare resultater (med et mobo) er tvivlsomt når man kender unøjagtigheden på det skidt, men havde du præsitions udstyr til rådighed ville det nok rive et par grader af ja, for hvis reservoiret er noget, så er det flow og tryk slugende, målingerne fremgår også af den test jeg linkede til, og med DDC+ er det bare endnu værre...

#8. Har en artikel på vej om lige netop det du siger der, og uden at afsløre for meget kan jeg kun sige: Lad være med at bore udgangshullet op, du får ikke noget positivt ud af det.

Skal du endeligt bore, så fræs tophullet op, altså indgangskanalen, det vinder du lige godt 0,5 liter mere pr minut af, plus ca 20 mbar mere på toppen i tryk, men du mister ikke bare det, men meget mere ved at røre fronthullet...

Kostede mig to Pro toppe at lave den test, men det var sjovt :e

MaGiX

Anton

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2006 22:26:34
Svar/Indlæg:
444/97
Okay jeg tror jeg bestiller den med res. imorgen.

Men hvordan får i luften ud af systemet?

Ligger i kabinettet ned på siden, så pumpe og res. er i toppen af systemet eller hvordan gør i ?:(

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
13-08-2006 22:47:36
Svar/Indlæg:
3640/1231
Det klarer pumpen skam selv :)

Pumpen skal hele tiden stå "almindeligt", og du hælder så bare vand ned i reservoir, og så suger pumpen det derfra og sender det videre rundt.

Jeg har ikke rodet med netop det reservoir, men det kan være nødvendigt at slukke engang imellem, så pumpen ikke kører tør.

På et tidspunkt kan du ikke få mere vand i, og når systemet har kørt en dags tid er alle de små luftbobler sikkert væk, så kan du efterfylde reservoir.

Anton

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2006 22:56:23
Svar/Indlæg:
444/97
Jeg forstår bare ikke at hvis pumpe og res. står i bunden af kabinettet hvordan kommer alt luften så ud?

Bliver det skubbet videre rundt af vandet eller hvordan?

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2006 23:11:05
Svar/Indlæg:
667/20
En radiator gemmer på en masse luft, og jeg montere selv alt min vandkøling og piller det så helt ud og lader der kører en dag og vender og drejer så min radiator indtil jeg ikk får luft bobler med rundt mere, hvilket er lidt svært med et T-stykke men det kan lade sig gøre...

Anton

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2006 23:43:45
Svar/Indlæg:
444/97
Hmm.

Jeg kan jo ikke vippe og dreje mine radiator når den sidder fast?

Skal jeg så bare lade systemet køre indtil at vandet har trukket alt luft med sig?

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
13-08-2006 23:59:39
Svar/Indlæg:
667/20
Det er noget tis og udlufte mens delene er i kabinettet, vandkølingen bør udluftes med det hele monteret udenfor kabinettet, sådan gør jeg...

Anton

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:02:18
Svar/Indlæg:
444/97
Okay,

kan du så gpdt sætte vandkølingen til mens der er hardware i kabinettet og vand i slangerne?

Indtil videre har jeg haft min radi. uden på, så der har jeg kunne vipe mm. som du selv siger.

Men nu skal det side inden i, hvilken gør det hele mere svært :(

Og nu sider mit res. ikke i toppen mere, hvilken ikke gør det nemere...

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:04:33
Svar/Indlæg:
3640/1231
Pumpen skubber luften videre rundt i systemet ja, så du burde ikke behøve at gøre andet end at fylde vand i res/pumpen.
Du kan trykke lidt på slangerne, hvis pumpen skulle have svært ved at skubbe det selv.

Både radi og kølehoveder kan gemme på luft, men oftes betyder det ikke noget, da vandet vil flyde igennem når først det værste luft er ude. Med tiden vil det sidste forsvinde...

Men når du mener det er helt fyldt kan du jo sagtens vende kabinettet på siden eller på hovedet eller hvad du nu lyster.
Bare sørg for at der hele tiden er vand ved pumpens indsugning :)

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:07:08
Svar/Indlæg:
3640/1231
du skal IKKE skille vandkølingen ad med vand i mens der er hardware i kabinettet, det er næsten at bede om problemer :e

Hvis det er din eneste mulighed, så sørg for at dække alt af med plastisk osv.

Det han mener er, at du monterer al vandkølingen i kabinettet uden vand, og så tager du vandkølingssystemet ud, uden at skille det ad.
Det kræver lidt planlægning, men kan i de fleste tilfælde lade sig gøre.

Så fylder du vand på (altså mens det er ude), og tester for lækager, og sørger for at få al luft ud. Efterfyld, og lad det stå og køre natten over, evt med servietter eller lign på alle samlinger, studser osv, så du nemt kan se om det er utæt :i

Anton

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:09:53
Svar/Indlæg:
444/97
Jeg havde nu heller ikke tænkt mig at skille vandkøing af med hardware i :P

Men når jeg så har kørt vandkælingen natten over, skal jeg så sætte vand, eller hardware i kabinettet først?

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:12:43
Svar/Indlæg:
3640/1231
nåh okay :e

Well, du er jo nødt til at have hardwaren i, for at kunne montere kølehovederne ;)

Du behøver ikke tage hardwaren ud af kabinettet.

Når du har hardware i, montere du kølehoveder, radiator og pumpe/res. Så tilpasser du alle slangerne og monterer dem, og så kan du forhåbentligt tage al vandkølingen ud, uden at skille det ad.

Når det er ude. fylder du vand på, og tester det igennem.
Når du så er sikker på det er tæt, så monterer du vandkølingen igen, det burde jo passe i :i

Anton

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:15:28
Svar/Indlæg:
444/97
Weee det var lige den forklaring jeg manglede :P

Så mangler jeg bare min nye pumpe og CM Stacker 830, så køre det :D

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:16:36
Svar/Indlæg:
3640/1231
Super :)

Fortæl endelig hvordan det er gået, og husk de kedelige detaljer :x :e

Held og lykke med det ;)

Marbuhai

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:21:30
Svar/Indlæg:
667/20
Heh altså..

Efter at radiator, pumpe, kølehoveder og monterede slanger er ført pilles det hele så ud, strømforsyningen kortsluttes med en stump ledning, den grønne og den sorte på stikket til bundkortet (20-24 stikket) og man sætter pumpen på et vilkårlig molex stik og tænder for psu..

Man får ikk luften ud af sig selv uden man manuelt driver den ud ved at vende og dreje radiatoren afmonteret og testet uden for kabinettet...

Men er man sikker på at med luften med tiden forsvinder af sig selv, så er det nemt, så fred da være med det..

Anton

Superbruger
Tilføjet:
14-08-2006 00:38:29
Svar/Indlæg:
444/97

Jo tak det skal jeg nok ;)

Tror jeg også lige snupper et nyt kølehoved til cpu med på vejen :00