Den Mørke side af Vista RC1

Litteratur d.  05. september. 2006, skrevet af aigh!
Vist: 2508 gange.

aigh!

Overclocker
Tilføjet:
05-09-2006 11:29:04
Svar/Indlæg:
529/97
Kommentar til nyhed på: http://www.hardware-test.dk/ne...
Klavs

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2006 19:28:17
Svar/Indlæg:
437/341
Det virker som om at MS har lidt at se til inden release. Til jer som kører build 5536 (RC1 er jo ikke public endnu). Hvad irriterer jer mest i Vista?

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2006 21:07:56
Svar/Indlæg:
3640/1231
Der er ikke noget der irriterer mig endnu :l
Kun lige at enkelte programmer siger:

"Only works with Windows XP" :00 :e

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
05-09-2006 21:24:01
Svar/Indlæg:
2353/24
Det der genere mig mest, er klart start menuen... der er alt for stort delay time og så det at man f.eks. skal trykke på mappen "accessories" for at komme ind i den.. man kan ike nøjes med at holde musen henover den.

På den lyse side vil jeg klart sige at når man ALT-TAB'er, så er også altid en knap der hedder "skrivebord".

lakrids

Overclocker
Tilføjet:
06-09-2006 01:56:38
Svar/Indlæg:
142/4
http://www.hardware-test.dk/ne...
Jeg har et spørgsmål til kloge hoveder her. ReadyBoost, bruger USB2 ikke en del cpu kræfter når det konstant skal bruges til feks. ram?

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 07:12:17
Svar/Indlæg:
5410/123
Det der irriterer mig mest, er at du næsten ikke for lov til at lave en indstilling, uden den kommer op med noget windows sikkerheds noget; "Vil du virkelige gøre det?". Det er som om man ikke er adminstrator!

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 08:19:00
Svar/Indlæg:
3640/1231
#4 > Ved det faktisk ikke, men selvom det bruger f.eks. 10% af din CPU, så vil det sikkert være givet godt ud, hvis du f.eks kun har 512MB RAM, og smider en 1GB stick i den :D

#5 > Har du slået "User Account Control" fra?
En feature der gør at man bliver advaret om ca alt :x
Den ligger under Kontrolpanel > Security > Security Center - der er den nede i bunden :)

xt0m

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 09:12:42
Svar/Indlæg:
2587/91
#3 hmm mon ikke man kan redigere delay lissom i xp?

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 14:26:29
Svar/Indlæg:
3532/303
Manden er genial, det er jo komplet idioti nogle af de punkter. Det er selvfølger som MS absolut synes skal inkoperes eller fjernes... Lamt, ligegyldigt og absurd at de ikke selv har opdaget det... Håber de kigger på hans side :)

Stigers

Overclocker
Tilføjet:
06-09-2006 22:26:57
Svar/Indlæg:
83/4
Der der irriterer mig mest er... Vista.
Kan ikke se hvad jeg skulle kunne bruge det til :l

Mollemand

Superbruger
Tilføjet:
07-09-2006 00:44:43
Svar/Indlæg:
43/2
Jeg har set DOS versioner siden 3.0 Windows siden 3.0, microsoft produkter i snart 2 årtier, og har stadig ikke set et glimt af innovation - eller det mindste tegn på at de bryder sig om at lave deres produkter. Græsset ser grønnere ud på den anden side af hegnet, hvor Jobs lader til at have fundet sin "way to skinn a cat".

Hvis alt hvad der kræves for en harmonisk computertilværelse er at melde sig ind i Apple-sekten og glemme at det er ét lille og meget skrøbeligt firma i hænderne på en meget, meget, meget forstyrret mand - so be it. I det mindste har han stil. Det kan man ikke anklage Ballmer & co for.

