Pumpe kortslutter.

Vandkøling d.  25. august. 2006, skrevet af Jam The Man
Vist: 474 gange.

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 01:05:00
Svar/Indlæg:
976/138
Mojn...

Jeg har lige brugt de sidste timer på at splitte hele min maskine ad for at få skiftet slange i mit vand og få en ny pumpe i. Den nye pumpe er en Laing DDC Pro, men den virker fandme ikke. Så snart jeg slutter den til PSU går der kun et øjeblik og så slukker PSUen. Jeg har testet at psu virker, og det gør den fint. Når pumpen har slukket for PSUen gemmer der sig også noget strøm i PSUen og hvis jeg forbinder grøn og sort selvom der er slukket på kontakten lyser mit lys et par sekunder hvorefter det så går ud.

Hvad går der galt fra pumpen? Hurtig hjælp er livsnødvendigt da jeg skal til LAN fredag aften kl 7.

Mit eneste gæt er at jeg evt kan have spændt den nye top på pumpen for hårdt og den ikke kan dreje rundt og så har en for stor modstand, men det er da lidt langt ude?

HJÆLP

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 01:19:48
Svar/Indlæg:
976/138
OKAY... Det er så min strømforsyning der er problemet... Min brors gamle TT 400W kan nelig godt hive pumpen rundt, men det kan min sølle 600W FSP QuadRail ikke... Hvad sker der lige for verden... Nogen gode forslag?

Bosse

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2006 07:38:00
Svar/Indlæg:
290/7
Virker din PSU i din lillebrors computer? Ellers skulle du måske sende den til RMA og låne din brors PSU i weekenden.

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 08:51:48
Svar/Indlæg:
1906/25
Nu er det nok for sent, men din smarte PSU er nok for følsom, og måler på om der er kortslutning.

En pumpe virker jo ved, at der er en spole der laver et magnetfelt. Når feltet opbygges suger den max. strøm, og det kan tolkes som en kortslutning.

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2006 11:22:45
Svar/Indlæg:
541/22
#3 Ja det kan det, men det er da for dårligt hvis hans strømforsyning gør det.

Sådan en pumpe trækker ikke mere end 20 watt.

Ellers er der ikke andet at gøre at trække pumpen op med et håndsving. :l

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 13:17:56
Svar/Indlæg:
976/138
#2 Hans PSU kan bare ikke levere strøm nok til resten af systemet...

#3 Også noget i den stil jeg tænkte. Ellers er der noget løs forbindelse et sted i pumpen, hvis man løftede lidt rundt i stikket når den kørte gik den nemlig ud et par gange. Kan selvfølgelig også være den gamle strømforsyning der var fucked.

#4 Lige præcis. Min strømforsyning er den næststørste vcore har og de siger det er noget af det bedste man kan få og så kan den ikke starte det de kaalder for den bedste pumpe...

Men nu har jeg så smidt min gamle L30 i igen så jeg kan komme til LAN og så får vcore Laing pumpen tilbage. Bare lidt træls når man har set hvad den Laing kan levere i forhold til Hydor :(

Sender den først mandag, så hvis nogen har en mirakel kur...

MullE2

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2006 13:27:47
Svar/Indlæg:
541/22
Skriv til vcore de har en rigtig god service. Det kan være de kan hjælpe dig. :D

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
25-08-2006 13:54:03
Svar/Indlæg:
2958/84
kan du ikke sætte en ekstern 12v strøforsyning til, så den kan komme med på lan ?

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
25-08-2006 21:07:47
Svar/Indlæg:
204/16
Med lige nøjagtigt DDC pumperne havde vi i starten nogle kedelige problemer med at vores laboratorie strømforsyning ikke ville trække den igang, den kortsluttede også, og vores laboratorie strømforsyning stod derfor bare og klikkede.

Løsningen var enkelt: jeg satte strøm til i ganske små hak ved hjælp af krokodillenæb, og ved at gøre dette et par gange startede pumperne, og har så kørt lige siden :)

Det er KUN et begynder problem, når først pumperne har snuret et par minutter virker de upåklageligt derfra, så prøv at sætte den tilbage til den gamle PSU, og formentligt virker det herfra :P

MVH:

MaGiX

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2006 15:32:05
Svar/Indlæg:
976/138
#8 Den har kørt i noget der ligner en halv time i træk med den gamle strømforsyning, men vil stadig ikke starte med den nye...

Jeg har skrevet med vcore og han siger at det evt kan være noget sikkerhedshalløj i den Epsilon PSU som ikke vil være med til at starte pumpen, men er gået med til at prøve at sætte en af deres Laing pumper til samme PSU som min for at se om det er mit der ikke virker eller generelt. Så ja #6, go service.

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2006 17:53:57
Svar/Indlæg:
204/16
#9. Mystisk, jeg skulle ellers mene at vores LAB PSU burde være en del mere fintfølende end enhver computer PSU, så vil næsten tro der er en fejl i dit strømforsyning...

MaGiX

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
26-08-2006 20:39:32
Svar/Indlæg:
976/138
#10 Hmm... Den klarer ellers alt andet godt og lige efter bogen... Tror jeg lige ser om der om jeg kan få pumpen til at køre hernede til LAN...

Kan der ske noget med resten af mit hardware hvis pumpen kortslutter mens den er sat til når resten af systemet også er sat til???

MaGiX

Superbruger
Tilføjet:
26-08-2006 20:49:03
Svar/Indlæg:
204/16
#11. Selve pumpen er jo en enhed issoleret fra de andre dele, så værste der kan ske er at pumpen stopper med at køre, hvilket ikke er skide godt i vandkølingssammenhænge...

Men den kan ikke "sparke tilbage" og riste dit andet hardware, for jeg tror at problemet ligger i at den kræver en god del i selve opstartsfasen på ampere siden, og det ryk den giver i strømmen kan få en PSU til at se det som en fejl, og lukker derfor for enheden. Det er den forklaring jeg fik i sin tid da vi havde de samme problemer...

Pumpen trækker i frit flow op til 22W, og nok en del mere i selve opstartsfasen (indtil den har fundet sin rette hastighed) og med 12V svarer det til lidt over 1,8 amp, hvilket kan være en pæn sjat for en PSU at skulle levere i ét hug, da de fleste dele har en del langsommere "spin up" end pumpen trækker.

MaGiX