Asus P5W DH Deluxe og opsætning af RAID 0

Diverse d.  19. august. 2006, skrevet af Sjakalen
Vist: 332 gange.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2006 18:16:10
Svar/Indlæg:
1978/216
Skal sætte RAID 0 op men synes sq det virker lidt mere teknisk end det var på mit gamle Asus P4C800-E Deluxe... måske det bare er mig :r

Jeg har købe
Asus P5W DH Deluxe og E6600
HD 2 x Raptors 36.6

Mine spørgsmål lyder

Kan jeg overhovedet gøre det uden brug af floppy disk??
Jeg synes har læst et sted at man skulle kunne lave det uden brug af floppy disk... hvilket gør det lidt nemmer!! da jeg har kun en USB Floppy disk. og ved ikke om det dur til raid sætop??
jeg har brugt flere timer uden at få gang i det

På min cd til kortet er der 3 muligheder. men den ene er til 64 bit.

Intel ICH7R 32 bit RAID Driver Disk

JMicron JMB36X 32/64 RAID Driver

er noget i tvivl om hvilken driver jeg skal bruge til det

Lige et spørgsmål mere skal jeg flytte jumpers på mit bundkort for at få det til at virke??

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
19-08-2006 19:45:31
Svar/Indlæg:
1906/25
Du skal sætte RAID til i bios.

Dine harddiske skal sættes til den aktuelle controller / stik.

SÅ booter du, og under post'ingen, skal du nok trykke fx. "ctrl + A" eller lign, for komme ind i raid-controllerens bios.

Her kan du så lave opsætning med om det skal være raid 0 eller 1 etc. samt sætte størrelse på block-size. Lad den endelig være default. En stor block-size giver IKKE bedre ydelse.

Ingen jumpers burde være nødvendige.

- - -

Så smider du din windows i cd/dvd drevet.

Det er så her, at du muligvis skal bruge din floppy når den skrive 'tryk f6 for at installere driver'.

Nyeste XP versioner kender dog flere controllere pr default. Har du ikke fået en floppy med, skal du selv hente hos asus eller evt. på din cd.

- - -

PS: I den nye vista bliver al dette noget nemmere, da man kan vælge drivere fra CD også samt browse sig frem til dem på en CD.

PPS: Tror ikke det giver nogen performanceforbedring at køre 2 raptors i raid. Jeg ville ihvertfald lave en udmåling først.

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2006 00:11:17
Svar/Indlæg:
1978/216
OK.

Jeg forstår bare ikke hvorfor den siger jeg skal bruge 3 diske til RAID 0. jeg har oploadet en screenshot her

Jeg har før haft RAID 0 med kun 2 raptor diske. på mit gamle kort Asus P4C800-E Deluxe

har haft lidt gang i det... men stoppet fordi den siger jeg skal vælge 2 diske

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2006 00:56:31
Svar/Indlæg:
6624/113
Det giver en performance forbedring at køre dem i RAID - ingen tvivl der. På trods af højere søgetid, er der stadig kortere load tider i spil f.eks.

#0 - Du slår din IDE controller til RAID mode ( BIOS - IDE Configuration ) og smider dine diske til f.eks SATA3 og SATA4 på bundkortet. Når så maskinen starter RAID menuen op, trykker du CTRL+I for at komme ind og sætte de 2 diske til "Stripe" og vælger 64kbit block size.

Når du så booter på din Windows, CDROM, skal du KUN have dit RAID setup sat til - INGEN ANDRE DISKE!! - hvorefter Windows installationen fint finder dit Array uden hjælp fra driver floppy eller lignende. Intel Matrix Controlleren, som er den du i så fald bruger, er generisk, og er derfor understøttet i Windows driver pakken som ligger i XP.

Når den så finder dit Array, ser du 70GB plads, som du kan partitionere som du vil. Min personlige erfaring med de diske, er at EN stor partition til Windows og spil giver bedste ydelse - dog skal man huske at defragmentere en gang om måneden for at holde maskinen frisk.