Jeg har stadig ikke tilgivet XP for sit look 'n' feel. Er Vista bare 2% så formynderisk og middle-american nice, som jeg forestiller mig, tror jeg mange får svært ved at holde frokosten i sækken. Hvor signer man up for det der Apple indvielses ritual?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 01:56:57
Svar/Indlæg:
3065/208
Tror de hos Microsoft har mega travlt med at mere grundlæggende bøvl i Vista frem for det rent grafiske med frem og tilbage knapperne, men håber sku de læser hans kritik for det ser nu noget halvfærdigt ud.

Håber der kommer flere "advancerede under-indstillingsmenuer" med til så noget som at indstille menudelay med, og også at start menuen ikke bare opfører sig som en mappe, hvis indhold åbnes ved at klikke eller markere på det valgte ikon/punkt, men istedet bliver mere konfigurerbar, mht. hvad der overhovedet er nødvendigt at have i sin start-menu, og fx. et punkt der hedder "Tegn eller MAL din start-menu" ... i stedet for de 3 farvesammensætningsmuligheder der er.

I xp skal man pløje sig igennem tweaks af den ene og den anden art i registreringsdatabasen for at få mere ydelse og bedre brugertilpasning, og det er da træls der skal hentes en TweakXP ned for at ændre en registreringsnøgle der kun er fandens svær at huske hvor gemmer sig, samtidigt installerer og konfigurerer XP selv en helvedes masse services der kun sluger resourcer og sjældent bliver brugt; al den slags er jo en videnskab ved siden af at orientere sig visuelt rundt i en UI.

På den anden side er der masser af gode programmer til salg som er lavet NETOP for at XP brugerne kan tweake og vedligeholde deres installationer som det passer dem... næsten, og jeg tror ikke MS er skide glade for at udsulte resten af branchen, for en sag med hvad der måtte bundles med i prisen, har de jo tabt etc....

foo

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 07:50:03
Svar/Indlæg:
1685/240
Jeg har ikke selv prøvet Vista endnu, men kan høre at det egentlig ikke rigtig er noget for mig...

For det første så er Aero meget poppet syntes jeg - ja det kan skiftes, men alligevel. Derudover - og en meget mere alvorlig ting - er at Vista lyder som om det vil bestemme hele tiden... Og det skal et styresystem bare IKKE!

Jeg vil have et system som jeg SELV kan konfigurere, SELV kan styre, som IKKE vil advare mig og at jeg flytter musen...

IMO så er det en OM'er at der ska lvære så meget styring på almindelig desktopbrug...

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 13:51:12
Svar/Indlæg:
3065/208
Jeg regner da ikke med de har fjernet alle mulighederne for registryhacks/tweaks osv. (som der er i xp) i Vista, og derfra - og i Policies - kan man stort set "modde" alle indstillingerne til sit behov.

For at uddybe hvad det er jeg efterspørger, så drejer sig mere om at gøre alle de mest avancerede indstillinger tilgængelige gennem UI'en, og HUSKE at implementere en [Default] knap :e

Tror jeg mener der bør været et helt ekstra sub-layer af indstillinger tilgængeligt for enhver del af OS'et, Start-menuen, desktop, standard web-applikationerne (mail og IE) og i det hele taget alt hvad der er af nyttige programmer med i Vista.

På nær de mangler, synes jeg XP er et glimrende operativt system; hvis man tænker på hvor svært det kan være for en folketingspolitiker at tilfredsstille alle vælgerne... ligeså svært må det være at lave en "standard UI" i OS'et Vista... og den bredeste appel er jo en nødvendighed mht. MS's økonomi :), men respekten for individet der vil mere end standard skal være der mener jeg.

Hvad jeg ikke forstår med Vista, og de problemer han gør opmærksom på den goe Paul Thurrot, er hvorfor der ikke er implementeret i Vista, muligheden for at trække "Tilbage"-knappen ned til venstre for "Frem"-knappen, og hvorfor du ikke kan højreklikke på henholdsvis den ene eller den anden af dem og vælge Edit Button With [Default Graphics Editor] ? ? ?

Det den frihed... muligheden for at sige "det her er mit Vista" - og det er 100% kompatibelt med dit.