Pris på vista lækket

Litteratur d.  30. august. 2006, skrevet af cornerrage
Vist: 1342 gange.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 11:11:34
Svar/Indlæg:
3532/303
Kommentar til nyhed på: http://www.hardware-test.dk/ne...
B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 16:31:20
Svar/Indlæg:
3640/1231
Glæder mig sq lidt :r

Var ellers frisk på at prøve BETA'en (det er faktisk den første windows jeg kan mindes IKKE at have haft en BETA af) - men jeg frygter at det kommer til at give problemer, ikke mindst med driverne.

Nogen der har erfaringer med Vista endnu? Især på driversiden :)

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2006 16:37:48
Svar/Indlæg:
529/97
Læste lige de første tests af den nye BETA. Det er rigtig positive, så tror sgu snart den er der!

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 16:47:55
Svar/Indlæg:
3214/18
Ja billigt er det desværre ikke! :l

Ne0nfarven

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2006 16:57:50
Svar/Indlæg:
286/51
Synes nu prisen er rimelig fair. Brormand sidder netop nu og tester og er godt overrasket. ;)

Cyber-Frog

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 18:42:38
Svar/Indlæg:
830/15
Jeg hentede RC1 tidligere i dag, men tænkte ikke lige på at jeg ikke ejer en DVD brænder....flot smarte :r

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2006 18:43:57
Svar/Indlæg:
14079/622
"Blame Canada, blame Canadaaa!" :e..

Det bliver da meget spændende.. når det engang kommer. Men hellere vente, end at sende noget buggy shit på markedet :)

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 19:07:00
Svar/Indlæg:
4263/107

Er 1000kr.+ fair når det du har med at gøre er et produkt som har mere eller mindre monopol?

Jeg synes sgu godt de kunne sænke priserne, så vi ikke bliver frarøvet størstedelen af en månedsløn pga. et skide stykke software.

Biffe

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2006 19:34:36
Svar/Indlæg:
38/21
Det er en helt fair pris! folk betaler uden problemer 400+ for et spil, ydermere 10$ pr. måned uden brok.
Jeg syntes at man skal huske på at de ikke har fået "monopol" uden grund, de laver nogle ok produkter til en pris der er til at have med at gøre, hvor meget Adobe CS får man får 1k?! Jeg har aldrig helt forstået at folk brokker sig så meget over software priser, det skide styresystem bruger man jo hver eneste gang at man har sin pc tændt, pengene er givet godt ud imo.

Kenneth :e

CV

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2006 20:23:33
Svar/Indlæg:
466/9
#1 Der er ingen problemer med drivere til den nye Vista Beta Pre-RC1. Jeg bruger den paa min baerbare, og den eneste driver den ikke fandt var den til lydkortet, og der virkede den til Windows XP, saa ingen problemer der. :e

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2006 20:52:45
Svar/Indlæg:
529/97
Hardware verdenen kommer i gigantiske problemer.

Nu hvor Vista kommer, bliver hardware kravende sat højere, og derfor bliver priserne også højere på de pc'er man køber i butikkerne, som ellers normalt er blevet gjort så dårlige at de lige netop kan køre til et niveau man kan acceptere.

Og så kommer Vista også til at koste utroligt mange penge. Og sælgerne som fx computercity og elgiganten vil sikkert gerne holde samme niveau for priser, så derfor kommer der til at være endnu mere lorte hardware i PC'en, tilgengæld har de så vista.

Hvis bare Microsoft satte den lorte pris lidt ned

[G.N.U.]

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 21:01:58
Svar/Indlæg:
2175/21
en light version uden media afspiller osv (hvor folk selv kunne vælge en masse tilbehør hvis de ønsker.) til 500 kr...så havde det sq været helt ok...

OEA

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2006 21:40:55
Svar/Indlæg:
1711/30
# Jeg giver #8 ret jeg har det også på den måde , at når det er npget "man" skal bruge for at computeren "kan" bruges , er det IMO ikke dyrt , hvis man regner prisen pr dag man bruger det :i

OEA

Pipes

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2006 22:08:01
Svar/Indlæg:
29/5
Som i dog ynker.... hvis i ikke kan/vil betale så lad da være.

Hyyyl... jeg ville gerne en ferrari til 5.500.000 Kr. men hyyyl køber jo ligesom ikke.

Ingen tvinger jer til at købe når i synes det er for dyrt. SIMPELT!

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
30-08-2006 22:10:50
Svar/Indlæg:
529/97

Uden Vista, ingen DirectX 10....

