videobånd

Diverse d.  13. september. 2006, skrevet af marian
Vist: 348 gange.

marian

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 14:40:32
Svar/Indlæg:
6/1
Hej. Håber det er den rigtige kategori jeg har lagt spørgsmålet i. Jeg er ny herinde ;)

Vil egentlig blot spørge jer af om der findes nogle kvalitetstest på ganske almindelig videobånd. Disse skal kun bruges til almindelig optagelse fra fjernsynet.

Tak for forhånd :)

Ghe2

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2006 14:58:45
Svar/Indlæg:
732/39
Hej og velkommen til....jeg tror du er kommet 15-20 år for sent med det spørgsmål.....men Sony og Phillips virker vel stadig som i de gode gamle 80`er tider.

marian

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 15:29:37
Svar/Indlæg:
6/1
Tak. Ok gammeldags, da det er det vist, men er der bedre alternative til videobåndoptagere? Jeg har hørt noget med at man kan optage på dvd men hvis ja hvordan lige? mærke? pris? Jeg bruger videobåndoptageren til - ja typisk - kun lige til de udsendelser jeg ikke når at se direkte.

Marian.

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 17:14:54
Svar/Indlæg:
5410/123
Du skal købe en harddiskoptager. Der er en harddisk i ligesom i en pc, også er det den man optager på. Smart ;)
Du kan købe dem stortset overalt; Bilka, Elgiganten, kvickly. F.eks. Yamada DVR-9300HX-160 (nej det er ikke stavet forkert, det er seriøst), 160 gb harddisk, dvd-afspiller, dvd-brænder. Pris 2000 inkl. fragt.
http://www.dvdpriser.dk/Produc... #

Der er selvfølgelig harddiskoptagere, som er meget bedre end denne. Det var bare den billigste... Vi har selv en fra Sony, som jeg anbefaler. Det er utrolig nem at bruge, og den virker!
http://www.dvdpriser.dk/Produc...

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 17:22:52
Svar/Indlæg:
5410/123
Du kan også købe et tv-kort til din pc. Det er en tv-tuner, som du sætter i din pc, også kan du se, optage og brænde udsendelser. Det er meget billigere, men man ser det jo kun på en lille pc-skærm medmindre man brænder det ud på en dvd. Kvaliteten er ikke lige så god, hvis du bruger et tvkort fremfor en harddiskoptager, men hvis du normalt bruger vhs'er er det vist ikke noget problem...

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 17:51:42
Svar/Indlæg:
511/123
Velkommen til.
Hvis du optager en del ting, så vil jeg nok også anbefale dig at du anskaffer en DVD eller harddisk optager. Jeg vil ikke anbefale dig et TV-tuner kort til PC'en hvis du ikke har den store erfaring med det.
Kvaliteten er en del bedre end VHS video og optagelserne bliver ikke slidte ved brug.
De fleste maskiner vil i dag både være udstyret med harddisk og DVD-optager, dog er det også muligt at finde nogle med kun DVD eller kun Harddisk.
Hvis du anskaffer dig en DVD-optager, så skal du være opmærksom på at det ikke er alle DVD skiver man kan genbruge.
Engangs skiver hedder DVD-R eller DVD+R mens genbrugelige skiver hedder DVD-RW eller DVD+RW.
Der er på en almindelig skive plads til ca 1-4timer alt efter kvalitet du vælger til optagelserne.
En harddisk fungere ligesom et kæmpe videobånd og på en 80gb harddisk vil der være plads til små 20 gange så meget som på en DVD skive.
En DVD/Harddisk optager er som udgangspunkt ikke sværer at bruge end en videomaskine.
Den har derudover også nogle fordele. Man skal ikke bruge tid på at spole og man kan inddele optagelsene i kapitler og mange andre ting.
DVD skiverne er også billigere end VHS bånd. Specielt hvis du køber dem på nettet.
Jeg vil ikke anbefale dig en DVD/harddisk optager uden at kende dit forbrug/ønsker, men hvis du f.eks bor i nærheden af en elgiganten, så tag derud og køb en billig en og se om det er dig. Hvis det ikke er så yder de 30dages fuldreturret og du kan bare få pengene tilbage selvom du har brugt den.
Håber det hjalp lidt, ellers skal du endelig bare spørge igen.

marian

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 18:19:30
Svar/Indlæg:
6/1
Jeg siger foreløbig tak for jeres indlæg. Jeg er blevet meget mere klogere. Især muligheden for at opdele optagne indlæg i mapper som vi kender det fra windows stifinders mappehiraki samt det at der er plads til mange optagelser er fint. Jeg har behov for at optage en del i løbet af en uge og ofte på forskellige program kanaler, så noget tyder på at jeg skal investere i en sådan harddisk optager. Jeg stiller ikke specielle krav til billedkvalitet men derimod til lydkvaliteten :D

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 18:28:04
Svar/Indlæg:
14079/622
Du kan også købe en digital TV-Tuner :i

De gamle har lige købt en digital TV-tuner, hvor der også sidder en harddisk i.. og den er SUPER til at optage :)
Mener ikke den er ret dyr, og så får du jo så at sige 2 løsninger i en maskine.. digitalt TV er altså også noget lækrere at se på end analog :)

Det er sådan en af slagsen vi har i hjemmet: http://www.crtv.dk/digiality/c... & http://www.parabolshoppen.dk/s... -> som åbenbart har skiftet navn til: http://www.crtv.dk/maximum/cx-...