Forresten synes jeg du skal prøve at klikke på dit link til screenshot. :P

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2006 03:26:19
Svar/Indlæg:
1978/216
OK. Det prøver jeg at gøre en af dagne her.... måske i morgen lige nu er jeg helt skæv i hovedet :(

men hvorfor ikke de 2 stik som der står Raid 1 og Raid 2 på?
og hvad så med mine 2 andre sata diske?

Hehe Jeg har opdaget at linket var helt skævt 8) har lige skiftet det ud

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2006 20:57:44
Svar/Indlæg:
1978/216
Jeg har fået det op at køre i RAID 0 med Asus EZ-Backup. må sq tilstå at det er mig der har sovet i timen [blush]

Forstår ikke helt hvad forskellen er på det RAID 0 jeg kørte på mit gamle kort Asus P4C800-E også det her Asus EZ-Backup... kun at jeg overhovedet ikke har brugt nogle drivers for at få gang i det
synes sq det er fedt!

Men tak for hjælpen gutter!
Ha en rigtig god aften

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
20-08-2006 21:10:59
Svar/Indlæg:
6531/410
bruger du de orange stik ?
har du flyttet nogle jumpere for at få det til at virke.

fatter ikke helt du kan køre raid uden drivere

forklar :e

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2006 03:43:45
Svar/Indlæg:
1978/216
#6 Hehe det var sq også en hård kamp... tro sq også jeg fik lidt flere grå hår i kampens hede :p

Jeps jeg bruger de orange stik.. dem der sidder i bunden. og flyttet en jumper. ses på side 5-50 (RAID_SEL) der er 3 valg muligheder. og jeg tog den RAID0 fast mode.

Jeg tog lige et par screenshots af det i biosen. sq nemmer

også skriver den

5. Press F10 to save and exit. The system vill restart.
The following massege appears after you exit the bios

"EZ Backup RAID Mode vill change. Prees F1 to continue"

6. Install Windows
hvor mine ca 70GB kom frem. jeg valgte at dele dem op i 2... et drev på 20 GB til winxp og 50 GB til mine games

7. Install Asus EZ-Backup Manager utility fra cd'en
hvilket jeg så ikke gjort endnu

Det er var sq utroligt nemt da først 10øren faldt.

Det hele står på side 5-48 til 5-51

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2006 06:30:57
Svar/Indlæg:
6531/410
haha nu har jeg gået og bandet asus langt ind i helvede forde
de har lavet det der ez backup , også er det jo nærmest nøsten smart.

dam så skal jeg til at bygge pcén om igen.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2006 09:19:47
Svar/Indlæg:
6624/113
#8 - Som han siger, er det udemærket beskrevet i manualen hvordan man gør... :00

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2006 14:16:49
Svar/Indlæg:
1978/216
#8 Ja Jeg vil sq nærmer kalde det skide smart!!

#9 heheh ja det må man sige!! hvis man altså bare lige gider bruge lidt mere tid på at blader bogen igemmen :) istedet for at smide den over højer skulder... selv hadet jeg ikke brugt 20 min på den... nogle gange tro man sq bare at man kan det hele :e

Lige et spørgsmål. nogle der ved om det nye RAIDO her er hurtiger end det RAID0 som jeg lavet på mit gamle bundkort Asus P4C800-E hvor man skal bruge drivers??

Eller er RAIDO bare RAID0 også er der ikke mere i det??

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2006 14:33:02
Svar/Indlæg:
6624/113
RAID 0 (nul) er bare RAID 0 (nul) - og den eneste forskel er om driveren til RAID controlleren ligger i windows fra std eller ej.

Nu gør den.
Det gjorde den også til dit P4C800-E Deluxe, så jeg ved ikke hvorfor du brugte en floppy til det, medmindre du ikke brugte Intel controlleren. :P

DEVIL_DK

Elitebruger
Tilføjet:
21-08-2006 16:03:59
Svar/Indlæg:
6531/410
jamen så skal man jo til at pakke kasse ud igen og læse manualen :e

nå jeg må igang med at flytte data og bygge om :l

Sjakalen

Elitebruger
Tilføjet:
04-09-2006 03:47:22