OEA

Superbruger
Tilføjet:
30-08-2006 22:18:12
Svar/Indlæg:
1711/30
#14 det er selvfølgelig rigtig men som eks #13 siger så er det også det samme som at sige eks. hvis man har en bil der ikke køre stærkt og gerne vil , ingen Mercedes ingen fart :i ingen Vista ingen DX10

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 22:25:00
Svar/Indlæg:
3532/303
#13 samme argument blev brugt til folk der bruger og brugte 98 etc... Nu er der bare hverken support eller opdateringer mere. Man bliver nød til det...

Abild

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 22:52:06
Svar/Indlæg:
1287/32
#8 De har fået monopol fordi de i sin tid var kloge og forstod at levere billige computere til masserne på det rigtige tidspunkt. I eftertiden har de holdt sine markedsandele oppe vha. diverse beskidte forrentningsmetoder som vendor lock-in og opkøb af konkurrenter. De har sådan set aldrig været teknologisk overlægne.

Der er en imo grundlæggende forskel på software og spil. Software kan laves af alle med minimale udviklingsomkostninger (se på open source) mens spil er mere sammenlignbare med film. I mange spil skal der i dag hyres skuespillere til at lægge stemmer, forfattere til at skrive storyline, levende mennesker til at animere figurer, uddannede folk til at lave grafik osv...

Dessuden er det meget begrænset hvor meget man i sig selv får ud af windows. I sig selv har det egentligt ingen features.

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 23:12:26
Svar/Indlæg:
1814/48
Jeg kunne forstå de er fundet på den canadiske microsoft side, hilket giver mig håbet at i snakker canadiske dollars(one can hope) da de er lidt billigere.

Umiddelbart ser det ud til at den billigste(direkte omregnet til danske kr. fra USD) står til omkring 1200 kr., hvilket er hvad en XP Pro koster, så det bliver lidt dyrere.

Nu er jeg bare spændt på at høre hvor god Home Basic reelt er(har hørt den skulle være fyldt med begrænsninger), om Home Premium ca. 1400 kr. fjerner nok begrænsninger, eller om vi reelt skal have Vista Ultimate, ca 2400 kr., for at få et ordentligt styresystem, der giver mulighed for at udnytte hardware og netforbindelse optimalt.

Man kunne vel også vente et par år og håbe at priserne falder, det er jo trods alt introduktionspriser. Endelig er Linux jo også ved at være oppe på et brugervenlighedsniveau, hvor det er værd at overveje og der skal nu nok være en der inden for det første år for cracket koden så vi alle kan få DX10 alligevel ;)

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
30-08-2006 23:30:19
Svar/Indlæg:
3640/1231
For dyrt, naaah den holder sq ikke.
Hvor længe har i brugt XP? Hvad har den kostet om året at have kørende? Og vi snakker HOME, hvilket er mere end rigeligt til almindelig brug.

Er jeg den eneste der kan huske hvad det koster at sidde på torvet og drikke fadøl en halv dag :o
Det tager sq ikke 1½ time at kode noget som windows, alt har sin pris.

Monopol eller ej, hvis der var tale om 100% monopol, hvorfor koster den så ikke mere? Tænk på hvad et spil koster, som tager en brøkdel af samme ressourcer at producere!

Selvom det ville ramme mig selv hårdt, så ville jeg sq ønske at MS en dag sagde "Jantelov's røvhuller - rend os i røven! Al windows produktion og opdatering er hermed stoppet!"

Så kan folk fandme lære at tude over at give 200,- om året for at have noget så revolutionerende og velfungerende som et Operativ System.

Og skal vi forresten liiigee blive enige om at Bill nok ikke mærker fra eller til hvis han lukker produktionen? Han er ikke lige pt i økonomiske vanskeligheder mig bekendt.
Ergo, det er sq da for folkets og nytænkningens skyld det bliver gjort.

Shame on all of you nærrigrøves out there x( :00

Just my 2 cents :r

Stroyern

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2006 08:34:11
Svar/Indlæg:
167/7
7#

så vi ikke bliver frarøvet størstedelen af en månedsløn pga. et skide stykke software.
- Så overdriver man måske lige bare en lille bitte smule...det er jo håndøre når man tænker på hvor meget man egentligt bruger det... ?!

Jeg mener bestemt ikke at 2500kr for et OPERATIVSYSTEM er mange penge. Det er jo altså ikke bare et hvilket som helst stykke software.

19#

HØRT!!!

#

Har da også tænkt mig at smide de 2500kr eller hvad det nu koster at få den version jeg gerne vil have.

