Det er misvisende at sammenligne priser på et operativsystem som Vista og et computerspil. Det koster godt nok ikke så mange ressourcer at skabe et nyt spil, som et nyt OS, men der er væsentlige forskelle, der bør vise sig i priserne.
Eftersom vi ikke kender den endelige pris, men blot ovenstående intropriser, vil jeg i stedet sammenligne et spil med XP. Ikke et vilket som helst spil men verdens mest succesfulde og et af de med den længste levetid The Sims!
Release Dato
The Sims: February 4, 2000
Win XP : October 25, 2001
Salg
The Sims: 6.3 million copies
Win XP : over 400 million
Næste generation
The Sims 2: September 14, 2004
Win Vista: January 30, 2007
Levetid
The Sims: 4 ½ år (hvor utallige udvidelser holdt spillet i live)
Win XP: 5 ½ år.
Konkurrencen
The Sims: alle computerspil.
Win XP: et underground projekt kaldet Linux, som i lang tid var forbeholdt nørderne.
Risiko for udvikler
The Sims: Spillet kunne være blevet et flop som ingen ville købe.
Win XP: En computer skal have et OS og de der køber ny køber sandsynligvis XP, derfor lille risiko.
Havde vi taget et FPS spil havde levetiden og salget været væsentlig mindre, så en større risiko, der retfærdiggør en højere pris for at lege med det nyeste nye. To år efter ville et sådant spil kunne findes i en tilbudskurv hvor det der kostede 499,- nu koster max 100 kr. af den oprindelige pris. Vis mig venligst et sted jeg kan få Win XP(lovligt) til 20% af dets introduktionspris.
Der er en der henviser til at bl.a. programmer fra Adobe koster mere(ja de koster faktisk en mindre formue), men der er igen en del mindre kundegrundlag(færre til at betale udviklingsudgifterne) og der kommer årligt nye udgaver, som retfærdiggør den højere pris.
Med en forgænger der har solgt over 400 milloner kopier, er der ingen tvivl om at Vistas udviklingsudgifter nok skal blive betalt, hvorfor prisen godt kunne være derefter.