Giv mig et råd om denne fladskærm :)

Diverse d.  06. september. 2006, skrevet af *klonk*
Vist: 704 gange.

*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
06-09-2006 22:13:30
Svar/Indlæg:
458/22
Min kæreste skal ha en fladskærm, og hun er kunstner, Photoshop og så viderer.

Vil i give en vudering på denne skærm for jeg ved ikke specielt meget om fladskærme og jeg for en skideballe hvis jeg giver et forkert råd hehe.

Tilbud fra bilka.

Fujitsu-Siemens 19" TFT-skærm
Model L19-2, opløsning 1280 x 1024
16,2 millioner farver, kontrastforhold 700:1,
lysstyrke 300 cd/m2,
opdateringshastighed: 5 ms

1880,-

Jeg takker for hjæpen på forhånd :)


SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 02:25:10
Svar/Indlæg:
1455/78
hvis hun skal arbejde meget med Photoshop, så vil jeg ikke vælge denne skærm, da den er baseret på TN panel, og TN paneler er ikke så gode til at gengive farver korrekt. Så skal du over i et S-IPS eller S-PVA panel.

Man får hvad man betaler for ;)



Dunke
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2006 08:38:41
Svar/Indlæg:
20/9
Kender ikke den skærm fra bilka, men for det meste så sælger supermarkederne ikke de gode varer. Hvis du virkelig skal gøre hende glad så skal du over i en MAC skærm de er mega flotte i designet og kanon lækre til grafik arbejde:

følgende kunne være en mulighed, de er godt nok lidt dyre men her er de alligevel:

Apple Cinema Display 20" 5.870 kr. -> http://www.edbpriser.dk/Produc...
Apple Cinema HD Display 23" 8.549 kr. -> http://www.edbpriser.dk/Produc...
Apple Cinema HD Display 30" 16.938 kr. -> http://www.edbpriser.dk/Produc...


30" er alt for lækker, men meget dyrere end den fra bilka, men hun ville bliver overlykkelig for den :)

/dunke



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 08:57:39
Svar/Indlæg:
458/22
Tak SpaceDog! det var netop det svar jeg søgte efter! jeg viste ikke hvilket panel den var bygget på.

Jeg glemte at skrive at prisloftet er 2400,- så Dunke's alternativer er vist liige lidt over :)


Kan det lade sig gøre at få en god 19" skærm bygget på S-IPS eller S-PVA panel (og hvad er forskellen?) til max 2400,-?


tak for hjælpen foreløbig




cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 09:48:00
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvis hun virkelig skal lege skal hun altså ha en skærm der runder en 1600*1200 opløsning, der skal hun op i en 20,1 tommer LCD og det koster. De billigste er i 3500 kr klassen, men man skal helst lidt over. Vil anbefale dig at vente på at der igen er tilbud på dells 20,1 som jeg også selv overvejer at købe :)



Lahnet
 
Overclocker
Tilføjet:
07-09-2006 10:34:25
Svar/Indlæg:
127/32
Der er tilbud hos Dell nu.



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 13:53:29
Svar/Indlæg:
1455/78
2# Jeg vil mene at det er overkill at købe sådan nogen skærme til amatør grafik, man kan godt få nogen anstændige skærme i 3000/3500 Kr klassen

3#
2400 kr er lige i underkanten, jeg vil spare 1000 Kr mere sammen før jeg køber en skærm, husk den skærm kommer nok til at holde de næste 4 elller 5 år

Forskellen på S-IPS & S-PVA: Generelt så er det opbygning af panelet og krystalerne i skærmen. S-PVA er en smule bedre til at vise sorte farver end S-IPS. Begge paneler har gode betragtnings vinkler uden farve tab

hvor meget arbejder hun med photoshop, er det som prof eller på amatør basis?

