Skal lave hjemmeside :(

Software d.  13. september. 2006, skrevet af gabbadoo
Vist: 375 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 09:42:49
Svar/Indlæg:
3065/208
Hej

Er så småt ved at lære lidt html, og det går egentligt meget fint, men det er ikke særlig sjovt, sålænge det ikke er rigtigt online.

Hos TDC har jeg max 10MB hjemmeside-plads, så er det ikke muligt at jeg kan hoste mit site selv? eller evt. lade TDC serveren med de 10MB håndtere alle html-filerne, mens alt hvad siden indeholder af billeder osv. hentes via en forbindelse til min pc / ip-adresse ... eller noget 8)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 09:52:32
Svar/Indlæg:
6624/113
HTML filerne er jo ikke tunge, så du kan lige så godt hoste det hele selv fra din egen maskine, og derved undgå besvær og begrænsninger.

Det kan klares ved at installere et standard komponent til windows som hedder IIS (Internet Information Service), samt sørge for at du lytter på port 80 til internettet.

Hvis du har en router, skal det gøres i den - hvis ikke, skal du bare åbne port 80 i din firewall på din egen PC.

Når det er gjort, og din startside f.eks index.html ligger korrekt placeret i den respektive mappe som IIS bruger, er adressen til din hjemmeside http:// efterfulgt af din eksterne ip

Gå ind på www.myip.dk og find ud af hvilken du har.

Ovenstående er en nem måde at få en hjemmeside online på, og kan klares på 6-8 minutters tid - men der er selvfølgelig alternativer, som andre folk nok vil nævne. IIS løsningen kan jeg dog guide dig igennem uden problemer.

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 10:09:26
Svar/Indlæg:
3532/303
Hvis du ikke vil igennem bøvlet med selv at ha en maskine kørende, så kan man altså få nogle billige webhoteller rundt omkring efterhånden. Ofte til 9 kr om måneden eller sådan noget for omkring en giga plads, hvis man kigger lidt rundt.
Ved selvfølgelig ikke hvad du skal bruge siden til og om du senere vil lære php/asp, java etc eller om du bare skal bruge den til familie hygge billeder ?

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 10:10:01
Svar/Indlæg:
3065/208
Det har jeg installeret nu - der ligger en mappe i inetpub som hedder wwwroot, så det er sikker den der skal være root til min homepage.html

Tak for svaret, nu må jeg ha lavet en besøgertæller på min side :E

Det er jo ikke noget værd at have en lokal notepad html fil, når man kan have en internet homepage !!! :D

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 10:34:58
Svar/Indlæg:
3532/303
#3 Kast et link ;) Desuden er der sikkert en enkelt eller to herinde der kan hjælpe dig hvis du har problemer af en eller anden slags

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 11:58:42
Svar/Indlæg:
3065/208
(ip-adresse fjernet)

Det er kun halvdelen af det foreløbige site som er public.

Resten er et tilfældigt sæt erotiske billeder (ik af min mor eller noget... :e ), som jeg vil have man skal indtaste password for at få adgang til, men det kan jeg ikke få til at virke... det virker som om at ligegyldigt hvilket af passwords'ne man indtaster sker der intet andet end... enter - enter - enter og beskeden om jeg ikke har rettigheder til at se siden/mappen. Der hvor jeg skal indtaste brugernavn og kode, føjer den selv min ip-adresse til i starten, så jeg ved ikke om den har svært ved evt. at finde ud af hvor mine brugerkonti ligger.

Om sitet og mine ambitioner med det:

Mappestrukturen er \\inetpub\\webroot\\homepage.html som "default" og den fungerer udmærket. Jeg var dog nødt til at ændre lidt på strukturen i mine links fordi homepage.html læser et par billeder fra min "nul adgang" mappe...

... så det var nødvendigt at flytte alle html filer som havde med "nul adgang" indholdet at gøre ind i samme mappe, og ændre alle referencerne, så den kun skal spørge om adgang til "nul adgang" mappen en gang - men det virker alligevel ikke. Kan ikke engang selv via IE få adgang til min "nul adgang" mappe.

Sitet:

Det er mega skrabet - Skrev det selvfølgelig på engelsk for sådan tænker jeg mest når det har med it og gøre... det oversætter jeg nok snart, eller laver en valgmulighed, for der er ikke meget tekst, men .... én ting ad gangen.