Og til dem som tuder over at skulle give 12-1400kr for en Vista,.. brug dog linux ell. lign.? Ved udmærket at det langt fra er det samme men,... hvis man ikke vil betale det softwaren koster, så er der jo alternativer.

/mvh

/mvh

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2006 09:54:49
Svar/Indlæg:
1814/48
Det er misvisende at sammenligne priser på et operativsystem som Vista og et computerspil. Det koster godt nok ikke så mange ressourcer at skabe et nyt spil, som et nyt OS, men der er væsentlige forskelle, der bør vise sig i priserne.

Eftersom vi ikke kender den endelige pris, men blot ovenstående intropriser, vil jeg i stedet sammenligne et spil med XP. Ikke et vilket som helst spil men verdens mest succesfulde og et af de med den længste levetid The Sims!

Release Dato
The Sims: February 4, 2000
Win XP : October 25, 2001

Salg
The Sims: 6.3 million copies
Win XP : over 400 million

Næste generation
The Sims 2: September 14, 2004
Win Vista: January 30, 2007

Levetid
The Sims: 4 ½ år (hvor utallige udvidelser holdt spillet i live)
Win XP: 5 ½ år.

Konkurrencen
The Sims: alle computerspil.
Win XP: et underground projekt kaldet Linux, som i lang tid var forbeholdt nørderne.

Risiko for udvikler
The Sims: Spillet kunne være blevet et flop som ingen ville købe.
Win XP: En computer skal have et OS og de der køber ny køber sandsynligvis XP, derfor lille risiko.

Havde vi taget et FPS spil havde levetiden og salget været væsentlig mindre, så en større risiko, der retfærdiggør en højere pris for at lege med det nyeste nye. To år efter ville et sådant spil kunne findes i en tilbudskurv hvor det der kostede 499,- nu koster max 100 kr. af den oprindelige pris. Vis mig venligst et sted jeg kan få Win XP(lovligt) til 20% af dets introduktionspris.

Der er en der henviser til at bl.a. programmer fra Adobe koster mere(ja de koster faktisk en mindre formue), men der er igen en del mindre kundegrundlag(færre til at betale udviklingsudgifterne) og der kommer årligt nye udgaver, som retfærdiggør den højere pris.

Med en forgænger der har solgt over 400 milloner kopier, er der ingen tvivl om at Vistas udviklingsudgifter nok skal blive betalt, hvorfor prisen godt kunne være derefter.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2006 10:35:26
Svar/Indlæg:
3532/303
#21 Nemlig. Du har specielt ret i det med at prisen på windows slet ikke falder i samme facon som spil gør. Når der kommer et nyt måske, men hvem gider at have et discontinued os som ikke understøtter fx dx10 og alt muligt ?

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2006 11:17:22
Svar/Indlæg:
3640/1231
Okay, jeg synes godt nok at en sammenligning mellem Sims og Vista på det plan der er grotesk, men fair nok.

Så må vi lige være helt på plads med hvad Sims koster eller har kostet.
The Sims 2 er da en af de bedste pengemaskiner der overhovedet er lavet, for det er halv udvikling der bliver solgt til fuld pris.

The Sims 2 = 400,-
Udvidelses pakke hver halve år = 200,-/stk
Dertil kommer flere pakker med "tilbehør" = 200,-/stk

Så på bare to år har Sims nu kostet:
The Sims 2: 400,-
8 udvidelsespakker = 800,- (cirka)

Så allerede nu har Sims2 kostet 1200,- hvis man vil have det hele i spillet :00
Så prisen nærmer sig faktisk ganske meget Windows på kun 2 år.

IMO snakker vi her om en ganske unfair pengemaskine, lidt på samme måde som hvis MS solgte nye mediaplayers og IE's for en ekstra pris hver gang.

Husk lige at udviklingen aldrig stopper ved Windows. Når du har købt det, kan man et par år efter gratis opdatere til ny Internet Explorer, ny Media Player osv. Det er jo også inkluderet i prisen. Det er ikke kun de tvungne sikkerheds opdateringer...

foo

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2006 11:51:43
Svar/Indlæg:
1685/240
det der re hele "problemet" er at det er en engangsudgift...

Folk tænker straks "fuck, hvor skal jeg finde 2500 ud af min ringe løn på én gang og stadig overleve" buhu... For at fortsætte i The Sims, så kommer de som B@NG siger også til at koste stortset det samme over en periode af nogle år, men netop det at det er delt ud over anskuelige rater gør at man slet ikke opdager hvor dyrt det ender med at blive...