Er dog usikker på om prisen er incl hdd - nogen der kan gennemskue det ?

Men det indebærer selvfølgelig at du udelukkende optager fra digitalt TV. Hvis ikke er en HDD optager det rigtige valg ;)

marian

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 18:35:25
Svar/Indlæg:
6/1
Jeg har kikket lidt på linkene I har lagt til mig. Lad os sige at jeg vil investere ca. 3000 kr i en sådan maskine hvad ville I så vælge? Eneste ønske er at brugervejledningen skal være uhyre nem at gennemskue, der må gerne være de her 160 GB og så vil jeg meget gerne at maskinen kan programmeres til at optage mange forskellige udsendelser (på forskellige kanaler) over en længere periode. Er ofte uderejsende.

Hvad lægger I mest vægt på hvis I skulle købe en sådan fyr ?:(

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 18:39:16
Svar/Indlæg:
511/123
Ja, det kommer som Emillos siger an på hvordan du motager dit TV signal.
Hvis du modtager fra almindelig antenne så kan man købe en DVB-T dekoder med harddisk.
Hvis du modtager fra satelit så fås DVB-S(digital satelit dekoder) dekodere også med harddisk.
Hvis det er fra kabel eller antenne forening, så skal du have en almindelig harddisk optager.

MJENSEN

Superbruger
Tilføjet:
13-09-2006 18:41:11
Svar/Indlæg:
1233/50
8# velkommen

Claus35

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 19:14:13
Svar/Indlæg:
5410/123
Vores Sony er utrolig nem at bruge. F.eks.: Du vil optage et program: Du tykker timer, så trykker du showview nummeret eller trykker til venstre så kan du indstille detaljerne manuelt. Færdig.
Vi bruger den også som cd-afspiller. Vi har haft flere dvd-afspillerer som vi også har brugt som cd-afspiller. Alle med et dårligt resultat. Den her er bedre end den originale der fulgte med stereoanlægget (og det er bestemt ikke dårligt).

bluedemon

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 20:03:31
Svar/Indlæg:
710/40
#0 velkommen til ;)
#7 det er uden. den koster 1999 med HD.

marian

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 21:09:08
Svar/Indlæg:
6/1
Jeg har været en tur på nettet og fundet denne her meget interessante beskrivelse: http://www.laserdisken.dk/html...

Hold da fast en lettelse og mange fordele man får. Jeg må indrømme jeg er blevet offer (måske for let :p ) for en sådan nem løsning, så hvis I har et bud på en maskine som kan opfylde disse her fordele, er jeg meget interesseret i at høre nærmere :f

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
13-09-2006 21:26:34
Svar/Indlæg:
511/123
inden vi kommer med nogle bud, så ville det være interessant at vide hvordan du modtager dit tv: antenne, parabol eller kabel.
og hvilket TV du har.
om du har surround(og hvilket).

Minut-Nudler!

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 21:31:31
Svar/Indlæg:
166/13
du skal også lige huske at der ikke bliver produceret vhs bånd mere :P

marian

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 21:44:12
Svar/Indlæg:
6/1
Jeg har lige fundet ud af at jeg har et PROSONIC, model 28T47 og blev vist købt i 2002. Antennestikket er vist et helt almindelig type med et enkelt hanstik. Jeg er med i den lokale antenneforening her i landsbyen, så ikke noget med parabol, antenne men kabel :f

marian

Overclocker
Tilføjet:
13-09-2006 22:01:53
Svar/Indlæg:
6/1
Uha har nu fundet ud af at prisniveauet ligger på 8-10.000 kr. Så jeg må vist ned i lillelbror niveau. http://dk.kelkoo.com/b/a/sbs/1...
viser PIONEER DVR-540H-S 160 GB til 3079 kr.
Jamen kan den maskine da ikke det samme som DVR-5100 bortset fra nogle få ting som alligevel kun er beregnet for de mer avancerede brugere ?:(

TeamdB

Elitebruger
Tilføjet:
14-09-2006 07:39:22
Svar/Indlæg:
511/123
DVR-5100 er vist nok den gamle model, så DVR-540 kan vist en del mere. Og pioneer er bestemt et godt valg.
Der er nogle nye modeller på vej, men jeg vil ikke mene det kan betale sig at vente på at til at de kommer til DK, da prisen vil være en del højere for ca samme specifikationer.
Du kan finde en større prisoversigt over modellen her:
http://www.dvdpriser.dk/Produc...
Læs lige ordenligt på hjemmesiden, da jeg kan se at f.eks hos Befro, så medførlger der ikke dansk eller engelsk manual.