C++ eller C# ?

Software d.  11. august. 2006, skrevet af gabbadoo
Vist: 356 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2006 14:39:17
Svar/Indlæg:
3065/208
Hej

er så småt begyndt at lære mig lidt programmering, men er lidt i tvivl om jeg skal kløve mig igennem alle C++ bøgerne eller C# bøgerne, som er et noget nyere og nemmere sprog der stort set kan det samme. Har kigget på nogle spiludvikleres hjemmesider, og indtil videre har der ikke stået andet end at man skal have flere års C/C++ erfaring.

Hvorfor ikke C#?
Hvad kan C++ som C# ikke kan.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2006 15:34:17
Svar/Indlæg:
3532/303
Kan ikke huske den specifikke forskel, men den er sikkert ikke særlig stor.
Men lavede lige en google for dig og der var en ekspert:

C er sproget som blev udviklet ved AT&T til udvikling af et styresystem. C er et lav niveaussprog, ofte betegnet som sproget der ligger lige mellem højniveaussprog og asembler. Man bruger ofte C til systemopgaver såsom at lave et modul til en kernel. Unix systemernes kernel er skrevet i C.
C++ er et superset til C. C er ikke objektorienteret og har ikke disse avanceret "moduler" såsom Standard Libraryet og STL'en (streams, containers osv) C er derimod funkitonsbaseret, hvor C++ er udbygget til mere avanceret programmeringsteknikker (templates, OO) dog kan du stadig bruge C når du programmerer med C++.
C# er et sprog som tager meget fra Delphi, VB og java og har en syntaks lignende C++. Det er OO. Med C# kan du bruge .NET frameworket. Jeg har ikke selv brugt det så jeg ved ikke meget om det, men wikipedia ved masser om sproget, http://en.wikipedia.org/wiki/C...

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
11-08-2006 16:23:18
Svar/Indlæg:
3065/208
Det' mest fordi jeg godt gad forstå hvordan en grafik-engine egentlig er bygget op, og i en af de bøger (C# 2005 for Dummies) jeg læser, nævnes: "You can't creat the next starship graphics game in C# until you know the C# language".

Man kan altså??

Indtil videre læsere jeg C++ istedet og C# ved siden af så.

KiloDunse

Programmør
Tilføjet:
11-08-2006 18:36:27
Svar/Indlæg:
1605/96
C++ er en smule hurtigere og er mere fleksibel. C# er "managed", dvs. at det er "styret" af IL "Intermediate Language", og har nogle begrænsninger som C++ ikke har.
C# programmer kræver at brugeren har .NET framework'et installeret.

I nogle tilfælde kan man også bruge mixed sprog, C# med C++ funktioner, classes osv.

Hvis du vil lave grafik tunge programmer eller spil, er det C++ du skal gå efter.
Til alm. programmer (tekst, database osv.) er C# et godt program.

Tag et kik på http://www.thecodeproject.com , en kanon programmerings side med et godt forum.

stue112

Overclocker
Tilføjet:
14-08-2006 11:54:30
Svar/Indlæg:
154/21
Jeg tror ikke sproget har den store betydning. Start med at programmere i et let sprog så du får nogle hurtige succes oplevelser. Så kan du altid begynde på mere complekse sprog. Så start med Java da det er super let at gå til og efter et par år kan du skifte til c++ eller hvad du nu lyster til den tid. Jeg er selv startet ud med c programmering, men det var først da jeg startede med java at jeg synes det blev sjovt, da jeg hurtigt lærte at lave simple spil. Derefter kunstig intelligens så jeg havde nogle at spille imod i de spil jeg lavede. 8) held og lykke med det

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
15-08-2006 00:52:04
Svar/Indlæg:
3065/208
#3 Ok, linket er noteret, det er meningen jeg vil lære at programmere begge dele, dvs. både windows programmer som dem du nævner i C#, og også C++ programmer som spil og andet godt.

# 4 Hehe, java bli'r kun for at lære at lave smukke webpages og programmer til samsungs nye intelligente køle-/fryseskab :e

forfatteren af C++ 2005 for Dummies siger det er bedst først at forstå C++ før du går igang med noget som C# og hvad der ellers er interessant for .NET udvikling.