Ekstra højtalere i lejligheden?

Diverse d.  11. august. 2006, skrevet af michaelnacho
Vist: 163 gange.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
11-08-2006 15:04:16
Svar/Indlæg:
281/74
Hey gutter..

I min gamle lejlighed havde jeg trukket et ekstra kabel fra min center højtaler ud til køkkenet så jeg kunne høre musik når jeg vaskede op ;) Det var super nice..

Nu har jeg fået en større lejlighed. Og går med tanken om at få sat små sateliter op i køkken, toilet, soveværelse og altan :e Hmm lige før jeg også sku have i gangen hehe :p

har et gammelt souround sæt liggende hvor jeg kan bruge højtalerne fra.

men hvad gør jeg bedst?? kan vel ik bare smide 5 højtalere i parallel forbindelse med min center højtaler?

Jeg mener det kan vel ikke være sundt for den center udgang eller hvad? Det bare meget cool for jeg kan styre volumen på min center på forstærkeren. Det er meget rart. De små højtalere er fint nok.. Der behøver ik være noget bass da det er i stuen og det egentlig lyder fint nok med de sateliter alene. Bare man kan høre noget musik :)

Men hvad gør jeg? Skal det sættes til en seperat forstærker eller hvordan og hvorledes? Det skal bare være så billigt som muligt.

Håber nogle friske hovedet er klar på at hjælpe med projektet ;)

Can't live without music 8)

red_martians

Moderator
Tilføjet:
11-08-2006 15:38:44
Svar/Indlæg:
7881/1165
Nej for guds skyld må du ikke sætte højtallere i parallel. I mange tilfælde kan anlægget kortslutte med højtallere i parallel og faktisk ende med at gå op i røg. Hvis du kender Ohms lov, bliver modstanden mindre i paralel og højere i seriel. Hvis den bliver for lille kortslutter anlægget, bliver den for høj, får forstærkeren for meget at trække og brænder af. De fleste anlæg kan klare fra 4-16Ohm. men det står oftest i manuallen eller bag på forstærkeren. Modstanden i højtaller ligger for stue-højtallere oftest på 4, 6 eller 8 Ohm, så der skal ikke nogen stor beregningsfejl til før at noget siger knald.
Det bedste vil være seperat forstærker :) Men ved at beregne sig frem kan det også lade sig gøre.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
11-08-2006 15:57:02
Svar/Indlæg:
281/74
Hehe oki jeg har nok været heldig så ;)

Men ja må lige lure på hva faen jeg kan gøre med noget ekstra forstærker. ska jo ik være noget vildt.. hmm mener der er noget indbygget i det suroundsæt i subben.. må lige have det hentet op fra kælderen og støvet af..

så er det jo bare at dele output L og R ud så de går til den ene og den anden forstærker..