Ny Lydløs PC. Hvilken HDD og CPU køler?

Diverse d.  23. august. 2006, skrevet af Retro
Vist: 388 gange.

Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2006 13:54:17
Svar/Indlæg:
1643/172
Nå så har jeg tænkt mig at gå over til en moderne dual core PC nu, men har tænkt mig at lave den lige så lydløs som min nuværende vis ikke mere.

Sådan her ser min plan ud:

MB:
AW9D-MAX (Intel 975x chipset) - passivt køllet

CPU:
Intel Core 2 Duo E6300 - aktivt køllet

GFX:
ASUS EN7300GT - passivt køllet

PSU:
Chill Innovation CP-450A3 - aktivt køllet

Anti vibe HDD:
Chill Innovation CH-KIT2

Ja og så kommer jeg til mit spørgsmål. Hvilken en CPU køller til Socket 775 er så den mest lydløse. I min gamle PC har jeg en Zalman 7000b, men siden da er der vel sket en udvikling på den front så hvilke CPU køller kan i anbefale til en Core due 2? Som er lydløs men stadig holder CPU kold i sommer varmen :e

Hvilken en SATA 2 HDD er så den mest lydløse på market for tiden? Er det stadig Samsung eller har seagate taget sig sammen igen. Min gamle PC køre med barracuda IV diske som er totalt dejlig, men vil da gerne over i noget mere moderne end IDE som stadig er lige så lydløs vis ikke bedre.

Så hvilke CPU køller er mest lydløse til mit formål?

Skulle nemlig kun ende med 3 støj kilder med dette setup. CPU køller og PSU og HDD. Ved også godt at der findes passivt køllet PSU'er men de koster og det skulle jo også meget gerne være billigt og hurtigt og lydløst på en gang.

Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
23-08-2006 14:52:09
Svar/Indlæg:
14079/622
Køb en af Western Digitals nye harddiske.. red_martians har sådan en, og den siger virkelig ingenting :o

Evt kan du købe en Zalman HDDkøler/Antivibe - så er du i hvert fald stensikker på, at den ikke gør sig bemærket ;)

På køler-fronten er Scythe Ninja 1000p, Scythe Infinity og Noctua nh-u12(husk blæser), og thermalright si128(husk blæser) virkelig gode :)


Forresten, er du sikker på dit valg af bundkort ?



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2006 17:36:16
Svar/Indlæg:
1643/172
Har selv i min gamle PC både Chill Innovation og zalman løsning i antivibe og må sige at Chill Innovation er langt bedre til at gøre arbejdet end Zalman. Selv om jeg har den samme diske i dem begge to. Men det er nemmer at sætte en disk i Zamlam løsningen end Chill da den er lidt svær at havde med at gøre i starten.

Tja bunkort kan man altid skifte ingen ting er fast. Har du nogen forslag? Så bare kom med dem. Men skal ikke OS eller noget bare det er passivt køllet.

Kan jeg få serie navnet på Western Digitals disken? For det er jo ret vigtigt at vide hvilken en serie osv.

Har altid hørt om den der Scythe Ninja 1000p, men måske er den god, men på deres hjemmeside står der at den laver 27 db lyder jo lidt voldsomt i forhold til andre køller eller hvad? Er zalman CP 9500 eller Zalman 7700CU køllerne slet ikke så lydeløse som Ninja kølleren?



IronFist
 
Superbruger
Tilføjet:
23-08-2006 21:19:22
Svar/Indlæg:
409/12
Her er der hvertfald en del inspiration at hente !

http://www.silentpcreview.com/...



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2006 21:57:46
Svar/Indlæg:
1643/172
det er nok en Western Digitals SE16 serien red_martians har i følge #3 link er det den disk på over 400gb der er mest lydløs for tiden.

Men i SATA HDD serien er det stadig Samsung P80 der er den mest lydløde i følge linket, men det er jo kun en SATA 150 disk som ikke længer bliver lavet mere, men WD SE16 skulle være den bedst disk på over 200 GB på market som også er en SATA 2. Så nu har vi vel det på plads med HDD, men i linket siger de stadig at min elskede barracuda IV diske, men den er slet ikke i nærheden af de moderne SATA disk hvad angår fart osv.

Så tror mit valg falder på en WD Caviar SE16 WD2500KS 250 GB til ca 500 kr. Med mindre der nogen der kan sige noget dårligt om denne disk.

Nå men tilbage til det sidste. Hvilken en CPU køller skal valget ende på? Skal jo havde nogle valg muligheder ud over den der ninja køller.



Symbol
 
Elitebruger
Tilføjet:
23-08-2006 22:06:56
Svar/Indlæg:
576/62
Ang. køler så kunne et godt bud være Noiseblocker CPU køler til Intel LGA775
http://www.vcore.dk/shop/defau...
http://www.computergeil.dk/?ar...

Har et par stykker og de køler fantastisk og siger intet.
Her kan bla. Thermalright xp-120 og Zalman 9500led slet ikke være med.



IronFist
 
Superbruger
Tilføjet:
24-08-2006 16:02:17
Svar/Indlæg:
409/12
Et minus ved WD2500KS disken kunne være at den ikke kommer med NQA ( Native Command Queing ).

Her er en test af disken, hvor den sammenlignes med en del andre 250 GB diske.
http://storagereview.com/artic...

Mht. cpu køler så er der jo kun en ting at sige :

Thermalright = State Of The Art :e IMO

http://www.coolerkit.dk/group.... og så selfølgelig XP120´eren. Der følger ingen blæsere med. så det bliver jo noget dyrere, end hvis du f.eks. tager scythe infinity´en.



Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 16:32:51
Svar/Indlæg:
3214/18
#6 NCQ er heller ikke meget bevendt i single user sammenhæng! Rent faktisk vil de fleste opnå bedre performance ved at slå det fra, medmindre disken er sat op i en server af en art. Du vil bl.a. kunne se dette i mange tests på storagereview.com, som du iøvrigt selv linker til. ;)



Retro
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 22:01:29
Svar/Indlæg:
1643/172
Tror ikke at WB disken er uden NCQ da NCQ er en del af SATA 300 standarden og vis ikke den har det overholder disken ikke standarden.

Men er de der køller der høre med til Thermalright lydløse? Evt nogen forsalg til en blæser der kan side på en Thermalright køller?