Jeg vil mene at hun vil få meget større glæde af en skærm som kan køre 1600 X 1200, hvis hun arbejder meget med photoshop, så skal det være en 20" eller en 20" widescreen. Prisen vil ligge omkring de 3500 Kr for en god 20" skærm....Lige nu der køre dell tilbud på en 20" widescreen til 3.440,94 Kr jeg har selv bestilt denne her skærm, der sidder et S-IPS panel i

http://accessories.euro.dell.c...

hvis det ikke skal være en widescreen, så er der LG L2000C til 2900 Kr
http://www.edbpriser.dk/Produc...



cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 14:09:15
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg synes selv widescreen er noget forbandet pis :) opløsningen på 1680 x 1050 ser jeg ikke rigtig nyttig, vil hellere ha' at den er lidt højere så der er rigtig plads. Der står den er til highend grafikere og gamere, men mange spil, fx. kan ikke udnytte widescreen og det ser fuldstændig dumt ud. Jeg ville gå efter en 4:3 skærm med 1600x1200 som jeg før har nævnt. Helst skal man jo op og betale, men man kan krænge den lidt.
Overvejer selv denne:
http://www.edbpriser.dk/Produc...
Til 3300 er den et godt køb.



Anzelz
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 14:21:02
Svar/Indlæg:
2343/272
Tjek evt. tyskland:)

www.hardwareschotte.de
www.idealo.de
www.alternate.eu (gode erfaringer)



matt??
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 14:25:38
Svar/Indlæg:
5600/32
Har den Samsung skærm rage linker til og den har bedre farver end nogen CRT skærm jeg selv har siddet ved (har så heller ikke siddet ved nogen rigtig highend CRT skærme). Og også et noget bedre billede end de tre andre TFT skærme vi har her i huset.
Kan godt være den er med TN- panel, men farver og synsvinkler er alligevel helt i top.
Den er også rigtig lækker i spil. Ingen ghosting af nogen art. Eneste minus jeg lige kan komme i tanke om er, at jeg gav 1200kr mere for den i januar.. :00



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 15:29:45
Svar/Indlæg:
1455/78
den som 7# linker til der sidder et TN panel i, så heller en LG L2000C til 2900 Kr der sidder et S-IPS panel i

ang. spil så kan de fleste spil tweakes, hjælp kan findes her www.widescreengamingforum.com



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
07-09-2006 15:55:38
Svar/Indlæg:
7881/1165
AT TN-paneler ikke er gode til at gengive farver korrekt er noget pis. Det er først når de bliver hårdt pressede at de virkelig fucker. 90% handler om den signalbehandling der sker inden billedet kommer på skærmen. Det er især derfor at dyre skærme er de bedste selvom der måske sider et TN-panel deri.

Men snakker vi paneler til prof brug er PVA det eneste rigtige, pga det gode kontrast-forhold, og bedste farver. Alle skærme har ulemper, også IPS. Så hop du da bare på en TN-fladskærm, hvis du har set den in action. Det vigtigste er at se den og prøve den.Kør bl.a. Rød, Blå og Grøn-toner over skærmen, og prøve med hvid og sort... Især sort kan vise gennemskin som især kan være problemer ved billigere skærme.

Widescreen vil jeg dog ikke anbefale til grafisk arbejde. Køb en almindelig 5:4-skærm 19/17" Der er langt flere pixels for pengene der = større skærmareal.
En widescreen henvender sig især til gameren, der vil have et bredere syn, og til filmelskeren der ser mange film. ;)



*klonk*
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 17:13:42
Svar/Indlæg:
458/22
Ja, man må sige at man kan trække på det her forum, det siger jeg endnu en gang mange tak for :)

Hun er faktisk proff. Hun illustrerer bla. i øjeblikket en børnebog, men har ikke de store økonomiske midler og jeg kan bestemt heller ikke hjælpe da jeg lige skal skyde 2500,- i ingeniør-bøger.

Men nu kommer der modstridende oplysninger - jeg kan forstå at alle paneler har fordele og udlemper, men jeg er ikke kvalificeret til at bedømme det.

jeg har ligeledes hørt at 1600x1200 er bedre end 1280x1024 når man bruger skærmen til grafisk arbejde. Men jeg tror desværre ikke det er en økonomisk mulighed for hende :/

Red_martians: hvad mener du med at stresse skærmen? games, film ?

Sidste spg.: kan man egentlig søge efter en skærm som er baseret på PVA på f.eks. edbpriser? eller dell.com..

