Det vil være en rigtig god ide, at oprette en system-partition og en en data-partition som minimum.
Hvis du gerne vil lidt mere, laver du også en backup-partition...eller lægger backuppen på en ekstra disk (foretrækkes).
Når du installerer Windows, vil den default lægge sig på C-drevet. Det anbefales at lade den ligge der.
Du KAN lægge den på et andet drev, men så skal du bare huske hvor det er tingene ligger. Windows vil så (alligevel) lægge selve boot-partionen på C-drevet (og system-partitionen) på det andet drev du vælger. Hvis du så bagefter laver backup, skal du også huske at der er lavet om på tingene.
Hvis du vælger at lade systemet ligge på C, KAN du sagtens vælge at installere andre programmer på en anden partition/disk. Du skal så manuelt fortælle installationen hvor den skal lægge filerne. Dog er der nogle programmer som det ikke gavner at lægge ud på andre partitioner/drev...som f.eks Office-pakken. Den vil alligevel lægge ret meget af installationen på C-drevet...så, i det tilfælde er der ikke vundet noget ved at flytte den et andet sted hen.
Du kan sagtens flytte ting (f.eks. dokumenter og email-data) over på en anden partition, sådan at du kan formatere C-drevet....og så stadig have dine data intakte (til næste installatione af windows). F.eks har Outlook Express en funktion som hedder "vedligeholdelse/Lagrings-mappe" som man kan flytte over i en anden mappe. (husk at tage en backup af alle .dbx-filer før du flytter - hvis noget skulle gå galt).
Dokumenter kan du flytte ved at oprette en mappe (Dokumenter) på en anden partition. Så tager du Egenskaber på Dokument-mappen på Skrivebordet..og finder knappen "Flyt" og peger ned i den nye mappen. Så flyttes alle dokumneter. Næste installation af Windows skal så bare have at vide hvor din email-base og Dokumenter ligger.