Mozilla går i samarbejde med MS

Litteratur d.  24. august. 2006, skrevet af B@NG
Vist: 892 gange.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 16:04:11
Svar/Indlæg:
3640/1231
Kommentar til nyhed på: http://www.overclocking.dk/new...
Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 16:48:19
Svar/Indlæg:
6052/189
Skal vi vædde med at det hænger en smule sammen med at Bill Gates fornylig trak sig fra bestemte dele af firmaet?

Nu kommer der sikkert lidt andre boller på suppen ( set over et længere stykke tid ).

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2006 16:49:04
Svar/Indlæg:
1235/80
nu må vi se hvordan det kommer til at gå.......... :i :i

jeg håber da mozilla kan hjælpe MS lidt mere end MS kan hjælpe mozilla :e :e

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 17:05:04
Svar/Indlæg:
1287/32
Bliver spenende at se hvad der kommer ud af det!

#1 Efter hvad jeg har hørt er Bill positivt stemt overfor Open source... Steve Ballmer er den virkelig "onde"

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 17:13:21
Svar/Indlæg:
3640/1231
Man kan bestemt se positivt på det, især når man kigger på sikkerheden og muligheden for at få en bedre standard. Der er desværre også nogle få negative aspekter man ikke kan undgå at kigge lidt på.

Nemlig - hvornår ryger Mozilla helt under MS' vinger :(
Jeg håber dog ikke det sker...

Venter stadig på at Google kommer med et OS der er et ligeså godt alternativ til Windows som FireFox er til IE 8)

Så begynder markedet sq at blomstre :P

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2006 17:17:08
Svar/Indlæg:
1235/80
for et år siden var nogle programmør fra google i gang med at lave en linux dist. men så vidt jeg ved blev det kasseret af diverse ikke kendte årsager.....

hvis devil ballmer er som han altid har været så har han sikkert nogle rigtig væmmelige planer i tankerne om samarbejdet. :x :x :x :x

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
24-08-2006 17:19:36
Svar/Indlæg:
1235/80
du kan læse flere associationer om google os her:
http://www.kottke.org/04/04/go...

CV

Overclocker
Tilføjet:
24-08-2006 18:45:38
Svar/Indlæg:
466/9
Hmmm :p :00

http://www.ie7.com/

"Neither this site nor Mozilla is connected with Microsoft."

:e :e :e

Morpheus@HOOD

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 19:02:36
Svar/Indlæg:
637/63
# 7

hehe :00

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 19:39:45
Svar/Indlæg:
2958/84
#4 stadig problamatikken med spil (dx8, dx9 og nu snart dx10) :(

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 20:57:53
Svar/Indlæg:
1287/32
#4 Personligt mener jeg ikke windows kommer tæt på linux og ville ikke skifte tilbage om jeg så fik penge for det. Den eneste force windows har er brædere kommercel understøttelse.

#9 Hvis wine fik tilført udvikler ressourcer ville man innenfor kort tid have et 100% fungerende DirectX <> OpenGL kompatibilitets lag med minimalt ydelsestab.

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
24-08-2006 23:33:14
Svar/Indlæg:
3640/1231
#10 > Tror du på at det ville være sådan?

Windows æder jo ikke bare ressourcer fordi MS syntes det kunne være fedt. I så fald at Linux ville blive et foretrukket OS for almindelige mennesker, ville den også hurtigt opleve de samme problemer som windows har haft.

Det er jo almindelig sund fornuft, at det mest populære vil være hårdest udsat. Både i form af virus, spyware, hacking osv osv osv.

Jeg ved godt der har været noget med Google, grunden til at jeg nævner netop Google, er at jeg mener de er de eneste der kan løfte den opgave ordentligt.
Og jeg har stadig håb :r

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 03:20:12
Svar/Indlæg:
1287/32
Hvilke problemer er det windows har haft du også mener vil ramme windows?
Jeg kan blot konstatere at mit GNOME skrivebord fuldt lastet med Xgl/compiz og eyecandy kun bruger under halvt så meget ram som windows vista, men tillader mig at køre det samme. Compiz' eyecandy effekter får imo vistas til at blegne. Endvidere medfølger der på min ene ubuntu ligger der både skrivebordsmiljø og tekstbehandler, mens vista i sig selv fylder en dvd og har mindre "out of the box" funktionalitet end mit ubuntu.
Den eneste logiske konklusion jeg kan udlæde er at ms ikke bruger tid på/er i stand til at optimalisere deres kode.
Synes det er lidt sjovt hvordan verdens, efter sigende, mest skilled progammeringshold i verdens største softwarefirma bliver slået af et hold weekendsnørder der ofte sideløbende skal passe både job og familie.

Det med virus og spyware er blandt de ældste windows <> linux myter og gang på gang er denne blevet tibagevist. Nej, selvom *nix'er blev dominerende ville de ikke være ligeså udsat for sikkerhedstrusler. Dette skyldes linux' fundamentalt sikrere struktur.

Det meste windows malware er blevet udbredt fordi de fleste brugere rænder rundt med administrator rettigheder. Alle linux distributioner jeg har stiftet bekendskab med har oprettet en egen, begrænset bruger til brugeren under installationen. Dette gør at man explicit må give root adgang til hver programinstallation. Alle nye filer oprettes uden udførsels flag så for at starte et downloadet script skal man explicit sætte et udførsels flag. Endvidere installerer man normalt i linux distroer software fra et centralt repository. Dette betyder at man sikker på at al software er tryg, man er fri for et uendeligt antal googlinger for at finde software og al software er bygget specielt til ens distribution. Dermed er man fri for at programmer fucker styresystemet op hvilket ofte er tilfældet på windows.