Takker igen :)

Edit: jeg kiggede lidt og fandt denne her - det lyder for godt til at være sandt, og det er det som regl også:

Acer AL1923 - 19"
http://www.edbpriser.dk/Produc...
http://www.acer.dk/acereuro/pa...

PVA wide panel (hvad så end 'wide' betyder) - 1000:1 - 280cd/m (bør det være 300?) - svartid bekymrer mig godt nok lidt: 20ms (8ms grey to grey)

Hvad siger eksperterne til denne? :)



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 19:24:59
Svar/Indlæg:
1455/78
11# "noget pis at fyre af" nej det vil jeg ikk mene.
Hvis man sidder og laver noget i photoshop på en skærm med TN panel, og sammen ligner det der kommer ud af trykken bagefter, så vil der være forskel, og det er jo ikke lige så skide godt når man er grafiker, så ser det ikk ud som man gerne vil have det.

12# Du kan læse om de forskellige panel typer her, du kan også søge efter hvad for et panel der sidder i forskellige skærme:
http://www.flatpanels.dk/panel...

Og hvis de ikke har skærmen i deres database, så søg her:
http://www.prad.de/en/index.ht...



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
07-09-2006 19:51:28
Svar/Indlæg:
7881/1165
#13: Der findes ca. 1000forskellige TN-paneler. Alle med meget skiftende billedekvalitet.
Det der er sket med TN-ordet er at det er lige med det dårligste billede. Det passer så absolut ikke. Gode skærme med TN kan faktisk have en kvalitet der ligger meget tæt på langt dyre PVA-paneler. De kan så også ligne lort.

Det er netop her forskellen er. Man går faktisk ikke galt i byen med PVA og IPS, da de oftest er lavet til prof-arbejde og er produceret de bedste steder. TN-panelet er billigst at lave, derfor kan man risikere noget forfærdeligt lort fra Kina, der er produceret endnu billigere end de fleste gode producenter ville finde tilladeligt.
Personligt synes jeg det er en kæmpe misforståelse, at dømme TN-panelet på den måde.

#12:
Wide betyder vist widescreen.. og PVA er super duper. Svartiden er reelt kun vigtig hvis det er animationer og spil. Du vil helt sikker kunne fornemme noget slør hvis du presser skærmen, men i hverdagen er detå absolut ikke ngoet man lægger mærke til, jo mindre man er meget kræsen. De første fladskærme havde svartider på over 50ms.

edit: betyder vist ikke wide, så ved det heler ikke, da skærmen har en normal 5:4opbygning



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2006 05:49:19
Svar/Indlæg:
1455/78
14# Ja det kan godt være at man kan finde en god skærme baseret på TN paneler. MEN man skal bare se og teste den pågældende skærm før køb.
Som klonk understreger skærmen skal bruges til grafisk brug, derfor er korrekte farvegengivelse vigtig, ALTSÅ, hvad farve hvad man ser på skærm er også hvad man får på print VIGTIG!!!

TN paneler er opbygget af et 6-bit farvepanel (derfor er det hurtigere i forhold til S- IPS rent respont) mod S-IPS's 8 Bit farvepanel. OG derved taber TN panelet stadig farve-gengivelse, men der prøves at kompensere ved at bruge FRC (Frame Rate Control).
Ved at der "blande" en ny farve ud fra to gunstige farver.
For det meste giver det et rigtig godt resultat, men der kan opstå lidt problemer i dynamikområdet, altså de mellemliggende farver, som der kan vises indenfor kontrastforholdet. Da den skal tegne en ny farve ud fra to gunstige, vil den skulle opdatere skiftevis i forskellige pixels for at snyde øjet og dette kan føre til fænomenet video noise, som er forstyrrelse på billedet og ses typisk i film.

Edith siger at evt. stavebøffer er gratis, da jeg lige er kommet hjem fra byen :p



SpaceDog
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-09-2006 06:18:03
Svar/Indlæg:
1455/78
red_martians: den her kan vi debattere på et mere relevant forum såsom www.flatpanels.dk Jeg går under nick PowerJ derinde, og de vil stadig give mig ret