Probs med sata disk

Diverse d.  22. august. 2006, skrevet af michaelnacho
Vist: 178 gange.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
22-08-2006 21:02:36
Svar/Indlæg:
281/74
Hey

Jeg har købt en ekstra 300gb disk til min server. havde en i forvejen samme model osv..

Men synes den har opført sig lidt underligt siden jeg fik den.

Så noget med at hakke i musiken når man kørte det derfra og systemet blev meget langsomt og frøs hvis man åbnede en film og sådan..

Begge diske sidder på et pci kort med to sata udtag.

Nu kan jeg slet ik få adgang til disken. Den finder den i bios men selve serveren er blevet langsom. Det er total provo. Jeg kan sagtens gå ind på den første harddisk. Der er ingen probs.

Men nu når jeg prøver at gå ind på min nye så står den i laaaang tid og der sker ik noget. og så kommer der en boks op hvor der står at disken ikke kan læses og der er corrupt eller noget i den stil.

Er der nogen der har en idé? Virker jo ik som om disken er helt død hvis den finder den i bios?

Er der nogen programmer jeg kan gå ind og scanne med og teste lidt forskelligt. For der ligger virkelig en masse ting på den disk som vil være monster surt at gå tabt.

Ps. det er en seagate barracuda7200.v9 st3300622as. Og den første jeg købte har der aldrig været problemer med.

PCI kortet er et belkin sata kort.

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
22-08-2006 21:48:32
Svar/Indlæg:
2958/84
hvad sker der med den nye disk hvis du kobler den gamle fra?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2006 00:30:55
Svar/Indlæg:
2870/65
HD tune kan scanne disken for fejl

HDD Regenerator kan udbedre beskadigede sectorer på disken (uden at skade data), men skal køre fra en diskette/cd.

Getdataback kan genskabe data fra en helt/delvis defekt disk.

Nu må du ikke længere "Goggle den", men man kan stadig søge på google... :e

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2006 13:11:17
Svar/Indlæg:
281/74
Er igang med at scanne med HD Tune og indtil videre har den fundet 2 damaged blocks :l Har scannet ca 2/3 dele og de to blocks ligger lige opad hinanden..

Mon man så kan reparere det med det der HDD Regenerator? Eller ihvertfald fjerne de bad blocks så den ikke prøver at gå ind på dem.

For kan slet ik komme ind på disken nu. Så hvis man bare kan "lukke" dem af så jeg kan bruge resten af disken?

Men hvad skal jeg gøre. Ska jeg sende disken tilbage når/hvis jeg får lavet backup? Den er jo ikke mere end end en uge gammel.

Er det fordi den har været kastet rundt af post dk evt eller hvordan kan det være der er fejl på?

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2006 13:49:34
Svar/Indlæg:
281/74
Damn x(

Sådan her ser det ud.. http://www.hardware-test.dk/bi...

Den står bare stille nu. Harddisken er sikkert så fucked at den ikke kan læse videre på den.. Fucked up pis.. :x

Nogen forslag til hvad der er det bedste at gøre? Gider ik prøve en masse og fucke disken mere op end nødvendigt.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2006 10:26:09
Svar/Indlæg:
281/74
I forgårs satte jeg den til at scanne over netværket med getdataback.

Og den scanner stadig. Er kun nået til 37%. Hvorfor går det så langsomt? Det er jo helt vildt.. Fordi disken er på 300gb så tager det en hel uge eller hvad? Synes det er fucked up. Det sku ik undre mig at så når den når til 96% om 3-4 dage så går den i stå og fucker up..

Er der nogen der har en idé til hvad man skal gøre? Ska jeg bare lade den scanne videre?

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 10:49:18
Svar/Indlæg:
2870/65
Du skal køre HDD Regenerator som jeg tidligere har foreslået. Men du skal være klar over at det tager tid.

HDD Regenerator er normalt 23-24 timer om at håndtere ca. 120 GB. Den arbejder langsomt...men sikkert. Hvis det kun er damaged blocks (Bad blocks) kan HDD Regenerator godt reparere det. Hvis det er værre ting (fysisk skade på disken) kan den ikke.

Jeg vil gætte på grunden til at din maskine arbejder langsomt er, at Windows XP har en indbygget funktion der gør at den sætter HDD hastigheden kraftigt ned når den opdager fejl på disken 5-6 gange.

Faktisk kan man så kun køre i PIO4 mode på disken indtil fejlen er udbedret....og maskinen er re-installeret (eller man ved hvor man skal fjerne den registrering af disken tilstand i Registreringsdatabasen).

steen

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 10:50:57
Svar/Indlæg:
2870/65
Link til HDD Regenerator:

http://www.topdownloads.net/so...

Freeware...nice :e

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2006 13:09:09
Svar/Indlæg:
281/74
Joeh men før jeg gør mere for at reparere disken hvis det kan lade sig gøre så ville jeg gerne lige have mine data ud mens jeg kan. Ikke så fedt hvis jeg kører regenerator og det så fucker op og jeg slet ik kan komme til dataerne på disken. Bare jævnt kedeligt at det tager så lang tid.. 39% wuhuuu..

Men så er spørgsmålet bare om når jeg engang når dertil at køre regenerator om den kan reparere den. For hvordan ved jeg om det er fysisk skade? Det kan det jo næsten kun være? Har jo kun haft disken i to uger og har ikke kastet rundt med den. Så må være under transporten.

Skod at undvære alt den plads. Og ikke vide om man kan få sine data ud.. Skod..

Men næste gang man så får en ny disk så sku man faktisk køre alle de test på den for at se om man kan finde nogen fejl?

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2006 15:55:13
Svar/Indlæg:
281/74
Det er jo helt fucked det her..

Den er nået til 50% nu men den begynder at stoppe op fordi den skriver: Error readin chunk 4578698 osv.. og man skal trykke ignore hver gang.. og den kommer op en gang i minuttet.. ka jo ik blive siddende ved computeren fra nu af og til tirsdag og bare sidde og trykke ignore hehe.. så noget knep..

Nogen med ideér?