Jeg må sige at jeg personligt også syntes det er mange penge at skulle give for et stykke software, men det betyder ikke at prisen er unfair... Jeg har alligevel ikke tænkt mig at opdatere til Vista det første lange stykke tid, dels på grund af pengemangel, dels pga at jeg ikke spiller så skide meget, så den der vejer tungt hos de fleste, nemlig DX10, ikke har helt samme prioritering her...

Det skulle da lige være hvis jeg skulle ha en bærbar som er født med vista, men ellers regner jeg ikke med at skulle ha det... foreløbig...

Moze15

Superbruger
Tilføjet:
31-08-2006 17:19:22
Svar/Indlæg:
1235/80
#21 & #23
den bedste samligning ville være world of warcraft, da det er mest "fair" at samligne disse, fordi der er mange millioner der bruger begge dele hverdag....

WoW:
jeg antager at det har kostet 400 kr. da det blev introduceret
spil: 400 kr - 68.91$
World of Warcraft Dungeon Companion GUIDE: 264kr. - 45.48$
14,99 dollars pr. måned
tremåneders periode 13,99 dollars pr. måned
seksmåneders periode 12,99 dollars pr. måned
udvidelse, antaget pris : 200kr. - 34.46$

jeg antager at personen har haft windows og wow i 5 år(ved godt wow ikke er så gammel men det er XP; det skal være fair):

wow pris ialt: 68.91$+45.48$+129,9+34.46$= 278.75$

XPPro pris hvad jeg betalte for min i sin tid: 1900Kr. - 327.33$

priserne nærmer hinanden, jeg har taget det billigste pris for wow per måned, jeg kender ikke prisen for xp i skrivendestund, så derfor blev det hvad jeg selv havde betalt for det....

Kasseren

Elitebruger
Tilføjet:
31-08-2006 20:15:59
Svar/Indlæg:
1814/48
Min sidste post var ment som et svar på #8, der mener at prisen er ok i forhold til at vi gladeligt giver 400 kr. for et spil. The Sims blev valgt fordi det er det bedst sælgende spil. Det var meningen at det skulle illustrere vise hvor stor forskellen er på at skabe et spil og et operativsystem. De største forskelle værende antallet af solgte enheder og den risiko udviklerne løber.

Pointen var at jeg mener sagtens at MS kunne få dækket deres udgifter hvis priserne var sænket til fx det nuværende XP niveau for de forskellige udgaver. Det ville give Home Basic en pris på ca. 600,- Home Premium en pris på ca. 1000,- og Ultimate en pris på ca 1200,-, da de er sikret et salg på et par hundrede millioner, der reelt er så stort at de kunne sætte prisen ned til et par dollar og stadig få et overskud. Som #19 pointerer har Bill Gates nok ikke brug for et overskud.
(hvis de ikke får dækket udviklingsudgifterne i løbet af de første 3 år, med XP priser, vil jeg med glæde betale differencen, hvis jeg kunne få del i det sandsynlige overskud selvfølgelig ;) )

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2006 10:48:51
Svar/Indlæg:
2958/84
Det kunne da være rart hvis ms, lært lidt af sims, køb et basis os og så hend af vejen når man får råd at man så kan købe tillægs opgraderinger eller vælg det du vil / har brug for. :D

SuperflyDK

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2006 11:41:25
Svar/Indlæg:
1503/128
Jeg er 100% enig med dig B@NG! Smukt sagt i #19!

Stop whining everybody! ;)

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
01-09-2006 12:07:36
Svar/Indlæg:
2175/186
Prisen for hvad man får er yderst rimelig... Man kan så diskutere om det er coolt at give penge for de tons af programmer man alligevel ikke bruger...

Kirsby

Superbruger
Tilføjet:
01-09-2006 23:16:13
Svar/Indlæg:
1214/62
Hmm tænk lige på dem som laver dette stykke software, de skal squ da også leve. Brødføde deres børn osv., og Microsoft skal seff tjene på det. Prøv lige at undersøge hvor mange mennesker der har været med til at "skrive" Vista. Tror nok det er mange!

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
02-09-2006 00:25:48
Svar/Indlæg:
2958/84
#30 du ved ... mange kokke :e

Slas

Superbruger
Tilføjet:
05-09-2006 22:10:17
Svar/Indlæg:
49/14
#21 du skal lige tenke på at det har kostet over 5 miliarter $ at lave Viste. hvor det moske har kostet 5milioner at lave the sims.
det vil sige at det koster Ca 1000 gange så meget at lave Viste. så er presen nok meget rimli

Hilsen Lars/Slas

Ps unskyld min stavning jeg er orblind

OEA

Superbruger
Tilføjet:
08-09-2006 01:00:50
Svar/Indlæg:
1711/30
#32 Jep