Skulle måske starte med at få oversat den lille smule her til engelsk; man skal vel i det mindste skrive <i>noget</i> om sitet, udover at linke til de par gallerier der er, så jeg fylder nok snart på med noget om mig selv eller om it og hvad der nu ellers kan være sjovt at bruge en hjemmeside til.

Dreamweaver er lidt snildt til, hvis man er for doven til at læse ebooks, at fylde ud hvad man tror man mener... og sådan lykkedes det sku at lave en ok billedbrowser (i HTML). XML korrekturen siger 0 fejl, så det går udmærket med at lære det (når man har HTML 4 for Dumm.. 5th ed. ved siden af) , men der er stadig tonsvis af ting angående formatering jeg skal ha lært med HTML før jeg går videre til php og java, for ellers tror jeg jeg ender med at fatte nul og nada af hvad der foregår.

Det er min ambition at blive rigtig dygtig til at lave grafisk flotte og dynamiske hjemmesider med undersøgelser, statistikker/databasesupport og al det man nu kan bruge "www space" ... lære at lave spørgeskemaer og alt muligt der også kan bruges i det virkelige liv, både personligt og måske også - på sigt - kommercielt.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 12:32:21
Svar/Indlæg:
4089/252
Siden du allerede er igang med IIS kan du lige så godt holde dig til asp, javascript, vbscript, og altså ikke PHP. Personligt bruger jeg PHP, men har efter noget tid på arbejdsmarkedet(dog som designer) måtte indse at langt de fleste har valgt at bruge asp, hvilket også er fint nok. Køb en bog om asp, en bog om flash, en bog om photoshop og en bog om html, så skulle du have materiale nok til at få lagt en god bund :). Hov og sæt dig ind i noget SQL, i dette tilfælde er det nok bedste med en MSSQL. (Database). alle databaser lige fra acces til MSSQL og til Mysql, snakker det samme sprog (SQL), så kan du en vil du hurtigt forstå den anden.

Gilbert

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 12:33:53
Svar/Indlæg:
4089/252
Måske er det smartest hvis du alligevel har en Office pakke kørende på din PC, at rode lidt med en Acces database til at starte med.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 12:43:39
Svar/Indlæg:
3065/208
det starter alt sammen med html... og det er det jeg læser nu. Det er ikke bøgerne jeg mangler.

Primært synes jeg det er et problem at jeg ikke kan give min bror fx, et brugernavn og en adgangskode, så han kan tjekke de billeder ud. Mest for at få det til at virke, så man da i det mindste har styr på den slags. Et par af billederne er der vidst ovenikøbet @copyright på, så det er nok ikke det smarteste at hoste et helt galleri så enhver kan tjekke det ud., men princippet i at tildele nogen forskellige former for adgang til forskellige web-mapper osv, synes jeg er interessant nok, og det kan vel osse sagtens være nødvendigt at kunne håndtere hvis man når længere end html og privatsider ?

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 14:18:32
Svar/Indlæg:
3532/303
Oftest laver man logind systemer i php/asp. Ved ikke engang om man kan lave det i html, tvivler. HTML er jo bare til for at sætte ting ind, tabeller, billeder, links og tekst. HTML kan i reglen ikke noget andet end at vise ting.
Hvis du vil lære at designe skal du, lidt som hvis man vil lære at programmere hjemmesider, væbne sig med tålmod. Det kommer ikke af sig selv og det kommer heller ikke på en dag, tro mig.
Du skal ha' al mulig held og lykke. Lige nu var det måske en idé at få et .tk domæne eller noget så andre kan se din hjemmeside uden du skal kaste din IP ud til højre og til venstre.

Mvh. Rage

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 14:20:58
Svar/Indlæg:
1906/25
Google er din ven. Der er myriader af log-ons etc.

Og husk, det er tilladt at stjæle, så længe ingen opdager det.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 14:52:49
Svar/Indlæg:
3065/208
ej pis... troede lige det skulle more jer :(

Walenad

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2006 08:50:42
Svar/Indlæg:
1906/25
For at lave et rigtigt login, skal du have noget, der laver en beregning i den 'anden ende'.

Men du kan hente færdige PHP scripts du bare kan smide på. Husk dog, at der hvor du hoster siden, skal der være PHP support.