MediaCenter - Hvad bør man købe?

Diverse d.  23. august. 2006, skrevet af Cronck
Vist: 149 gange.

Cronck

Superbruger
Tilføjet:
23-08-2006 00:02:38
Svar/Indlæg:
0/1
Jeg har besluttet mig for at bygge mit eget medie-center.
Umiddelbart, ved jeg ikke helt hvad jeg bør gå efter...

Da jeg alligevel har planer om at købe en NAD-forstærker, ville det måske være lækkert hvis at jeg kunne finde et medie-center kabinet som lignede en smule.

Har allerede besluttet mig for følg:
Processor: Athlon 64 X2 3800+ 2 GHz
Bundkort: MSI K8NGM2-FID

Hvad bør jeg ellers investere i?

Jeg har ingen planer om at investere i det store grafikkort, og der er et indbygget i ovenstående bundkort. Computeren skal mest af alt bruges til Encoding, og afspilnng af DVD-Film, og måske en lille smule World of Warcraft i ny og næ.

Det skal lige siges at jeg helst ser den som meget støj-svag.

Er der nogen som har nogen gode bud på hvad jeg ellers bør købe?
Det er begrænset hvor mange penge jeg kan smidde i den i første omgang... :)

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2006 01:47:11
Svar/Indlæg:
1814/48
His du ønsker et kabinet der passer til NAD-forstærkeren vil jeg foreslå at du kigger her http://edbpriser.dk/Listproduc... (det er et galleri over edbprisers desktop kabinetter) og ser om der er nogle du kan vælge ud for os, så vi ved hvilken stil du ønsker og kan give konkrete råd.

Mht. Bundkortet ville jeg nok skifte til AM2 platformen, hvor det samme kort hedder MSI K9NGM2-FID(koster ~120 kr. mere), hvis prisen er vigtigst kan du få et tilsvarende kort i ASUS M2NPV-MX(også til AM2) der koster det omkring samme som dit oprindelige valg.
Grunden til AM2 er at det er tvivlsomt hvor længe DDR ram holder sig "billige" og at det er muligt at få en socket 939 processor. Med AM2 vil rammene DDR2 blive bedre og billigere med tiden og med hensyn til processoren siger AMD at AM3 processore(ja AM3, når de kommer) vil kunne køre på AM2 socket, så der er samme tendens som med rammene.
Med hensyn til prisen på processoren er den den samme, og måske en lille smule billigere når den er til AM2(der er jo en priskrig, med Intel, og det berører specielt AM2 processorerne)

Det er faktisk kun rammene jeg kan finde et lille minus ved, nemlig at DDR2, på nuværende tidspunkt, er en tand dyrere end tilsvarende DDR ram. Jeg ville nok starte med en enkelt blok value ram på 1 gb.

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
23-08-2006 06:59:57
Svar/Indlæg:
2309/846
jeg ville spare pengene og vente.

For det første fordi du ikke har midlerne til at gå hele vejen, og du derfor ender ud med en halv vind. En maskine der ikke kan det du drømmer om den skal kunne, og som du går og bander over hvor mange ekstra midler du nu er nødt til at afsætte.

Skal den være støjsvag så koster det yderligere, med mindre du har forstand på selv at bukke køletuneller og lave blæserstyring.

Hvis du skal rode med encoding og film iøvrigt så bør du gå efter noget Intel grej, og for guds skyld da ikke single channel ram ( #1 for pokker da ) - man skal jo netop bruge rambåndbredde når man roder med store filer som film og deslige. De fleste programmer til filmredigering er optimeret til Intel. Desuden har du med Intel mulighed for VIIV og de strømbesparende egenskaber der følger med. Tjek at bundkortet understøtter det, det kræver en speciel nordbro.

Alternativt - hvis det bare skal være AMD, så kommer de med deres version af en multimedia/HTPC platform lige omkring jul.