Det er også normalt at servicer under linux får deres egen bruger. Dermed vil et hackerangræb på en service ikke automatisk give fuld root adgang til angriberen.

Når man skrifer fra windows skal man regne med at al kunskab man tideligere havde ikke er brugbar længere. Mange mennesker der er vokset op med windows bliver hurtigt frustrerede over linux fordi de ikke kan finde rundt. Ofte glæmmer de at tænke på hvor lang tid de rent faktisk brugte på at tilegne sig sine windowskunskaber og de har problemer med tanken om at være nybegyndere igen. Dette er IMO ofte baggrunden for at folk siger at linux er svært at bruge.

For folk der aldrig har set en computer før vil jeg påstå at det er mindst lige så let at lære førende unix skrivebordsmiljøer (GNOME, KDE) som det er at lære windows.

Google investerer allerede en del i open source projekter og som et af de få store firmaer som rent faktisk har vist en (dog lille) satsning på linux. Først laver de et stort arbejde med wine for at få picasa til at køre, og derefter laver de et native port af Google Earth hvilket ikke var særligt svært da de fra starten baserde sig på krydsplatform teknologier som QT GUI toolkittet og OpenGL. Så skal de bare have open sourcet det

Jeg mener ikke linux er for alle, det samme gælder windows og macOS. Hvis et system bliver domminerende hæmmer det innovation. En ca jævnt fordelt markedsandel vil efter min mening være til gavn for os brugere.

Det er op til den enkelte at finde ud af hvilket styre sytem der passer en bedst. Personligt oplevde jeg noget der ligner en åbenbaring første gang jeg prøvede GNOME. Jeg indstå at jeg i bund og grund aldrig har kunnet lide windows (På trods af at GNOME, der på den tid hed 2.4, var helt vildt ustabilt og gik ned konstant). Jeg har siden hen haft en oplevelse med et par ikke serligt computerskilled venner der skrev til mig over msn og sagde at de havde installeret ubuntu og var vilde med det. De har hængt i i et godt stykke tir nu.

Jeg mener at linux i dag har nået et niveau hvor det vil kunne tilfredsstille behovene for den store del af verdense brugerbase der kun laver tekstebehandling, internet og mail. Det giver ingen mening for mig at de betaler for windows.

Jeg har også problemer med den måde noget af vores skat går til at støtte ms (der er det perfekte eksempel på kapitalisme der ikke fungerer). Jeg har aldrig forstået hvad skoler skal bruge windows til, hvad der er endnu mere uforståeligt er hvorfor skolerne for et stykke tid siden opgraderede fra office 2000 til 2003. Det har aldrig lykkedes mig at finde en ny feature. Langt de fleste offentlige sektorer arbejder kun med tekstbehandling uanset hvilket gør støttekronerne til ms overflødige.

Til sidst vil jeg gærne spørge dig om hvornår du sidst har prøvet linux, hvilken distro du prøvede, samt helt konkret hvad du savnede fra windows (hvis vi ser bort fra windows-only programmer og spil)?

SlackeR

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2006 09:26:32
Svar/Indlæg:
567/2
Jeg må sige at jeg er en af dem der ikke kan omvænne mig. Jeg kan sgu ikke få det installationspis til at virke ordentligt. Det er forsøgt og alt. Jeg kan ikke. Hvis jeg sidder og skal bruge et program som skal være som jeg skal bruge det findes det pludselig ikke til min distro. Så skal man til alt muligt jeg SLET ikke kan. Og så går alt galt. Så bliver jeg gal og rebooter og løser opgaven i windows :)
Det er nok det største probem imo - en ting er at det er en kende irriterende at skulle give rettigheder hele tiden (væn jer til det, Vista har samme funktion. Lige pt er den ret voldsom, så folk slår den fra, men den er der og det er meningen man skal bruge den), en helt anden er at tingene ikke er helt standardiserede "nemt". Kan godt være jeg bare ikke lige fangede ideen der, men sådan gik det bare.
Men du har fuldstændig ret mht det offentlige. Det er ret sjældent de lige står og skal bruge et "eksotisk" program. Til surf og tekstbehandling er linux et fuldgodt alternativ - mindst. På rigtig mange fronter er det faktisk bedre. Det være sig sikkerhed, brugerkontrol og pris.

Kim

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2006 11:03:29
Svar/Indlæg:
772/50
Har selv haft go erfaring med Linux til skolebrug, der er dog nogle ting der irritere mig, 1 er at min Canon MP150 virker ikke i linux, og Canon har ikke lavet en driver til linux, og så 2 ATI's Driversupport til linux.. ellers har det nærmest kun været godt, undtagen lige med Suse 10, syns den er ustabil, nu har jeg godtnok også sat min op til at kunne afspille DVD'er som den faktisk ikke kan normalt så man skal lave en masse for at få det til at fungere, ellers er Debian, Ubuntu(som jo er baseret på Debian), Gentoo de bedste dist. jeg har prøvet og hvis du spiller Q3 kan du også fint bruge dem da Q3 er mega nemt at sætte op på linux :D..

går godtnok også og frygter at MS har skumle bagtanker, hvis man har set filmen Pirates of Silicon valley vil man nok mene der er grund til mistanke. men nu får vi se.

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 16:30:15
Svar/Indlæg:
2175/21
ja så mangler vi at dx bliver open source...