Ny installation af XP

Software d.  12. september. 2006, skrevet af Lahnet
Vist: 350 gange.

Lahnet

Overclocker
Tilføjet:
12-09-2006 13:35:39
Svar/Indlæg:
127/32
Jeg skal installerer XP pro på en helt ny disk i aften, da min gamle harddisk er blevet ustabil.

Vil det være en god ide at oprette en selvstændig pation(?) til windows og hvor stor skal den så være?

Hvis den får sit eget drev så er det vel C drevet, men her lægger alle programmer & spil sig jo default.
Er man så nød til at styre det manuelt, eller kan windows installationen omdøbes.
Det jeg havde tænkt mig er jo at det skulle være muligt og fomatere det drev som windows ligger på, uden at miste data på de andre drev.

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2006 14:07:40
Svar/Indlæg:
2870/65
Det vil være en rigtig god ide, at oprette en system-partition og en en data-partition som minimum.

Hvis du gerne vil lidt mere, laver du også en backup-partition...eller lægger backuppen på en ekstra disk (foretrækkes).

Når du installerer Windows, vil den default lægge sig på C-drevet. Det anbefales at lade den ligge der.

Du KAN lægge den på et andet drev, men så skal du bare huske hvor det er tingene ligger. Windows vil så (alligevel) lægge selve boot-partionen på C-drevet (og system-partitionen) på det andet drev du vælger. Hvis du så bagefter laver backup, skal du også huske at der er lavet om på tingene.

Hvis du vælger at lade systemet ligge på C, KAN du sagtens vælge at installere andre programmer på en anden partition/disk. Du skal så manuelt fortælle installationen hvor den skal lægge filerne. Dog er der nogle programmer som det ikke gavner at lægge ud på andre partitioner/drev...som f.eks Office-pakken. Den vil alligevel lægge ret meget af installationen på C-drevet...så, i det tilfælde er der ikke vundet noget ved at flytte den et andet sted hen.

Du kan sagtens flytte ting (f.eks. dokumenter og email-data) over på en anden partition, sådan at du kan formatere C-drevet....og så stadig have dine data intakte (til næste installatione af windows). F.eks har Outlook Express en funktion som hedder "vedligeholdelse/Lagrings-mappe" som man kan flytte over i en anden mappe. (husk at tage en backup af alle .dbx-filer før du flytter - hvis noget skulle gå galt).
Dokumenter kan du flytte ved at oprette en mappe (Dokumenter) på en anden partition. Så tager du Egenskaber på Dokument-mappen på Skrivebordet..og finder knappen "Flyt" og peger ned i den nye mappen. Så flyttes alle dokumneter. Næste installation af Windows skal så bare have at vide hvor din email-base og Dokumenter ligger.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2006 14:16:03
Svar/Indlæg:
6052/189
Jeg plejer at lave et C-drev på 15-20gb.

Derpå ligger windows, programmer og småting.

Spil, mp3, film og alt andet bliver lagt på lager-drevet.

Lahnet

Overclocker
Tilføjet:
12-09-2006 14:18:45
Svar/Indlæg:
127/32
Tak for svaret det var lige hvad jeg ville vide.

Hvor meget plads skal jeg give til en ren windows xp partition??

steen

Elitebruger
Tilføjet:
12-09-2006 14:20:17
Svar/Indlæg:
2870/65
Alt efter hvor meget plads jeg har, bruger jeg gerne 25-30 GB.

Grunden til det er, at XP laver Restore-points (som bruger en hulens bunke plads). Gider ikke at slå det fra.....med mindre der er sneget sig en virus ind i systemet (er ikke sket endnu....bank bank under bordet).

Hvis jeg bruger en mindre disk (som f.eks en Raptor disk) snupper jeg hele disken i ét hug....altså gerne 35/70 GB. Ikke så meget pjat dér.

Lahnet

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 23:14:45
Svar/Indlæg:
127/32
Så blev den nye HD installeret på en selvstændig patition på 25GB.

Tak for hjælpen.

chap-15

Overclocker
Tilføjet:
17-09-2006 16:40:27
Svar/Indlæg:
30/3
hmm jeg har hørt at vis man deler sin harddisk op i partioner så mister harddisken en del hastighed ?