Installere kablet LAN

Diverse d.  07. september. 2006, skrevet af finger
Vist: 239 gange.

finger

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 15:46:15
Svar/Indlæg:
571/106
Hey,

jeg har købt hus og vil gerne installere et kablet netværk så jeg slipper for wireless netværk.
Jeg ha rlige et par spørgsmål til kablet.

Det skal være gigabit netværk der skal trækkes i nogle tomrør inde i væggen.
Er det kategori 6 kabel jeg skal have fat i?
Hvor stor en forskel gør det om kablet er skærmet eller ej?
Er der noget specielt jeg skal tænke på ifht hele projektet?

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 15:55:35
Svar/Indlæg:
3532/303
min erfaring siger at skærmet ikke gør så satans meget, men hvis det løber op af højtalere etc. kan det være en god idé. Cat 6 burde klare det, ja.
Ved ikke om der er noget du bør tænke på, sørg for at gør det ordentligt :D

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 16:04:17
Svar/Indlæg:
1776/116
CAT5 er 100MB standarden, og CAT6 er 1 gigabit standarden, så ja - du bør skaffe noget CAT6 kabel.

Hvis de skal trækkes gennem tomrør i væggen kan jeg forestille mig det er noget man *ikke* får lyst til at skifte, så jeg vil nok købe noget ordenlig kabel.. Og måske sætte sådan et stik op så du får et hunstik i væggen.. Selv har jeg bare et hul i væggen, med kablet igennem, og jeg er altid mega bange for at smadre den lille "klips" på kablet, fordi jeg ved at jeg skal til at sætte et nyt hoved på så :P Så er det nemmere lige at have et 1m kabel fra væggen til computeren.

matt??

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 16:09:15
Svar/Indlæg:
5600/32
Ja det kan helt klart anbefales at have et hunstik i væggen. Har vi og det gør det meget nemmere.
Og det med skærmet ved jeg ikke helt om er nødvendigt. Har mit netværkskable liggende op af mine ene Dali højttaler. Der er ingen problemer. Men det kommer jo så også an på hvor godt afskærmet den er, men selv en stor CW højttaler er vel godt afskærmet ;).

steen

Elitebruger
Tilføjet:
07-09-2006 16:13:00
Svar/Indlæg:
2870/65
Cat 5E kan sagtens klare gigabit netværk.

Kører selv med Cat 5E på mit eget GB-netværk.